Lapse üles kasvatamine LAPSED Lende

söö-söö, nunnuke?

10. märts 2017

Tänased emmeteemad. Käisime täna Lentsuga tehnokontrollis, kus selgus, et Lende on kuuga täpselt 0 cm kasvanud (ikka 68 senti pikk) ja juurde oli ta võtnud ainult 300 grammi. Numbrid peas täpselt pole, aga no ütleme, et kaalub kaheksa kilo millegagi. 8,3 ehk?

Minu loogika ütleb, et kuna ta on siiski ju päris paras jurakas, et pole sellest nagu hullu midagi, sest eelmistel kuudel on ta ju kaalu rohkem kui küll juurde visanud. Pereõde aga leidis, et tegelikult peaks tema eas olev laps võtma kuus juurde vähemalt 600 grammi ja tundus väga üllatunud, et me lapsele ikka veel mingit lisatoitu ei anna. “Ta on ju juba viiekuune! Sellises vanuses lapsele võib peaaegu kõike anda! Kartulit, porgandit, kapsast, kaalikat,” loetles ta rahumeeli meile ette. “Pigistate rinnapiima hulka ja las sööb!”.

dsc_8789-3193171

Jah, JAH! Toitke mind! Jah! Pildil Lende söögitoolis, naeratamas nagu väike päike!

Veel leidis pereõde, et paari nädala pärast peaks lapsele juba liha ka pakkuma, et uued uuringud kinnitavad, et just 5 ja poole kuuselt peaks lapsele andma liha ja munakollast. Et väga paljudel lastel olla rauapuudus ja seetõttu seda nüüd varem anda soovitataksegi.

Veel kahtlustas pereõde, et äkki mul pole enam piisavalt piima. Selles julgen ma ise küll kahelda, sest ükspäev hakkas mul söötmise ajal teine rind nii räigelt piima välja ajama, et ma panin sinna klaasi alla ja sain 170 ml piima. Vaevalt siis, et mul piimast puudu oleks, kui seda nii üle äärte ajab.

dsc_8803-8897424

Lauamatt We Might Be Tiny (LINK). Soovitan kõikidele lapsevanematele – ei mäkerdata lauda ära ja näeb lahe välja! Pildil Lende, kes istub oma söögitoolis ja viibutab õnnelikult lusikat. 

Samas kuigi ma veel kuu tagasi kinnitasin, et mul pole mingit huvi Lentsule süüa juurde pakkuda, siis nüüd…noh nagu juba natukene on küll. Nii naljakas on teda toidulaua taga vaadata, kuidas ta meie suutäisi loeb ja üritab endale ka midagigi suhu kahmata. Ja-jah, muidugi ma tean, et ta ei oska midagi tegelikult tahta, aga ta tundub mulle juba kuidagi nii asjalik väike preili, et ehk oleks aeg talle lusika haaval hakata midagi pakkuma? Fazer saatis mulle täna laheda juurviljakimbu, sellest võiks vabalt väikse ampsu Lentsule ahjus valmis teha.

Seda lisatoidu pakkumise mõtet on süvendanud ka see, et mulle tundub, et ta ei viitsi väga rinna otsas olla. Viimasel ajal teeb ta kogu aeg nii, et sööb natukene ja kui piima purskuma hakkab, siis pöörab pea ära ja laseb rahumeeli seda piima pritsida. Te saate nüüd vast aimu, kui palju mul seda piima siin majas üle on…Ikka päris korralikult. Ühesõnaga siis me Lendega rüseleme nii, et mina pressin teda rinnale tagasi ja tema naerab, ise läbimärg, diivan on läbimärg, mina olen läbimärg. Piim igal pool! Ma ei saa aru, mida paganat ta vigurdab nii? Ei taha süüa? Miks? Ehk peaks talle ikkagi mingi ampsu muud kraami pakkuma? Selles suhtes, et inimene on juba viiekuune…

dsc_8796-1641760

Kuidas seda tahket toitu süüakse? Ma ei saa aru…Pole nagu väga maitsev…

Söömisega alustamiseks on meil kõik vajalik olemas, selle üle muretsema ei pea. Või noh, mida ikka nii väga vaja läheb, kui beebit, söögitooli ja sööki. Beebi – olemas, söögitool on Nomilt (LINK). See Nomi tool on ikka siiani parim ost olnud. Praegu on Lende veel selles lamamistooli versioonis, mida kasutaksin ka nn söögitoolina, kuni ta istuma hakkab. Siis saab selle Nomi tooli teha teistsuguseks söögitooliks ja hiljem veel nn suure lapse tooliks. Ma olen sellest enne blogis ka kirjutanud, kui hea värk see Nomi tool on, LOE SIIT.

dsc_8811-8011416

dsc_8823-4831388

Lentsul on oma toolis küll mega mugav lebotada.

Pildil on näha ka nõudekomplekt, mis ma neile Mariga ostsin. Mõlemale samasugused rohelised komplektid BoBo&Boo firmalt. Ma tahtsin neid juba ise kuidagi Aussist siia tellima hakata, aga Sipsti pood võttis nad hiljaaegu müüki ja sain sealt (link siin). Praegu on veel mingi ale ka, kellele meeldivad, siis soovitan. Ma avastasin nad tänu selllele, et hakkasin Instas We Might Be Tiny firmat jälgima ja sealt need mulle silma jäidki. Hea meel, et saab nüüd neid eestist ka. BOBO & BOO toidunõud töötas välja Austraalias elav ema, kes otsis oma lapsele plastikuvabasid toidunõusid, kuid ei leidnud sobivaid. Nii võttis ta asja käsile ja sündisid mõistliku hinnaga, kuid stiilsed ning täiesti plastikuvabad bambusest laste nõud. Need on valmistatud naturaalsetest, taastuvatest ja keskkonda säästvatest materjalidest. Lisaks muudele suurepärastele omadustele on need nõud vabad mürkidest ning biolagunevad.

dsc_8810-6166445

Praegu on Lende kauss veel tühi

Pudipõllesid on mul Mari ajast alles ja paar Põnni toitu ostsin täna Selkust kaasa ka. Tegelikult oli mul plaanis lähipäeval kõrvitsasuppi teha ja siis olekski saanud Lendele väikse ampsu kõrvitsapüreed teha. Kahjuks selgus kodus, et kõrvits oli suure ootamise peale hoopis otsast mädanema hakanud, nii et ta rändas hoopis prügikasti.

dsc_8828-4009412

dsc_8813-9122956

Kuna Lendekene täna nii väike päike välja näeb ja ma juba pilte ka tegema juhtusin, siis ma pean ikka tutvustama, mis tal seljas ka on. Pingviinidega body Mimi Disainist. Vist mingi vanem kollektsioon, sest kodukalt ei leia ja ma ise ostsin nad ka FBist mingist ostu-müügi grupist hea hinnaga!  Kollased püksid Geggamoja uuest kevadkollektsioonist (LINK), sokid samuti Geggamojast (LINK). Geggamojast on pärit ka Lende viimase aja uus lemmikmänguasi – ustav pisike pingviin, mis mahub kenasti kätte ja piiksub raputamise peale.

dsc_8812-9038683

Ei teagi nüüd, kas peaks alustama? Kui jah, siis millest? Ma ise mõtlesin ka bataadi peale. See on nagu soolane, aga maitseb magus. Also ma ARMASTAN bataati ja Lende on ju minu mugul, äkki ta armastab ka? Kes teab…Millega teie alustasite? Mis vanuses? Mari esimene amps oli kõrvits ja see oli juba esimesel veebruaril, ma arvan, et praeguseks ajaks sõi ta juba omajagu muud toitu, selle teooria järgi võiks ju nagu alustada?

Loe ka neid postitusi!

55 kommentaari

Jäta kommentaar

  • Avatar
    Vasta AIRI 13. märts 2017 at 20:01

    Olen oma esimese kahe lapsega selline ettevaatlik olnud ja mitte väga vara andnud. Aga nüüd kolmandaga hakkasin pihta juba nelja kuuselt. Kürvotsaga. Siis juba vaikselt porgandit ja kartulit. Lillkapsast ja kaalikat ja nii ta läks. Praegu vanust 7 ja pool kuud ja pühimõtteliselt söö kõike. A mis puudutab tehno kontrolli siis minu väike härra suvatses kuu ajaga juurde võtta vaid 100 grammi ja ma ise ehmatasin ikka jumala ära. Perearst ei teinud teist nägugi. ☺ Poiss mul reaalselt sööb hästi tahket ja piimaga pigem streigib. Eks see ole individuaalne…

  • Avatar
    Vasta s2mmi 13. märts 2017 at 01:31

    5kuud ja 1 päev oli preili, kui sai oma esimest uut ampsu- kõrvitsapüreed 🙂

  • Avatar
    Vasta Kairit 12. märts 2017 at 19:58

    Nii tore, et Sa nendest teemadest blogid. Sinu lugu on kui läbilõige nendest probleemidest, millega emad kokku puutuvad ja peegeldus küsimustest, millega emad imetamisnõustajate poole pöörduvad (ja oi, kui palju on emad jõudnud nõustajani tänu blogile).
    Selle juhtumi klassika on nii stiilne, et võiks südamest naerda, kui probleem perearstide-pereõdede poolt emadele edastatud sõnumitega poleks nii korduv ja tõsine. Meil on siin Lende, 4 kuu jooksul üle ootuste hästi kaalus juurde võtnud lapsuke, kes 5. elukuul järsku ilmutab kõiki sellele eale iseloomulikke arengulisi ja käitumuslikke tunnuseid, söömine pole enam esmatähtis ja lapsel on ka nohu olnud. Ja siis mõte pereõelt, et äkki emal pole piisavalt piima?!! Sest laps ei võtnud juurde 600g kuus?!!! Mis sellest, et põsed peaaegu selja tagant paistavad… Jääme huviga ootama järge, kuna Lende kaal tõenäoliselt 6-kuuselt ligineb aastase lapse keskmisele kaalule.
    Muude teemade osas aga head uurimist. Et miks võiks olla hea 6 months exclusive breastfeeding ja miks ei rauapuudust ega ka hirmu rauapuuduse ees ikkagi liha andmisega selles vanuses “ravida” ei saa.

  • Avatar
    Vasta lepsu 11. märts 2017 at 19:16

    Alustasin veidi peale viiendat kuud. Esimene põhjus selles, et parima sõbranna mõlemad lapsed võtsid paar kuud harjumiseks ja norm. sööma hakkasid alles 9 või 10 kuu. Ja teine põhjus oli see, et laps tundis suurt huvi toidu vastu. Kui sõin lapse nähes, hakkas lausa ebamugav. Esimesena läks kõrvits siis kõrvits bataadiga.

  • Avatar
    Vasta Aino 11. märts 2017 at 17:52

    Liiga suure piimavoolu takistamiseks võid proovida rinda anda selili, nii et Lende on kõhuli sinu peal rinnal. Gravitatsiooni mõjul ei tohiks siis nii suure survega piima voolata ja Lendel ehk parem süüa. Edu katsetamisel! 🙂

  • Avatar
    Vasta Heh 11. märts 2017 at 16:50

    Mina alustasin mõlema lapsega lisatoiduga 6-kuuselt, lihaga veel hiljem, nii 7-kuuselt. 7-kuu kontrollis muidugi ütlesin, et annan küll 😀 Ja võeti hemoglobiiniproov ka ja see oli normis. Minu arust nad võiks seda veidi varem kontrollida, et kas on madal või ei.
    Mina muidugi hakkasin andma lisatoitu hilja, sest ma lihtsalt ei viiiiiiitsinud varem, sest noh, tiss on nii nii mugav 😀 Minu lapsed muidugi sõid väga hästi rinnapiima. Ja said seda kaua ka mõlemad.
    Sinu asemel ma väga ei muretseks, äkki hakkaks lisatoitu andma natuke, aga liha kindlasti mitte veel.

  • Avatar
    Vasta Viki 11. märts 2017 at 16:32

    Mul Lendega päevapealt samavana Preili. Ja nüüdse arstivisiidi ajal öeldi ka, et hakkaksin lisa andma. Minu perearst ja pereõde on 40+ naisterahvad ja siiani väga kompetentsed olnud. 5. minisünnal saigi esimese ampsu kõrvitsat (1 jääkuubik kõrvitsat segatuna 1 jääkuubik rinnapiimaga ja sai ta 1 beebilusika jagu toitu). Esimene söömine ja ka järgnevatel päevadel on läinud väga hästi. Preili kohe küünitab läheneva lusika poole, ampsab kenasti ja tegelikult oleks ta valmis sööma rohkem aga aega on selle asjaga. Järgmisena porgand.

  • Avatar
    Vasta Kaija 11. märts 2017 at 16:30

    Mina alustasin lapsele püree andmist 6 kuust aga ta ei olnud valmis. Öökis, oksendas ja ajas suust välja või ei teinud üldse suud lahti. Proovisin uuesti 7 kuusena ja ikka sama lugu. Proovisin ka näputoitu anda, kuna see oligi mu esialgne plaan, sest näputoidu raamatu järgi tundus väga loogiline pakkuda lapsele võimalust ise toiduga tutvust teha. Aga minu lapsele see näputoit ei sobinud üldse! Lõpuks kui ta oli juba 8 kuune, siis suure hädaga nõustus vähehaaval pirnipüreed sööma. Alles 1,3 aastasena oli võimeline tükilist toitu oksendamata sööma.
    Et vot niimoodi ka võib minna! Olenemata sellest mida arst või teised arvavad, siis lõpuks sõltub kõik ikka lapsest endast.

  • Avatar
    Vasta Kertu 11. märts 2017 at 15:24

    Kui viitsid vaadata, soeta endale beaba babycook. Sellega on maailma lihtsaim lapsele suua teha. Panen lingi ka milline mul on. Kõik auturamine ja püreestamine kaib uhes anumas. Aurutanise jaoks on seal lihtsalt vaikene korvike sees.
    Max 15 min ja toit valmis.
    Alustasime samuti 5k erinevate maitsete pakkumist. Esiteks tombas lapsel kõhu kinni. Kolmeks päevaks lausa. Jaaaa tegelikkus oli see, et ta siiski oli ise seda usuku et fiod before one is just for fun. Ta lihtsalt ei söönud ja kõik. Esiemsed paevad ajas suu lahti küll ja edasi, lusikat nähes, tõmbas suu kriipsuks ja oligi kõik.

    Naljkas pereõde teil. Mina ei muretseks. Iga kuu ei peagi täpselt sama palju juurde võtma. Ta juba liigutab ka end rohkem ning sinna kulub seda enerigaikest. Roomama ja kõndima hakkab, siis ei pruugi üldse teatud kuudel juurde võtta, vb isegi alla.
    Kas ta piima ka ikka soovitas anda. Lehmapiima siis? Taanis siin uue uuringu kohaselt võiks lehmapiima alates esimesest eluaastast pakkuda, mitte kuuendast kuust nagu nagu varasemalt soovitatud on.

    • Avatar
      Vasta Dorrit 31. märts 2017 at 08:42

      Tere! Kas selle babycooki aparaadi saite Taanist voi tellisite USAst?

  • Avatar
    Vasta Lotte 11. märts 2017 at 15:13

    Aah, see piima purskamise jutt teeb ausalt kadedaks ?
    Meie beebs on 3nädalane ja mida mul ikka pole on piim. Ma vist oleks juba nõus pea peal ka seisma, kui see aitaks. See kombineeritud toitmine on niiii kurnav.

    • Avatar
      Vasta Kertu 11. märts 2017 at 15:27

      Joo megalt vett. Kohe kui vahem vett tarbida, jääb ka piima vaheks.
      Proovi süüa magusat (magusa söömine tõi mulle alati piima juurde).
      Katsu leida rinnapiima teed, see samuti aitas mind alati.
      Mida rohkem kombineerid, seda vähem su oma rind piima toidab. Ehknet piima vähesuse korral võiks laps pm 24/7 rinnal hoida. See on jube kurnav aga toimib.

    • Avatar
      Vasta Lonni 12. märts 2017 at 13:16

      Melass aitab, biomarketis peaks olema. Kasutatakse lehmadel piimaproduktsiooni suurendamiseks? Aga tootab ka inimestel, järgi proovitud

  • Avatar
    Vasta Nana 11. märts 2017 at 12:10

    Esimesed ampsud sai laps pereõe õhutusel ca 5kuuselt, aga nägu oli kärnas jne. Läksin tagasi piimale ja ca 6,5 kuuselt hakkasin uuesti, ühe ampsu ja ühe köögivilja kaupa. Pereõele ütlesin jajah ja talitasin rahulikult tänapäevaseid soovitusi jälgides. Liha hakkas saama 8-9kuuselt, putru ka seal kandis. Ei olnud ei raua, ega vitamiinide puudust. Ei andnud ka lisa d-vit kuni oli piima peal.
    Minu soovitus on võtta rahulikult, esimese eluaasta põhitoit on piim (ka rpa-ga pole tarvis kiirustada)

  • Avatar
    Vasta ninni 11. märts 2017 at 11:41

    mõtle kui palju selles andmissoovis on tegelikku vajadust ja kui palju uue asja võlu su jaoks.
    sellised pullimise perioodid on täiesti normaalsed beebidel ja ei viita kuidagi, et ta küllastunud oleks rinnapiimast.

    saada kukele see mutt ja uuri kasvõi kirjandust kui muidu ei julge.

  • Avatar
    Vasta Anete 11. märts 2017 at 10:57

    Äkki tulebki korraga liiga palju piima alguses, nii et ei jaksa nii kiiresti neelata? Kui selle suurema vooluga piima välja lased, siis pärast sööb ilusti?

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 11. märts 2017 at 11:39

      No viis kuud on jaksanud ju 😀 Mõnikord vigurdab isegi enne, kui piima voolama hakkab.

  • Avatar
    Vasta Mona 11. märts 2017 at 10:51

    Jaa…huvitav asi nende laste kaaludega. Minu laps on 1a ja 2k, ehk 9 kuud Lendest vanem ning kaalub ka 8.3 kg 🙂 Ja sööb kenasti ning toitumisprobleeme pole olnud.. Lihtsalt pisike. Ja meile ei sundinud arst ega öde kunagi ise lisatoitu peale, lasid mul ise otsustada ja valida, kas või millal. Et Lende kaaluga on teil ikka kõik vist rohkemgi kui ok 🙂

  • Avatar
    Vasta A4 11. märts 2017 at 10:37

    Mina alustasin 5kuuselt andmist aga meil oli rpa peal. Alustasin ka kõrvitsast aga nyyd olen kuulnud et ei soovitata kõrvitsast alustada sest see magus ja muidu muud soolast ei taha. Et alustada ikka muudest mitte kõrvitsast. Aga mine sa tea vb jàlle aind jutt aga samas tundub ka tiba loogiline 😉

  • Avatar
    Vasta Kammu 11. märts 2017 at 08:36

    Toidust tal küll puudu ei jää. Rpa d kindlasti pole vaja anda. Tegelt pole ka püreid veel anda vaja, aga kui tahad vaikselt hakata harjutama, siis see on nii, et peab ühe maitse kaupa hakkama pakkuma. Ja alguses on üks lusikatäis päevas ainult, kõhu pärast ja allergia pärast. Lapsel pole hea seedida kui hunnik kohe anda. Esimesena tuleks poovida soolaseid, mitte magusaid. Ja sobilikud esimesteks maitseteks on tavaliselt kõrvits või lillkapsas.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 11. märts 2017 at 09:49

      Seda kõike ma tean, jah 🙂

  • Avatar
    Vasta Eerika 11. märts 2017 at 07:48

    ei saa mina aru mis värk nende pereõdedega on, meil samamoodi. Poiss 5kuune kaalub 9,8 kilo ja pereõde surub muudkui seda rpa-d (kuna laps öösiti ei taha magada siis arvab et on näljane) ja püreesid. Ütlesin et mõned korrad lusikatäie olen andnud ja enne 6k ei plaani rohkem anda siis hakkas õpetama et no uurige ometi et raamatutes on kirjas ja internetist saab ka infot et andke ikka varem, poiss nii suur juba. Loengi raamatuid ja uurin internetist ja absoluutselt kõikjal on ju kirjas et kui kaal tõuseb ja beebi rinnapiimal siis pole enne 6k midagi vaja. Ja sama juttu on ka nii paljud emad beebigrupis rääkinud et perearst/õde kiirustavad takka sellega. Mõnel juba soovitati 3,5k andma hakata! Ja no neid mitte söögi näiteid on veel rohkem, kuidas kästakse nabasongale münt peale plaasterdada ja mehe õele öeldi et piimapaisu ajal ei tohi vett juua 😀 niiet ma ei saagi aru kas neil mingeid koolitusi ei tehta? Või käivad koolitusel ära ja teevad ikka nii nagu ise heaks arvavad? võiks ju mõista et asjad pole enam samamoodi nagu siis kui nemad koolis käisid.

  • Avatar
    Vasta Kätlin 10. märts 2017 at 23:21

    Just lõpetasin kõrvitsapüree pakendamise sügavkülma. Beebi on mul suuuuur ( 10100 g ja 67 cm) ning mulle tundub, et piimast jääb väheseks. Kuigi enda arust jagub küll ja beebi kaal muudkui tõuseb. Ööuned on äärmiselt kehvad. Öösiti muukui sööb. Päeval on väga tihti rinnal ( 1- 1,5 h tagant). Suu matsub laua ääres kaasa.
    Ostsin täna siis kõrvitsa ja tegin ahjus ära. Proovime homme kuidas maitseb ☺

  • Avatar
    Vasta Lilli 10. märts 2017 at 22:15

    Mina andsin Johanile enne 6-kuud, kuna ta oli ka ikka paras pontsu, aga närviline – tundub, et kõht jäi tühjaks. Kui Lendel seda probleemi pole, siis ei pea küll kiirustama. Su arst on vist natuke ajast ja arust selle jutuga, et oi, anna aga. Pole väga kiiret ju. Ja söögi osas läks kohe suht kõik, mida andsime, aga alustasime kõrvitsast (kui originaalne).

  • Avatar
    Vasta Ele 10. märts 2017 at 22:10

    Me alustasime 6-kuuselt. Esimene amps oli kõrvits ja see meie neiule ei maitsenud. Teiseks proovisime lillkapsast ja see talle sobis. Pühapäeval saab 11-kuuseks ja sööb põhimõtteliselt kõike, mida isegi söön.
    Seoses sellega, et mida esimeseks ampsuks anda, siis soovitatakse alustada maapealsetest viljadest.

  • Avatar
    Vasta Carry 10. märts 2017 at 22:07

    Minu esimese lapse ajal soovitati lisatoitu al. 4 elukuust.. andsin ja sõi alguses juurvilju, puuvilju.. liha mingi 6 elukuust jne.. rinda sai ka kuni aastani ja kõik toimis suurepäraselt)).

  • Avatar
    Vasta Riina 10. märts 2017 at 22:04

    Alustasime 5,5 kuuselt kõrvitsaga.

    • Avatar
      Vasta Diana 11. märts 2017 at 06:44

      Ma ka ?

  • Avatar
    Vasta Els 10. märts 2017 at 22:00

    Alustasime lisa pakkumist 8 kuuselt ja kõige sellega, mida ise sõime. Praegu sööb laps meeleldi kõike. Samuti pole tal kunagi olnud ühegi vitamiini, mineraali puudust.

  • Avatar
    Vasta Pille 10. märts 2017 at 21:56

    Mu meelest küll jumala jabur ikka. Igal pool on see 6k jutt, ja siis järsku selline sööma õhutamine. See on küll iga vanema enda asi, millal ja mida lapsele andma hakkab, aga et arst sedasi lisasöögi peale utsitab jätab mulle pigem kahtlase mulje. Ma saaks aru, et laps on alakaaluline vms. Lende seda ei ole ju. See 300g, mis ta juurde võttis, on ka ju ometi tõus, mitte langus. Ja kosunud on ta kenasti. Aga et sinu arvates on rp suhtes ükskõikne? No kui nälg on, küll ta siis ikka sööb ju. Ja ilmselgelt on su piim toitev olnud. Ainult piimatoidul olev beebi ei oska lisasöögi näol vaheldust tahta. Ka ei tüdine ta ära, kui nädal otsa talle nt ühte sööki pakud. Sest ta pole veel teadlik ega harjunud. Kuid kahtlemata teevad kõik need uued maitse elamused ta elu palju põnevamaks. Ju tal on lihtsalt kõht täis, kui tissiga sedasi mängib ja lollitab:P

    Ise alustasin korralike söögikordadega 6k pealt. Arst enne seda ei soovitanudki. Ainuke, mida 5k ülevaatusel soovitas, oli mõningaid maitseid tutvustada ja seda tegin kah. Alustasin kõrvitsa, lillkapsa ja kartuliga. Putrudega ootasin üldse arsti soovitusel 8k-ni, kuna puder hakkab ka kohe kaalu kasvatama ja mul oli ka poiss paras pontsik. Raskel lapsel, kel oskusi veel pole, on raske end liigutada. Samas liikuma nad sellises vanuses just peakski tasapisi minema.

    • Avatar
      Vasta Lonni 12. märts 2017 at 13:21

      Öeldakse kuundal elukuul, mis algabki siis kui laps saab viiekuuseks.

  • Avatar
    Vasta G. 10. märts 2017 at 21:49

    Meie alustasime esimese lapsega 4,5kuuselt, kuna kaalu ei tulnud hästi juurde. Ja hakkas väga ilusti sööma lisatoitu. Teisega alusatsin 5,5 kuuselt ja kuu aega läks kindlasti ennem kui ta aru sai, mis selle tahke toiduga üldse teha tuleb. Laps polnud veel valmis. Seega, lapse pealt kõige parem vaadata, kas on valmis või mitte 🙂

  • Avatar
    Vasta Elis 10. märts 2017 at 21:45

    Mina alustasin 4kuuselt, oli see tissistreik ja kaalus võttis ka vähe juurde ja arst soovitas lisatoiduga alustada. Eks oli esimene laps ja sealt ka see suur arsti uskumine.. aga sai ta esimesena kõrvitsat ja see oli püreeaegade lõpuni ta lemmik 😀
    Aga!!!! Ma tahan hoiatada igaks juhuks!!! Kui mitte Sina, Mallu, siis ehk keegi teine loeb seda ja saab nats targemaks, vaevalt ma ainuke loll olen olnud- ainult rinnapiima saades kakas mu poja korra nädalas, see oli okei. Aga kui alustasime lisatoiduga, ei kakanud ta samamoodi nädal ja siis oli kisa kui palju ja mees sõitis öösel valveapteeki microlaxi järgi. Üks hirmsamaid kogemusi mu elus vaadata sõna otseses mõttes valudes ja piinades last 🙁 lõpuks kui microlax välja punnitama ajas, siis pisi röökis nii kuis jaksas ja oli lõpuks üle kere higine, huuh kui jube see oli 🙁

    • Avatar
      Vasta Maria 10. märts 2017 at 23:51

      Microlax on lahtisti ja hiljem jaab koht veel hullemini kinni, koige parem on kasta vatitikk vaseliini ja siis tagumiku, sama toime, ainult lahtisti korval toimeteta.
      Et koht labi kaiks voib mixida t lusika tais varskelt pressitud apelsini mahla, segatud orgaanilise pruuni naturaalse suhkruga.
      Voi paar lusikat ploomimehu.

      • Avatar
        Vasta Elis 13. märts 2017 at 11:05

        Heh, ei jäänud kõht hullemini kinni 🙂 täitsa ilusti hakkas kõht läbi käima 🙂
        Ja muidugi proovisin ma enne kõik vatitiku trikid ja õlid järgi, aga junn oli suur ja kõva ees..
        Ja teiseks.. teadupärast võib beebidele alguses ühte püreed korraga anda, ja nii nädala kaupa, kui ma oleks nüüd lambist vahele ploomi andnud ja oleks allergia tekkinud, oleks jama olnud hakata selgitama, et millest nüüd allergia. Aga eks igaühele oma variant ja meile sobis microlax ideaalselt sel hetkel 🙂
        Ja üldsegi.. on ta ikka lahtisti? See lastaksegi ju lapsele pepusse, et see nö tropp eest ära tuleks..

  • Avatar
    Vasta Viki 10. märts 2017 at 21:43

    Minu teine laps võttis esimesel kuul juurde 700g ja sealt edasi 300-500g kuus, sain aga kiita et tublisti kasvab ja mingit lisa küll keegi peale ei surunud.
    “Päris toitu” hakkas sööma 6 k ja hakkasin kohe andma näputoitu, millel on minumeelest palju eeliseid püreede ees.

  • Avatar
    Vasta KKK 10. märts 2017 at 21:41

    mina oma lapsele hakkasin andma nii 4,5kuuselt, kuigi kaalu järgi poleks vaja olnud. Alustsin varakult juba sp, et ta uute maitsetega harjuks, ja pärast ei hakkaks nalja tegema kui tulebki lisa andma hakata. minu imestuseks võttis ta kõik hea meelega vastu 😀 kui proovisin seda, et esimesel korral 1 lusikatäis, siis läks meil teisiti, poiss jäi suu ammuli ootama ja kui nägi et hakkan purki ära panema oli kisa taevani. esimesed ampsud olid soolased, et magusa maitsega ei harjuks ja pärast tõrkeid poleks. ma ei mäletagi. porgand, körvits. ploomipüree on siiani lemmik. Tänaseks päevaks poiss on 9,5kuud, ja sööb kõike. Rp löpetas ise 7 kuuselt. 6kuuselt võtsin kasutusse lihaga püree ja nii ta läks 🙂

  • Avatar
    Vasta liz 10. märts 2017 at 21:41

    5.5 kuuselt alustasime ja andsin kartulit millesse pigistasin rinnapiima sisse aga olgem ausad see jäi ikka üsna kuiv.Pigem tõesti alustada millestki magusamast nt.porgand ,bataat või lillkapsas.Kõik toidud valmistasin ise.Peale aastaseks saamist andsin neid magusaid tuubi püreesid ja lisaks vahest.Rinnal oli 2 aastat.

  • Avatar
    Vasta Maris 10. märts 2017 at 21:39

    Esimese ampsu lisatoitu sai täpselt 6 kuu sünnipäeval.. ei näinud enne vajadust, kuna piima mul oli, kaal oli normis ja ei tahtnud kiirustada, pereõde oli nõus..esimene oli vist kõrvits… liha hakkas saama kuu hiljem…

  • Avatar
    Vasta Jaanika 10. märts 2017 at 21:35

    Alustasin 5kuuselt püree andmisega perearsti soovitusel, et jõuaks maitsetega tutvuda, sest alates 6kuust juba peab andma arsti sõnul. Esimesena proovisime kõrvitsat, siis porgandit, ei tahtnud/osanud kumbagi, ajas kõik välja. Umbes nädal hiljem proovisin uuesti, andsin oma tehtud porgandit, siis lisasin ka lillkapsast ja sõi juba meelsamini ☺ nüüd isegi on mõned korrad kahe jääkuubiku jagu püreed korraga sisse söönud ? Järgmiseks plaanin brokkolit tutvustada ☺ paar korda olen ka andnud mingit head ööd küpsise püreed-maitses ka ? Kui suurem osa juurukaid testitud, siis lisan marjad ja magusamat kraami menüüsse ?

  • Avatar
    Vasta Loor 10. märts 2017 at 21:33

    Ma soovitaks hoopis püreesupi ajal keeta talle pehmemaks näiteks porgand ja seda vaikselt nosida anda. Kuna ta on nagunii ju väga heas kaalus (ja tegelikult on ja 300gr hea kaalutõus) siis püreedega “nuumama” pole mõtet hakata. Söögilauas saab näputoidul põhimõttel beebi väga rõõmsaks teha kui ta ise saab nosida seda, mis talle huvi pakub

  • Avatar
    Vasta Kissu 10. märts 2017 at 21:32

    Soovitan enne otsustamist SIET nõustajaga jälle nõu pidada, nad sellisel puhul oskavad ka nõu anda. Aga põnnil iga vist selline, et imetamisega on tralli – mul oma 4-kuusega sama värk, et päeval vahib muudkui ringi söömise asemel. “Õnneks”:P teeb öiste söömistega kõik tasa ja siiamaani on ikka hästi kosunud. Soovitatakse päeval ka rahulikus pimedas ruumis imetada, et äkki siis sööb paremini.
    Aa, ja siis soovitan Näputoidu raamatut ka lugeda, saab häid teadmisi ja nippe juurde http://www.varrak.ee/product/13541/.
    Muide, teil ju oli haigus ka viimane kuu, siis ei kasvagi nii hästi, energia läheb mujale…

  • Avatar
    Vasta Kaire 10. märts 2017 at 21:32

    Me alustasime teisega peale 5ndat kuud maitsmist, aga oli veel vara- ajas suust välja (see ka üks näitaja, kas laps valmis lisatoiduks, kas oskab neelata või ajab keelega kõik välja). Aga tasapisi väikeste vahedega ikka jälle katsetasime ja nüüd, 7kuuselt sööb nagu vana mees ?. Tundub, et päris söök läheb paremini, rinda päevasel ajal raske anda, ka keerutamine, väänlemine ja muu nalja tegemine..
    Alustasime vist lillkapsa või kõrvitsaga, täpselt ei mäletagi. Edu teile, see teekond on nii tore! Mul ka teine, esimese ajast ei mäleta midagi, kuigi oli alles mõned aastad tagasi ☺

    • Avatar
      Vasta K 10. märts 2017 at 21:38

      Aa, ja meil kaal 7kuuselt 7,5kg, esimene oli ka selline lahja. Mõlemad on kohe 6. kuu alguses saanud värske kurgi kangi näppu, väga meeldis – saab igemeid sügada ja ise päris sööki käes hoida

  • Avatar
    Vasta TTHKK 10. märts 2017 at 21:29

    Kui vana pereõde on ? Olen ise alles hiljuti õe eriala lõpetanud ja meile räägiti küll, et lisatoitu võiks pakkuma hakata 6.kuust, varem pole vaja. Esialgu kodumaised köögiviljad ja nii edasi, liha juurde ka alles hiljem.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 10. märts 2017 at 21:33

      Ikka päris vana 😀

      • Avatar
        Vasta Carry 11. märts 2017 at 10:21

        Vot..ma mõtlesin ka seda, et kaasaegsema haridusega med.töötajad peaksid vist selles osas targemad olema. Praegu ikka soovitatakse üldjuhul kuni 6 elukuuni ainult rinnapiima ( noh..kui seda on jne..).

  • Avatar
    Vasta Margit 10. märts 2017 at 21:25

    Esimese beebiga ootasin peaaegu 6k ja siia tundus, et kõike pidi järsku nii korraga andma ja lisaks metsik kõhukinnisus.
    Teisega 5k ja tasapisi sai harjutada ja enne 6k oli juba kaks pisi-pisikest toidukorda.
    Alustasin mõlemaga kõrvitsast:)

  • Avatar
    Vasta Keilu 10. märts 2017 at 21:23

    Lendel korralik kaalutõus olnud ja pole üldse vajadust piimapulbri järgi. Seda enam kui piima on. Isegi kui naistel piima vähe siis proovitakse/soovitatakse ikka ennem piimakogust suurendada, kui lapsele piimapulbrit anda. Rinnapiim ikka lapsele kõige kasulikum. Vaikselt võib püreesid tutvustada, kuna lusika täie kaupa tuleks ju alustada, et harjuks. Pereõde võiks ikka teada, et kuskil 4 või 5 kuul tavaliselt tulebki väiksem kaalutõus kui eelnevalt korralikult juurde tulnud.

    • Avatar
      Vasta M 10. märts 2017 at 22:40

      Keegi pole maininudki, et tuleks piimapulbrit anda 😉

  • Avatar
    Vasta M 10. märts 2017 at 21:23

    Sellises vanuses oleks tõesti mõttekas hakata vaikselt lapsele lisatoitu andma, sest ka uue toiduga harjumine võtab lapsel omajagu aega. Kindlasti pidada silmas, et alustada korraga ühe toiduainega, a’la porgand, kartul, kaalikas. Järgnevalt võiks tõesti menüüsse lisada liha, sest imiku sünnil kaasa saadud rauavarud kestavad umbes 5-6 elukuuni, siis oleks vajalik aga rauda mujalt juurde saada ja liha on selleks ideaalne allikas. Küll aga tuleks silmas pidada, et rauasisaldus on suurem punases lihas, nii et eelistada tuleks seda 🙂

    • Avatar
      Vasta K 10. märts 2017 at 21:34

      Kaalikat alla aasta minu teada ei soovita, nitraadid (nagu näiteks ka peet).

  • Avatar
    Vasta Tk 10. märts 2017 at 21:22

    Mina püreesid eriti ei andnudki, läksin kohe näputoidu peale, palju palju lihtsam. Alguses mõtlesin,et mismõttes tükitoit beebile aga ülihästi toimib. Laps sõi tänu heale peenmotoorikale aastaselt ise lusikaga ka. BLW on hea asi, uuri.
    Tuubikaid kasutasin külas, autos jne.
    Juurikaid hakkas saama 5k ja liha vist 7k.

  • Avatar
    Vasta K 10. märts 2017 at 21:19

    6 kuuselt alustasime, kõrvitsa ja lillkapsaga.