AVALDAN ARVAMUST KURB ON OLLA

kiri riigi(kogu)le: miks ma sinu tööd tegema pean?

9. jaanuar 2016

Tere kallis riigikogulane,

Ma pean oma kirja alustama esiteks vabandusega. Ma ei ole eriti poliitikaga kursis ja seetõttu võib mu kirjakeses esineda mingit sorti vigu, mis poliitikakuningatele ja -kuningannadele naeruväärsed võivad tunduda. Asi on lihtsalt selles, et ma pole kunagi poliitika vastu huvi tundnud, sest nagu ei lähe ma kepiga uudishimulikult hunnikut sitta torkima, et vaadata, mis seal sees on, ei ole mind huvitanud see, mismoodi täpsemalt need otsused ja seadused selles korrupeerunud ja raha peal väljas olevas “grupeeringus” vastu võetakse.

Eks ma aeg-ajalt loen ja imestan, aga nagu Ita Evergi juba soovitas, siis olen jäänud mitte vihastamise, vaid ainult imestamise peale pidama. Nüüd on aga minu mõõt täis ja ma pean kahjuks teile selle kirja saatma. Eks te vist aimate ise ka, et räägin praegu sellest seadusest, mille alusel ei saa enam puudega inimesed ja nende hooldajad endiste summade eest endale vajalikke abivahendeid rentida.

Ma muidugi ei tea, kas teie olete sellist väljendit kuulnud, aga meil tavamaailmas mõnikord öeldakse, et kui naine peale lapse saamist kuidagi totukeseks jääb, et ta pressis endal koos lapsega ajud välja. Teie puhul tekib küsimus, et kui te poliitikasse saite, kas te kakisite oma ajud välja? Ma ei taha loomulikult austet härrasid ja prouasid solvata, aga ma lihtsalt ei näe, mismoodi muidu oleks võimalik, et võtsite mestis vastu seaduse, mis konkreetselt võtab nõrgematelt? Kas teile emad ei õpetanud, et endast nõrgemaid ei kiusata? Nõnda te seal istusite, mõtlesite, et kuskilt oleks nagu raha juurde vaja, kust seda küll võtta. Hmm, võtaks invaliididelt! Ega kust teie teate, kas mõni väike laps on päriselt puudega, või on tänapäeva noorus nii hukas, et laps lihtsalt ei viitsi kõndida. Ei teagi onju? Või miks peaks üks täiskasvanud mees omama võimalust liikuda nii õues kui toas? Miks tal on kahte ratastooli vaja? Las ta, sitt, valib lihtsalt ära, kas ta on toas või õues ja asi ants. Ega see teid ju ei huvita, teil pole ratastooli tarviski ja kui oleks, siis ostaksite te selle niisama välja, mitte ei rendiks, nagu mingid… vaesed? Eks?

Ja mis see teid huvitab, kui liitpuudega väikese tüdruku ema peab nüüd oma lapse ortooside eest välja käima umbes 2000 eurot 200 asemel. Ega ei huvitagi, sest kui teil vaja oleks, siis te ju maksaks 2000 ka kui tarvis. Ega te mingid rotid pole, see oleks #piinlik.

Eriti hea mõte tuli teil siis, kui te otsustasite, et las see hinnatõus olla nendele lollidele santidele üldse üllatuseks! Kõigile ju meeldivad üllatused. Teile eelmine aasta abikaasa kinkis reisi Madriidi, see oli ju küll hea üllatus. Las need vaesed ka saavad siis teada, mis tunne on üllatust saada ja las nad avavad pahaaimamatult arve, mis on kordi suurem kui enne. Head uut aastat! Minu meelest oleks siiski olnud ilus vähemalt kaardike kaasa panna, et sry, tean küll, et sul on invaliidina kindlasti raske, aga meil oli siin parasjagu puhkuserahadega kööga. Või, et sorri ema, kes sa nüüd pead oma 25 kilost invaliidist puudega last süles pesema. Meil siin Iffil läks mersu katki ja oleks pidanud muidu tema kuluaruandeid kuskilt kärpima hakkama, loodame, et mõistad!

Nüüd mul tekibki küsimus, et ütle mulle, kallis riigikogulane või minister või minu poolest kasvõi president: kas ma panen mööda, kui ma ütlen, et valitsus peaks olema selle jaoks, et meie riiki aidata? Kas teie meelest on riik ainult see rikkam osa ühiskonnast, või tohivad teised ka veel siin elada? Või ongi plaan kõiki toetusi kahandada ja ellujäämine nii kalliks teha, et see “mõttetum osa” ühiskonnast lihtsalt nälga sureks või ennast ise mättasse lööks?

Ja miks mina teie tööd tegema pean? Ärge saage valesti aru, ma ei kurda aidates mitte kedagi, aga teate mis – ma saan hakkama, ma teen ära ja ma aitan, kuidas saan. Ja teate, kes ma olen? Jumala suvaline 25-aastane naisterahvas, kes teenib keskmist Eesti palka. Kui ma edaspidi ka pean teie tekitatud probleeme lahendama, siis ma võin teile oma kontonumbri saata, hakake mulle ka siis kopsakat riigipalka maksma, sest mul hakkab juba enda rahast puudu jääma kogu selle sita sees, mis te keeranud olete.

Kuidas saab olla, et te istute riigikogus ja kihistate pihku, kui saab jälle head pulli tehtud puudega inimeste persse keerates, aga mina pean istuma kodus ja lugema kiri kirja järel, kuidas inimesed on nälgas, töötud, haigete lastega…hädas. Nad on hädas ja nad pöörduvad minu poole. Endiselt jumala suvaline 25-aastane naine. Ma olen ka muidu inimene, mul on emotsioonid ja empaatiavõime, ma tahaks enda silmad peast nutta, kui ma panen ennast nende olukorda, kes mulle kirjutavad. Ja ma aitan, kuidas saan.

Rääkige mulle, mis moodi teie aitate? Ja ma ei mõtle, et kuidas te Iffile sõbrapäevaks uue mersu klappisite, sest tal vanal sai tuhatoos täis. Ma mõtlen nagu päris inimest. Mitte enne valimisi, lihtsalt niisama.

Ma muuseas olen veel see tropp, kes hääletamas ka ei käinud. Lihtsalt selle pärast, et te ajate mul südame pahaks, üsna võrdselt kõik. Aga kui keegi tahab mu häält ära osta, siis mul pole neid helkureid, pastakaid ja meepurke vaja, need võite endale sisse istuda. Mul oleks vaja prille ühele väiksele 3-aastasele poisile, mis maksavad 129€. Mul oleks vaja 500€ eurot ühe ema proteesideks, kelle tütar mulle ahastava kirja saatis. Mul oleks vaja tuhandeid eurosid, et ehitada väiksele ihtüoosihaigele poisile vann ja wc, mis asuks toas, mitte õues külma käes. Ma võin jätkata ja jätkata, sest kirju on mul sadu.

Kui tahad lõpuks ka inimene olla ja aidata, siis kirjuta mulle mariannkaasik@gmail.com ja kui ei taha, siis astu vähemalt oma uhkelt kohalt tagasi. Kunagi peab sinna kõrgele sattuma ka mõni, kes päriselt ka inimene on. Mitte ainult kestana, vaid hinges ka. Ma ausalt tahaks lihtsalt olla tavaline inimene, kasvatada oma last ja elada oma elu, aga ma ei saa, kui ma pean kogu aeg ühte jama teise otsa lahendama ja probleemidele lahendusi leidma. Okei, ma ei PEA, aga mina inimesena ei saa lihtsalt käed rüppes vaadata, kuidas teisel inimesel halb on. Kuidas teie saate?

Vastust oodates ja lootes, et ma terve elu sinu tööd tegema ei pea,

Mariann Treimann

12463900_1002937736430441_141616503_n

Loe ka neid postitusi!

78 kommentaari

Jäta kommentaar

  • Avatar
    Vasta Morgie 21. jaanuar 2016 at 15:52

    Tõepoolest saada see kiri päriselt ka riigikokku.
    Kontaktid leiad siit: http://www.riigikogu.ee/kontaktid/

    • Avatar
      Vasta Morgie 21. jaanuar 2016 at 15:53

      Ah, juba esitatud, okei.

  • Avatar
    Vasta M. 12. jaanuar 2016 at 18:39

    Hei.
    Nende prillide osas lihtsalt mainin, et tasuks vaadata valla sotsiaaltoetuseid. Tihti saavad koolilapsed ka prillide ostmiseks
    toetuseid – seda tuleb vaid küsida 🙂

  • Avatar
    Vasta Maksuekspert 11. jaanuar 2016 at 23:23

    Ma ei tea, kas see on Sinu kirja tulemus, aga siiski midagi: http://www.ohtuleht.ee/712366/tuus-laul-kes-
    vastutab-sotsiaalministeeriumi-tegemata-too-eest
    Aga samas on paljudel kommenteerijatel õigus – tegemist on ministri määrusega, mitte Riigikogu poolt
    vastuvõetud seadusega. See on umbes sama, kui süüdistada Sind selles, et Marileen kirjutab oma blogis
    kirjavigadega.

    • Avatar
      Vasta Maksuekspert 11. jaanuar 2016 at 23:28

      Ja veel üks ministrit hukkamõistev seisukoht: http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/simson-
      puudega-inimesed-ei-tohi-kannatada-ministeeriumi-tegemata-too-tottu?id=73364811

    • Avatar
      Vasta Greiss 12. jaanuar 2016 at 02:57

      “.. siiski midagi”? 🙂 Oluline osa opositsiooni esindavate parlamendiliikmete nähtavast tööajast ja energiast kulubki koalitsiooni
      ehk valitsuse tegevuse kritiseerimisele*. See on ainult loomulik ja seega ei peaks neid paari pisikest avaldust kuidagi
      ületähtsustama.

      *ning selle pideva kriitikaga pole opositsiooni eesmärgiks loomulikult ei miski muu kui ise võimule pääseda.

  • Avatar
    Vasta amaasu 10. jaanuar 2016 at 23:22

    Minu poolest võiks kogu see 101 kahejalgset Eestist
    ära kolida !

  • Avatar
    Vasta i 10. jaanuar 2016 at 21:04

    Muidu tore kiri, aga palun ära kunagi kasuta sõna “invaliid”. see tuleb ingliskeelsest sõnast “invalid” ehk tühine, kehtetu ja ma
    tunnen mitut väga toredat, tarka ja ettevõtlikku erivajadustega inimest, kellel on füüsiline puue, aga kindlasti ei ole nad tühised
    või kehtetud.

    • Avatar
      Vasta Elina. 11. jaanuar 2016 at 23:11

      Ei ole sel “invaliidil” häda midagi! Seni, kuni määrati invaliidsusgruppe ja -pensione, ei häirinud see
      asjaosalisi ja ka tänapäeval kasutavad nii invaliidid kui ka puudega inimesed sageli ikka just
      terminit “invaliid”. Võib ju öelda ka sant või vigane …. Ja invatakso, inva WC jms terminid on meil ikka
      olemas!
      See “puue” tõusis päevakorda siis, kui ametnikel oli tarvis näidata, et nad palehigis tööd teevad ja kõik
      endine oli vaja nö “laualt pühkida”…. ka terminid ja sõnavara. Ja suudetigi tekitada piisavalt suur
      segadus terminites nõnda, et paljud puudega ning vähenenud töövõimega inimesed vajavad isegi enda
      seisundis selgusele jõudmiseks sotsiaaltööalase koolitusega inimeste abi!

      Ms. …..

      Translations of invalid
      kehtetu
      mittekehtiv
      olematu
      seadusjõuta
      maksvusetu
      teenistusvõimetu !
      töövõimetu !
      https://translate.google.ee/?hl=en#en/et/invalid

  • Avatar
    Vasta Pirx 10. jaanuar 2016 at 00:10

    Sotsmin-i lehel selline teade: https://www.sm.ee/et/uudised/tsahkna-lapsevanemad-ei-pea-abivahendi-eest-maksma-
    korgemat-hinda

    • Avatar
      Vasta annakas 10. jaanuar 2016 at 00:16

      Kahjuks ei pea nad oma lubadustest
      kinni.. SKA sellegi poolest nõuab
      vanematelt tunduvalt suuremaid
      summasid tasumiseks, kui varem.

  • Avatar
    Vasta triina 9. jaanuar 2016 at 23:52

    Kas see kiri on saadetud Riigikokku? Või on ootus, et tulevad ajakirjanikus taas ja viivad selle blogist leheveergudele, kust see
    siis peaks Riigikokku jõudma? Kirja tõsiseltvõetavus on paraku häiritud, sest see teema oleks tulnud adresseerida minister
    Tsahknale, milleks siin Riigikogu? See, et neile tuhandeid asju ette oleks heita – tõsi. Aga kõik rikubki ära see, kui heidetakse
    ette midagi, millega nad pole seotud. See on sama hea, kui keegi tuleks ja sõimaks sul sama mahlaka sõnavaraga näo täis selle
    eest, mida on tegemata jätnud inimene su kõrvalmajast. Oleksid rahul?
    Ja otse võib asju muidugi ütelda, aga selles vanuses peaks suutma olla salvav juba ka rõvetsemata, mõjuks paremini. Energia ja
    algatusvõime on sul kadestamisväärne, kindlasti teed ära palju head – aga teeksid veel rohkem, kui hauguksid õige puu all ja
    pisut stiilsemal moel.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 10. jaanuar 2016 at 01:06

      Sorri. Järgmine kord panen ballikleidi selga

      • Avatar
        Vasta aare 10. jaanuar 2016 at 09:43

        tubli Mallukas!!! 😀 mulle tundub, et siin komenteerivad sellised pehmekesed kes ei saa aru,et
        seadusi võtab vastu riigikogu mitte üks minister…ja kogu see P…… tuleb sealt …….aga kirjutataud oli
        ju Eesti keeles 😀 edu sulle

        • Avatar
          Vasta Rs 10. jaanuar 2016 at 17:49

          See ei olnud mitte seadus vaid Määrus, seega viisaka pöördumisega
          oleks pidanud pöörduma ministeeriumi poole. Aga mitte lahmima

      • Avatar
        Vasta triinu 10. jaanuar 2016 at 21:25

        No eriti madalalaubaline kimmentaar.

        • Avatar
          Vasta triinu 10. jaanuar 2016 at 21:25

          kommentaar siiki

        • Avatar
          Vasta liz 11. jaanuar 2016 at 10:16

          Madalalaubaline oled jah, kui aru ei saa, et Riigikogu võtab vastu seadusi, minister annab välja määruseid. Tegemist oli
          sotsiaalministri määrusega, mis rakendus 01.01.2016.
          Riigikogu kallal arutu lahmimine selles küsimuses näitab kirjaneitsi harimatust. Kõnepruugi üle ma ei imesta. Mallukas
          on oma labasusega tuntud tegija.

      • Avatar
        Vasta Pauka 11. jaanuar 2016 at 00:16

        Ära pane, nii on just see, mis vaja. Seda peent salvamist, kasutagu need, kelle eesmärgiks on
        sõnade ping-pong. Sinul ongi tõsi taga, mitte vajadus sõnadega eputada.

  • Avatar
    Vasta Merli 9. jaanuar 2016 at 23:44

    “Minister rõhutas, et suurema arve saanud inimesed
    arveid ei maksaks ning ootaks, mil
    sotsiaalkindlustusamet nende poole pöördub.” ,
    kirjutab Postimees. Ma järeldan siis, et nad ei peagi
    õnneks neid arveid täies mahus maksma. Kuigi jah,
    selline eksitus polnud just hea uusaastatervitus, nii et
    sellega pandi küll metsa. Loodan, et saadakse see
    arvete asi korda ja siis teeb see määrus abivahendite
    vajajate elu lihtsamaks, mitte keerulisemaks.

  • Avatar
    Vasta Kassandra 9. jaanuar 2016 at 23:03

    See hinnatõus oli eksitus, keegi ei pea rohkem maksma.
    Terve nädala kirjutati sellest igal pool, ka uudistes räägiti.
    See oli mingi eksitus.

    • Avatar
      Vasta annakas 9. jaanuar 2016 at 23:40

      Hinnatõus on reaalselt! SKA kahjuks
      pakub puuetega laste vanematele
      kokkuleppeid, et tuleb sellegi
      poolest maksta oluliselt suuremaid
      arveid kui varem.

  • Avatar
    Vasta krista 9. jaanuar 2016 at 22:31

    Ma lisan siia natuke ka selliseid positiivseid fakte: möödunul aastal (2015) said raske või sügava puudega alaealiste laste
    vanemad taotleda riigilt tugiisiku- lapsehoi- ja transporditeenust kuni 900 € aastas, siis aastal 2016 ja 2017 on see summa
    4918 € lapse kohta. Usun, et see on nendele peredele ikka võrreldes varasemaga väga suureks abiks. Lisaks sellele saavad
    puudega laste lapsehoiuteenuse kasutajad KOV-i kaudu 402€ aastas riikliku lapsehoiuteenuse raha. Samuti on pööratud
    tähelepanu puuetega laste vanematele mõeldud tugiteenuste kättesaadavusele – riigihanke tulemusena on teenusepakkujad
    leitud kaheksasse maakonda ning viide veel otsitakse, seda tehakse eesmärgiga, et üle Eesti elavad puudega laste vanemad
    saaksid teenuseid enda elukohale võimalikult lähedal.

    Lisaks sellele tõusis aastal 2016 ka toimetulekumäär 130ni €-ni, millest peaksid kasu saama toimetulekuraskustes olevad
    perekonnad.. koos miinimumpalgaga tõusis ka elatisraha, et toetada üksikvanemaid.

    See invaabivahendite müümine ja rentimine jääb mulle natuke segaseks. Nii palju kui mina praegu aru saan, siis tegemist oli
    ikkagi eksitusega. Vähemalt Tsahkna kirjutab nii: “Reformi eesmärk on see, et kõik saaksid neile vajamineva abivahendi ega
    peaks kuude kaupa ootama uue rahastuse algust. Selleks suurenes abivahendite eelarve käesoleval aastal 2,4 miljoni euro
    võrra. Mingit hinnatõusu ei tule, pigem peaksid hinnad valikuvõimaluste tekke tulemusel langema”

    Samuti tahtsin täpsustada, et puudujäägid sotsiaalhoolekandes ei pea üldse olema tingitud nn riigist, lisaks
    sotsiaalministeeriumile teostab sotsiaalhoolekannet ka maavalitsus ning kõik KOV-id.
    (1) Sotsiaalhoolekannet korraldavad sotsiaalminister, maavanemad ja kohalik omavalitsus.
    (2) Riiklikku sotsiaalhoolekannet korraldavad sotsiaalminister ja maavanemad.
    (3) Maavanem korraldab maakonnas riiklikku sotsiaalhoolekannet maavalitsuse vastava osakonna kaudu.
    (4) Omavalitsuse sotsiaalhoolekannet korraldab valla- või linnavalitsus. (Sotsiaalhoolekandeseadus)

    Seega võibolle mõne murekirja puhul oleks abiks see, kui ta suunata tema piirkonna kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötaja
    juurde, kes nt saaks aidata erinevate teenuste/toetuste taotlemisel jmt.

    • Avatar
      Vasta Jinx 11. jaanuar 2016 at 11:39

      Aitähh sulle!

      Vähemalt üks mõistusega inimene kes reaalselt suudab hoomata ka riigi tegevusi kõigis valdkondades ja näha, et olukord ei
      lähe üldse mitte halvemaks vaid see toetus (mida riik EI PEAKS ANDMA) hoopis suureneb.

      Lõpetage ära ka see riigikogu liikme kaotamise jutt. See nende tühine 2000€ palk millest teenib ka teise kursuse IT tudeng
      rohkem on lihtsalt naeruväärselt väike arvestades kõiki tööga seonduvaid lisakulutusi ja esinduslikuks olemise nõudeid. Kui
      riigikogust lahkud siis ega mingit ülejääki kontole jäägi!

      Ja palun, Mariann, ma tean sind ka isiklikul ja tean, et sa pole mingi tavaline 25-aastane naine. Karjud/sosistad/räägid igas oma
      jutus välja tõsiselt emotsionaalset ja lihtsale naisele peale minevat teksti. Sa oled avaliku elu tegelane. Just nagu on ka
      president ja tema uus naine. Sinu poole pöördutakse, sest sa ise tahad seda, kuulutad enda aitamist. Aga tead mis?

      RIIK EI PEA OMA INIMESI ISE ÜLEVAL PIDAMA! Riik peab ainult andma vahendid, et inimene saaks ise teha ja olla. Kuidas
      see ütlus oligi. Ära anna näljasele kala vaid anna talle õng. Muus osas on riigi ülesanne vaid avalike teenuste pakkumine, sellega
      saadakse hakkama. Kuid üks tendents on naljakas. Eestis on palju, väga palju inimesi kes on õppinud ära just sinusuguste
      heatahtlike inimeste peal elamise. See on õpitud abitus. See toetus, too toetus, abiraha1, abiraha2, heal juhul maksavad mehed
      alimente ja siis on ka kümned heategijad kelle meili ja Facebooki abipalvetega pommitada. Ise oled aga rahus töötu edasi, ei ole
      ka tahtmist tööle minna. Ning kui on, siis ei ole tahtmist olla parem kui juba oled. Ollakse rahul oma miinimumpalgaga (mida
      riik sellest aastast tõstis) ning ka kõik. See õpitud abitus ongi see, mis praegu meie naaber-heaoluriike põhja viib.

      Ei. Sa ei pea tegema riigikogu tööd.
      Tee enda tööd. Oli abistaja ning ole avaliku elu tegelane keda emotsioonidest juhitud naised kuulavad ja kaasa räägivad. Seda
      heas mõttes. Aga nagu ka ütled, kuna sa ei tunne riigikogu tööd, ei tea üldse avaliku sektori laia tööpõldu ning isegi ei käinud
      valimas. Ära siis tule ka midagi nõudma, sest kui sa kodanikuna ei tea isegi mida ja kellelt nõuda siis pole Riigikogu selles süüdi.

      Pagan võtaks, kaotage see 101 riigikogu kohta ära siis. Selle “”suure”” raha eest ei saa ükski eesti kodanik aasta peale isegi üht
      eurot enda kontole. Geniaalne, mis.

      • Avatar
        Vasta Kellily 11. jaanuar 2016 at 21:32

        Väga õige jutt! Olen 100% nõus.

      • Avatar
        Vasta allukas 12. jaanuar 2016 at 21:27

        Üks normaalne kommentaar siin. Aplaus. Püsti tõusen ka.

    • Avatar
      Vasta Kai 11. jaanuar 2016 at 21:59

      Jah. Kõik tore ja ilus. Riik andis hoiuteenuse raha juurde. Aga kui potsatab
      lapsevanema postkasti kuu alguses 360 eurone arve siis ei ole enam ilus ja
      tore. Riigi raha sai lihtsalt otsa. 4900 millegiga seda jätkub vaid paariks kuuks.
      Ja mis edasi. Kov’idel pole ka lõputult raha ja kogu krempel jääb
      lapsevanemale kanda. Aga lapsevanemal pole seda raha. Tööl käia vaid selleks
      et maksta lasteaia arve , abivahendite rent , sõidukulud… lihtsam ju töölt ära
      tulla , laps lasteaiast ära võtta ja elada elulõpuni nelja seina vahel kopikaid
      lugedes. Erivajadustega lasteaedade arved ei ole nagu tavalasteaias. Lasteaias
      kus mu laps käib ulatub kuu arve üle 1000 euro. Nutt tuleb peale.

  • Avatar
    Vasta Kristel 9. jaanuar 2016 at 22:13

    (Y)
    Tubli, ma usun et paljud mõtlevad nii, aga noh neile ei lähe meie lihtrahva arvamus ju korda. Nemad seal vaatavad ainult, et
    saaks rohkem hüvitisi..
    Küll makstakse neil eluasemed kinni, küte ja mis kõik veel + saavad palka ka ( ja eks see ju tihti tõuseb ka neil). Eks kuskilt
    peab neile see raha tulema ja kust mujalt see ikka tuleb, kui meiesuguste lihtinimeste arvelt.

  • Avatar
    Vasta Kelly 9. jaanuar 2016 at 21:07

    Ma ei saa aru, miks te tulete siia malluka sõnakasutust maha tegema. See on tema enda blogi, tema ise teab, kuidas ja mismoodi ta
    siin oma sõnu ritta seab ju ?!
    Tulge mõistusele inimesed, ärge virisege nii palju, enda elu ka palju ilusam!

    • Avatar
      Vasta Britta 9. jaanuar 2016 at 23:30

      Kas ta kirjutas kirja endale, blogilugejatele v6i riigikogule?

      • Avatar
        Vasta Kelly 9. jaanuar 2016 at 23:45

        No ehk Mallukas vastab su küsimusele 🙂

        • Avatar
          Vasta Britta 10. jaanuar 2016 at 03:54

          Miks peaks tema vastama
          küsimustele, mis esitatud sinu
          kommentaari tõttu? Küsimus oli
          sulle suunatud: täpsustan siis, kui
          sa sellest aru ei saanud.
          Oma blogis võib inimene
          loomulikult kirjutada nii nagu
          soovib, aga praegusel juhul on
          tegemist kirjaga.
          Ei ole ju raske vahet teha …

          • Avatar
            Kelly 10. jaanuar 2016 at 09:56

            Minu jaoks on kirjad need,mis laekuvad mulle isiklikult postkasti, vahet pole, kas päriselt postkasti või e-posti 🙂
            Mina võtsin isiklikult seda kui blogipostitust, vabandust kui valesti mõistsin 🙂

          • Avatar
            Kelly 10. jaanuar 2016 at 10:02

            Kuid sellegipoolest jään ma oma arvamusele kindlaks,et keegi teine ei saa mallule sõnu suhu toppida, kuidas
            oleks õige.. tema elu – tema ise teab ja vastutab, kuidas või mida teeb.

  • Avatar
    Vasta Tiina 9. jaanuar 2016 at 19:47

    Väga tubli oled. 😀 Loodan, et mõni
    ohmakas ülevalt liigutama ka hakkab
    aga lootus tegelikult ongi ainult
    lollidele. Mina olen praeguseks aru
    saanud, et riigikogus istuvadki
    inimesed, kellel pole empaatiavõimet
    ega ka häbi nad ei oska tunda. Pigem
    on nad nagu tetrise
    kuubikud….ainult koha täiteks. 😀
    Ja oma koha täidab igaüks ikka
    kenasti ära, kogu rahva raha eest 😀
    Aga muidu jõudu ja vastupidavust Sulle.

  • Avatar
    Vasta n 9. jaanuar 2016 at 19:44

    nii madalale ka langeda ei saa, et iga sõna ropp. sul võiks ju käitumist jms olla. probleem on tõsine, aga sellise kirjaga ammugi
    tõsiselt ei võeta. et mingi shit.. üle valada. et õigust norida. nagu väike laps trambib.
    kiri võiks olla uuritud seadustest jms. ning veidi asjalikum.
    selline sõnavara ijah..
    aga eks sa pead veel käima käitumisterapeudi juures.
    aga ise tead. sa selline toredalt vastikult vastuoluline inimene oled. meeldid ja samas mitte üldse.
    eesti olukord on alati olnud toetustelt abivajajatele ilma igasugu arvestuseta. niisama ei juhtu midagi.ja see ka kahjuks ei aita.

    • Avatar
      Vasta Jana 9. jaanuar 2016 at 20:04

      hallooo??? sa tahad öelda et niigi meie raha eest need sitavikatid söövad ja istuvad riigikogus perseid laiaks ja käituvad oma
      rahvaga nagu viimase kaltsuga ss peame me veel nendega viisakad ka olema et aitäh et elu sitaks keerad ja pähe situte härrad ja
      prouad??? lisaks sellele et meie raha eest toetatakse teisi riike ning ostetakse kalleid autosid jms?? minu meelest ta tegi just väga
      õigesti et oli otsekohene ning milleks neid kaitsta??? ma oleks veel hulleminigi öelnud kui ainult oleks tahtnud….

    • Avatar
      Vasta Merle 9. jaanuar 2016 at 21:00

      Sa võiksid nt.veits emakeele tunde võtta. Lause algab ALATI
      suure tähega.

      • Avatar
        Vasta Lily 9. jaanuar 2016 at 23:35

        kle kamoon, kui tahad kellelegi ära
        panna, siis ära ole nii nõrk. lause
        algab suure tähega? internetikeel on
        nagu släng, siin ei ole reegleid.
        enamasti on eesmärgiks arusaadavus,
        teistel juhtudel nt huumor jne. see
        on mingi ametlik keskkond sul või?
        üldiselt võiks ikka argumenteerida
        ideede, mitte mingite tähtsusetute
        pisiasjade üle.

      • Avatar
        Vasta Ilmar 10. jaanuar 2016 at 16:53

        Sa võiksid ise emakeele tunde võtta. Eesti keeles puudub sõna “veits”.

    • Avatar
      Vasta Jaanika 10. jaanuar 2016 at 21:54

      Kuidas veel kirjutama peab, kui need riigikogus ongi
      tropid? Ilusti ei saagi öelda, kui nii välja vihastavad.

  • Avatar
    Vasta Pips 9. jaanuar 2016 at 19:16

    Nii palju kui mina aru olen saanud, siis tegemist on ühe suure kommunikatsioonialase läbikukkumisega. Siin selgitab Tsahkna
    (tuleb läbi lugeda, mitte ainult algust): http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/minister-tsahkna-puuetega-laste-
    vanemad-saavad-soodushinna-erimenetlusega?id=73364461. Mitte miski ei õigusta tekkinud olukorda, aga paistab, et vähemalt
    püütakse olukorda lahendada. Nüüd peab ainult jälgima, mis edasi saab ja kuidas jutt ning tegelikkus kokku lähevad.

    • Avatar
      Vasta Pips 9. jaanuar 2016 at 19:23

      Sry, link muutus millegipärast ainult osaliselt aktiivseks ja uudis ei avane, kel huvi, peab käsitsi copy-paste’ima.

  • Avatar
    Vasta Mait 9. jaanuar 2016 at 19:11

    Väga nõrk tekst. Lahkama ja seletama ilmselt pole
    mõtet hakata.
    Kõige lihtsam oleks küsida, miks sa ise ei kandideeri ?
    Kuid siia tuleb liiga lihtne vastus ‘mind ei huvita see’.
    Aga sa ütled, et teed mis suudad selleks, et teisi aidata
    ja siin tekib esimene surnud ring.
    Kas sa arvad, et oled ainuke, kes nii mõtleb nagu sina ?
    Kindlasti ei ole ja suure tõenäosusega ta ka
    kandideeris viimastel valimistel, aga kas sa tead
    temast midagi ? Ei , sest sind ei huvita see. Vau,
    järgmine surnud ring.

  • Avatar
    Vasta Britta 9. jaanuar 2016 at 19:10

    Kas ma olen t6esti esimene, keda selles kirjas kasutatud s6navara häiris?
    Loomulikult on probleem t6sine ja sellele tuleb reageerida, aga kas niisugusel moel?

    • Avatar
      Vasta Liina 9. jaanuar 2016 at 20:45

      Mina ka häiris, näiteks kohe alguses “poliitikakuningatele ja -kuningannadele”. Kirja mõte on hea, aga see ei näi tõsiseltvõetav.
      Kas kiri saadeti kellelgi või oodatakse, et riigikogulased tulevad seda ise blogisse lugema?

    • Avatar
      Vasta ohjaa 9. jaanuar 2016 at 20:47

      eh, ma arvan, et pole mõtet läbi lillede lehvitada neile tädidele-onudele seal kuskil, see on sõna otseses
      mõttes ja kõige selgemas tähenduses see miski, mille eest nad palka saavad – viisakas ümbernurgajutt, ja
      selles sa neid juba üle ei trumpa.

      ehk siis kui asi on sitt, siis tuleb nii ka öelda, mitte rääkida ebasobiva tendentsi süvenemise vältimisest!

      • Avatar
        Vasta Liina 9. jaanuar 2016 at 21:19

        Ma ei mõelnud läbi lillede lehvitamist, vaid tõsiseltvõetavust. Ilmselt saab Riigikogu praegu palju kirju (kui see kiri üldse on
        kuhugi saadetud?) ja pigem vastatakse nendele, kes ei kuku kohe sõimama. Kuna tekst on kirjutatud ilmselgelt emotsiooni
        ajel, siis usun, et rahulikult rääkides saab palju edukamaid tulemusi. Kui mina saaksin kirja, kus on lause “Ja ma ei mõtle, et
        kuidas te Iffile sõbrapäevaks uue mersu klappisite, sest tal vanal sai tuhatoos täis.”, siis arvaksin, et keegi tuli nalja tegema.

    • Avatar
      Vasta triinu 10. jaanuar 2016 at 21:36

      Ka mind häiri. Sest kiri, kui selline, see rändab ilmselt prügikasti, aga kui see peab olema nn. ametlik pöördumine, siis jah, sellest
      ei ole abi küll absoluutselt. Ja tõepoolest ehk mõtlevad siiski paljud nii nagu sina, Mallukas ja aitavad ka, aga lihtsalt ei blogi sellest
      kusagil.

  • Avatar
    Vasta Ki 9. jaanuar 2016 at 18:57

    ei usu, et mingit vastust tuleb, kui vaja aru pärida, siis alati vait

  • Vasta Täna lihtsalt vaatan ja imestan – G2tlin 9. jaanuar 2016 at 18:40

    […] mind on ka aidanud just, see jumala suvaline 25-aastane Mallukas ja mõni teine täiesti tavaline blogilugeja. Rohken nagu suunanud mõtlema asjadele, milleni ise […]

  • Avatar
    Vasta Agnes 9. jaanuar 2016 at 18:33

    Kirjutasin, Mariann, sulle kirja ja ühtlasi kiidan ka siin avalikult selle sõnavõtu eest! Minu meelest on kahetsusväärne, kuidas riik
    suhtub kõige nõrgematesse ja keegi peab sellele tähelepanu juhtima. Loodan, et sinu kirjutis aitab eelkõige puuetega inimestele
    tehtud karuteenet hoida avalikkuse huviorbiidis. Keegi peab selle sigaduse eest vastutama!

  • Avatar
    Vasta Gerly 9. jaanuar 2016 at 18:28

    Võimas naine !

  • Avatar
    Vasta Piret 9. jaanuar 2016 at 18:25

    tubli, 5+
    Ainult, et oma kirjatükis keskendud sa olukorrale, mille
    on loonud sotsiaalkaitseminister Tsahkna allkirjastades
    vastava määruse 21. detsembril, riigikogu pole siia
    kuidagi segatud. Aga paras ahvikari on nad nagunii, said
    siis ettemaksuks, varem voi hiljem teenivad välja.

  • Avatar
    Vasta Kätlin 9. jaanuar 2016 at 18:22

    Väga õiged sõnad. Mind isiklikult häirib see, et
    riigikogulased toovad näiteid sellest, et kuidas Eesti
    riik on parem teistest riikidest (ei tule hetkel küll
    meelde konkreetset näidet, sorry). Mingite toetuste
    vms teemal, aga kunagi ei tooda välja seda
    negatiivsemat poolt, et kuhu võiksime jõuda ning,
    mida parandada. Ma ei ütle, et Soome tõotatud maa
    oleks, aga tervishoiu ning “nõrgemate” sihtgruppide
    teema on seal väga heal tasemel. Meie kogume oma
    rahva käest lastele mõeldud reanimatsiooni
    kiiraabiauto jaoks raha, kui Soomes teeb seda riik. Ma
    saan aru, et kõike ei saa ehk riik teha, aga kui
    nõrgemat sihtrühma niimoodi “karistada” on see ikka
    väga näotu. Tahame, et iive tõuseks, aga kui perre
    sünnibki puudega laps, siis jääb mulje, et riik peseb
    oma käed puhtaks. Las vaatavad ise, kust abi saavad.
    Kuid kui laps täiskasvanu ikka jõuab, siis teavad küll,
    kust teda kaitseväkke värvata saab. Siis on seda
    inimest riigile vaja. See kindlasti ei ole nii must ja valge
    nagu ma siia kirja panin, kuid pole ruumi ja aega kõiki
    nüansse lahti seletada. Üldpilt on lihtsalt selline.

  • Avatar
    Vasta meow 9. jaanuar 2016 at 18:12

    Olen nõus ja need tegelased seal riigikogus ajavad
    mindki alatasa marru (eriti mingi Tanel Talve laadsed.
    Poliitik?!?!?!), samas mõistan ka ühest küljest riiki, et ei
    saa maksta igakuiselt abivajajatele suuri summasid. See
    toetuste vähendamine on muidugi alatu, eks kuskilt peab
    kärpima, kui mujal valdkonnas tõstetakse ( pension või
    lasterahad). Surnud ring, kogu see värk ongi päris
    keeruline, aga kui riik maksaks iga kuu 1000€
    lasterahasid ja muid toetusi, siis ilmselt väga kauaks seda
    riiki üldse ei jaguks, me oleme nö heaoluriikide arengust
    ikka kauuuugel maas ja pappi lihtsalt pole. Üks asi veel,
    mis sinna kirja sobiks – Eesti on nii väike riik, me EI VAJA
    101 inimest riigikokku. Isegi Soomes on vähem inimesi.
    Max 51. Mõelge milline kokkuhoid. Ausalt ei usu, et
    Tanel Talve ja Maire Aunaste peaks rahvasaadikud
    olema. Ptüi. Sulle ja Triinule palju edu teie
    suuremeelsetes ettevõtmistes. Teen ka kohe ise pärast
    ülekande kui arvutisse saan.

    • Avatar
      Vasta Skorpaneiu 9. jaanuar 2016 at 18:32

      Kuskilt peab kärpima jah, aga kas
      tõesti on vaja seda teha nõrgemate
      arvelt? Hakaku aga omi palkasid
      kärpima, aga oh ei, riigikogulastel
      ikka tõstame palkasid, vot see on
      ajuvaba. 🙁

      • Avatar
        Vasta meow 9. jaanuar 2016 at 18:44

        Loomulikult ma ei toeta seda, et võetakse kõige
        nõrgematelt. Ma katsusin üleüldiselt natuke seda
        poliitikajura lahti mõtestada. Ma väga loodan, et
        see muutus läbi ei lähe, kuigi vist on juba tegelt asi
        otsustatud? Väga kurb. Mõne aasta eest ju võttis
        riik samuti võimaluse puuetega inimestelt lisaraha
        teenida ehk siis et kui saad riigilt toetust, siis tööle
        minna ei tohi, sissetulek läheb liiga suureks. Nagu
        wtf? Niigi vähestel puuetega inimestel on üleüldse
        võimalus tööd teha. Ma päris täpselt ei tea kuidas
        see reguleeritud on, aga see on ikka tõsine sigadus
        samamoodi. Äkki mõni targem teab ka sellest
        teemast vähe rohkem

      • Avatar
        Vasta Veer 9. jaanuar 2016 at 19:33

        Noh. Sellega on säärane keeruline lugu, et riigikogulaste palku ei saa lihtsalt niisama kärpida, kuna need on seadusest
        tulenevalt seotud keskmise palgaga – keskmise palga tõusuga tõuseb ka riigikogulaste palk. Riigikogulaste palkasid
        puudutavate sätete muutmiseks on vajalik kahe järjestikuse Riigikogu koosseisu heakskiit (meelega keeruliseks tehtud,
        et Riigikogul ei oleks niisama heast peast võimalik endi palkade suurust või tingimusi muuta) ning jõustub heakskiitnutele
        järgnevast koosseisust. See tähendab seda, et kui valitsus teeks ettepaneku selle seaduse muutmiseks, siis peaks selle
        heaks kiitma praegune Riigikogu koosseis, siis saaksime me kõik paar aastat lakke vahtida kuni uute Riigikogu
        valimisteni, siis peaks oma heakskiidu andma uus koosseis, siis saame veel neli aastat lakke vahtida, ja siis jõustub see
        järgmise Riigikogu koosseisu jaoks. Mul ei ole midagi selle vastu, et riigikogulaste palk on seotud keskmise palgaga – mina
        saan palgatõusu, kui keskmine palk tõuseb, see on täiesti normaalne, miks nemad ei peaks saama? Küll aga ma leian, et
        riigikogulaste palk on keskmise palgaga võrreldes ebaproportsionaalselt suur ning riigikogu liikmeid on Eesti-suuruse
        riigi jaoks mõistusevastaselt palju (seda on välisanalüütikud ka juba aastaid Eestile ette heitnud). Näiteks USA
        Kongressis on kokku 535 liiget. Ütleme, et Riigikogus on meil laialt võttes viiendik sellest – aga Eesti ei ole rahvaarvult
        mitte 5, vaid 245 korda väiksem kui USA. Sellise riigikogulane/inimese kohta suhte juures nagu USA-s, peaks meil olema
        2,6 riigikogulast, ehk siis umbes 3. Et huvigrupid oleksid normaalselt esindatud, no teeme siis 7. Ülejäänud kollid võiks
        täiesti rahulikult lahti lasta, nagunii nad mitte midagi ei tee (näha küll ei ole, ainult venitavad hääletustel ja küsivad
        lakkamatult kella ja nädalapäevi). Et kui küsimus on raha kokkuhoius, siis ma arvan, et kuna palkade vähendamine ei ole
        eriti kiire lahendus, palju efektiivsem oleks 94 inimest lahti lasta.

    • Avatar
      Vasta Rs 10. jaanuar 2016 at 17:59

      Soome parlamendis on 200 rahvasaadikut, teadmiseks

  • Avatar
    Vasta Sandra 9. jaanuar 2016 at 18:00

    Tubli! Keegi ütles välja selle, mis minul ammu
    hingel on. Iseasi kas sellest ka kasu on.

    Kasvatan ka kodus 2.6 aastast raske puudega
    last. No ei tule välja selle 80 euroga mis meile
    toetuseks kuus makstakse, aga kannatad ja
    saad ikka kuidagi hakkama. Lapse heaolu nimel
    pidime valima kas pere on koos Eestis ja me ei
    saa teda niipalju aidata kui vaja või läheb isa
    Soome rahateenima, et lapsele rohkem
    võimaldada ravil käimisi jne.. Valisime
    loomulikult teise variandi. Ja teate. Ikka ei jää
    üle. Ma ei kujuta ette kuidas saavad hakkama
    need, kellel üldse pole. Kurvaks teeb see riik. Ja
    kurvaks teeb see, et jääb mulje, et puudega
    inimene ei olegi inimene kes väärib parimat.

  • Avatar
    Vasta liisa 9. jaanuar 2016 at 17:58

    Kōik pole päris must ja valge. Tegelikuses teeb riik suuri
    muudatusi ja just positiivses mōttes erivajadustega
    inimeste hoolekandes. Uus sotsiaalhoolekande seadus
    parandab paljusi probleeme. Samuti tegelt abivahendite
    seadus. kui kirjutasid et tahaksid aidata ala vannituba
    ehitada siis nt Astangu Rehakeskuses algas projekt
    eeivajadustega inimesi kodukohandus. Natuke uurida ja
    asja ajada saab tegelikult palju ära teha. Usu meie
    sotsiaalasutustes töötab väga palju südamega asja
    juures olevaid inimesi. Kes igapäevaselt teevad tööd
    selleks et asi muutuks.Lâheb aega aga muutub. Aga
    mōtted on sul head ja see on tore,et inimesed märkavad
    enda ümber abivajajaid.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 9. jaanuar 2016 at 18:00

      Jah, kindlasti muudab riik midagi. Sest normaalseid inimesi on igal pool. Aga saaks kindlasti miljon korda paremini.

  • Avatar
    Vasta Skorpaneiu 9. jaanuar 2016 at 17:56

    Nõus iga sõnaga! Samuti ei mõista
    seda, et räägivad, Eesti riigil ei
    ole raha, aga ülla-ülla, Kreekat
    aidati ju lausa miljonite eurodega.
    Kurat, kas tõesti on mingi välisriik
    tähtsam kui OMA RAHVAS? Kus need
    miljonid siis välja järsku ilmusid,
    kui Kreeka hädas oli, aga kui OMA
    RIIK ja RAHVAS ABI VAJAB, siis on
    null eurot, meie riigil pole sentigi.
    No jumal anna kannatust.

    • Avatar
      Vasta meow 9. jaanuar 2016 at 18:14

      No Kreeka aitamine oli ju tegelt kohustuslik kõikidele EL
      riikidele. Siin nagu ei saanus väga valida.

      • Avatar
        Vasta Skorpaneiu 9. jaanuar 2016 at 18:28

        Kohustuslik? Päriselt? :O Sellest
        kuulen ma küll alles esimest korda.
        No või nt Eesti on aidanud ka
        Hispaaniat väga palju miljonitega, on
        see tõesti kohustuslik? Ma ei tahaks
        seda väga uskuda. Kas see mitte
        vabatahtlik pole, et iga riik ise
        otsustab, kas aitab või ei?

        • Avatar
          Vasta meow 9. jaanuar 2016 at 18:31

          Muidugi kohustuslik. Oled EL liige, aitad teisi,
          samamoodi aidatakse ju meid. Eurorahade
          eest tehakse ikka meil väga palju, uued
          maanteed pmst kõik ju nö võõra raha eest
          ehitatud. Oleks meil ka Kreeka-taoline kriis,
          annaks teised liikmesriigid meile samamoodi
          raha.

          • Avatar
            Skorpaneiu 9. jaanuar 2016 at 18:33

            Nohjah. Aitäh Sulle, et mind ka
            targemaks tegid selles osas. 😀

          • Avatar
            Liis 9. jaanuar 2016 at 18:52

            Euroopa liikmesriike peab tõepoolest kohustuslikus korras aitama, aga samas saadame raha ka igale poole nö
            vabatahtlikult.
            Mul on meeles paari aasta tagune juhtum, kus põles maha Haapsalu lastekodu ja president pöördus inimeste
            poole, et nad annetaks raha. Samal ajal oli Haiitil (vist oli seal) maavärin, mille tagajärgede tarbeks saatis Eesti
            miljoni… Vot see oli minu arust ikka väga ebaõiglane. Okei, tahetakse hädasolijatele ulatada oma abikäsi ja ehk
            natuke mõeldakse ka sellele, et kui Eestis midagi katastroofilist juhtub, aidatakse ka meid… Saan aru, et see on
            osaliselt ka hea reputatsiooni pärast, et saaks ikka öelda “Näe, meie aitasime ka!” ja olla väikeriigina uhke. Aga
            minu arvates peaks kõigepealt kindlustama Eesti hea oleviku ja tuleviku, enne kui hakata maine ja uhke tunde
            pärast teisi aitama..

        • Avatar
          Vasta Kris 9. jaanuar 2016 at 22:23

          Kunagi ilmus vist Eesti Ekspressis, et kui palju Eesti EL-ist iga välja antud euro eest pappi vastu on saanud. Ja saanud oli
          Eesti ikka kordades rohkem. Nii et selles mõttes on riik kenasti plussis.

        • Avatar
          Vasta allukas 12. jaanuar 2016 at 21:30

          Hea näide sellest, millised inimesed siin kaasa hõiskavad ja kommenteerivad…

  • Avatar
    Vasta Kelly 9. jaanuar 2016 at 17:56

    Ma ütlen lihtsalt WOW, eesti riik on nii põhjas,et ainuüksi sellest mõtlemine ajab juba südame pahaks. Mõeldakse aint sellele,et
    endal soe istekoht perse all oleks seal riigikogus – ülejäänud las siplevad sitas.
    Niii hea on lugeda seda,et ma loen nüüd seda teksti veel kord.. ja siis veel kord.. ja veel kord. Mitte sellepärast ei ole hea,et tekstis
    on väga palju väga kurbi näiteid, kuidas eesti inimesed siin elama peavad vaid just need kohad, kuidas riigikogulasi
    sinnasamusesse põhimõtteliselt saadad. GO MALLU !

  • Avatar
    Vasta Eneli 9. jaanuar 2016 at 17:52

    Väga tubli oled/olete..et ikka jätkuks seda suurt soovi ja tahtmist teisi aidata,seda kõigi Meie kaasabiga muidugi.Siiras
    ettevõtmine Teie poolt..jaksu

  • Avatar
    Vasta Killu 9. jaanuar 2016 at 17:50

    Tubli!!!Just sellepärast olen nii tige ka mina ,sest
    üritatakse meid eeslasi maha teha nimetades ei
    tea kelleks!Aitavad esmalt mingeid pagulasi aga
    omad lapsed kes vajavad abi-Ei saa!Silmad vesised
    lausa ja ma ei tea enam mis riik see on???Maksame
    tohutuid makse riigile ja ei midagi…

  • Avatar
    Vasta Karin 9. jaanuar 2016 at 17:49

    Madriididele? :D:D:D

    Maldiividele? Madriidi?

  • Avatar
    Vasta carol 9. jaanuar 2016 at 17:39

    väga hea!!!
    kui vastus tuleb siis palun pane see ka siia ülesse.

  • Avatar
    Vasta Marley 9. jaanuar 2016 at 17:36

    Vau. Vau. Vau. Võimas oled, Mariann!