AVALDAN ARVAMUST Lapse üles kasvatamine LAPSED

mis ta IKKA kannab mähkmeid ja võtab lutti? #mark

28. mai 2018

Ma sain väga huvitava kommentaari:

“Loetud kuude pärast VIIESEKS Saav tütarlaps sõidab KÄRUGA RINGI, peagi KAHE aastane põngerjas on endiselt MÄHKMETEGA…”NII KAHJU ON VAADATA! Aga eks see ole vist teadmatuse värk 😉 Ausaltöeldes kui Mina oleks sinu asemel, siis oleks mul piinlik selliseid kommentaare loopida. Jättis äärmiselt üleoleva ja targutava mulje, ma pole tavaliselt selline inimene kes niimoodi teistele ütleb aga hetkel sinu kirjutatut lugedes ja pilte vaadates…piinlik hakkas.”

Ma ütlen ausalt, et mina selle kommentaari peale ei solvunud ja südamesse ka ei võtnud, kuigi inimene ilmselgelt selle poole püüdles. Ma mõistan kommentaari autorit, sest ka mina olen mõelnud täpselt samasid mõtteid mingisuguste teemade kohta ja alles pärast aru saanud, et okei, hõiskasin enne õhtut. Kommentaarist loen ma välja, et tegu on usina emaga, kes nägi palju vaeva, et enda laps(ed) kiiresti potitreenida, või noh, võib-olla juhtus talle üks nendest “mudelitest” kes lambist ise midagi jube vara tegema hakkavad. Ausalt, mul ühe sõbranna laps hakkas täiesti ilma õpetamata umbes aastaselt rääkima “piss-piss” kui häda peale tuli ja enam-vähem ise nõudis seda potti, kus ta kenasti kohe käima hakkas, kui talle see kätte anti. Mõlemal juhul on täitsa arusaadav, kuidas suuremad lapsed mähkmega tunduvad kuidagi.. kohatud ja imelikud.

Muidugi on variant, et kommentaari autoril ei olegi üldse lapsi ja niisama targutab, aga no eeldame siiski, et ika on.

Näiteks Mari imes lutti 1a7k vanuseni. Ausalt, ise ei viitsinud talt seda ära ka võtta, kuigi iga õhtu võisin endale vanduda, et TÄNA öösel ma ei anna lutti ja kussutan süles tuttu, aga reaalsuses oli öösel nii suur uni, et no võta see lutt ja magame nüüd. See muidugi ei tähenda, et paljud juba ammu mulle ette ei heitnud ja kommenteerinud, et appi, niii suur laps ja IKKA lutiga. Häbi oli nagu küll, aga no mis sa teed, kui tegeleda ei viitsi. Lutist loobumine tuligi ühel hetkel suvalt. Lutt oli kadunud ja kui see 2p hiljem üles leiti, tundus juba imelik seda uuesti pakkuda. Natukene vist oli nuttu, aga ei midagi dramaatilist.

Aga näed, Lende pole ÜLDSE lutti võtnud. Kunagi. Ja jube imelik on üldse Lendevanuseid vaadata lutiga. Et noh, kui ma natsa emmim oleks, siis läheks ka kohe ohkima, et oota vabandage, kas teil on siin peaaegu KAHENE laps, lutt suus? Mis õigusega?! Imelik on vaadata ju! MINU laps küll lutti ei võta! Aga noh, jah, arusaadavalt ma ei ütle nii kellelegi ja ega ma ei mõtle ka, sest ma mäletan küll, et alles ta on beebi ja on nagu ok, et tal see lutt on ja siis ühel hetkel saad ise ka aru, et okei, enam vist pole  nagu “sobiv”, aga nii on elu palju lihtsam ja elu on sobivam nii, kui keegi ei nuta hüsteeriliselt oma kalli lutita.

Seega ma mõistan selle kommentaatori mõtet näiteks selle mähkmevärgi koha pealt. Võib-olla käiks mina ka luti teemal kraaksumas, kui mul olekski kogemusena vaid Lende, kes on vana lutipõlgur. Kes teab?

Üldse tegelikult ei saa aru, mis tempo peab olema lapse potile panekuks. Miks? Mis vahet seal on? Peale selle, et raha maksab ja kallis on osta neid mähkmeid ja okei, loodust ka reostab, aga ma ei usu, et SEE on see põhjus, miks selle peale nii kõõrdi vaadatakse. Kui ma päris aus olen, siis ma ei julgenud siin blogis rääkidagi, millal Mari 100% mähkmevabaks sai – see juhtus paar kuud tagasi 😀 Noh, alustasime muidugi juba ammu, aga et ma saaks öelda, et ta on 100% mähkmevaba, seda ei saanud, sest igasugune elu tuli vahele.

Näiteks oli paar nädalat kõik ok, kui ühel hetkel läks ta ööseks vanaema juurde, sai mähkme alla ja peale seda 2 nädalat lasi IGA öö alla. Kui mul madratsid ja linad ja tekid otsa said, lõin käega ja mõtlesin, et varsti proovin uuesti, las siis nii kaua olla mähkmega. Mari ise ka punnis vastu, et Lendel ju on ja tal on ka vaja ja… Igatahes nüüd see tundub nii ammune jama, aga tegelikult oli see alles nüüd ja nüüd võite mind kõik risti lüüa ja lastekaitsesse anda, sest mu NELJANE kasutas ka veel uneajal mähkmeid. Häbi, eks? Noh, mul ei ole, sest ma tõepoolest ju proovisin kõike ja talitasin kõikide õpetuste järgi, aga ei miskit. Lõpuks tekkiski tunne, et ah, las siis läheb kuidas läheb. Lõpuks ikka hakkaski ise käima ja ärkama ja midagi erilist ma lõppkokkuvõttes selle nimel ei teinudki.

Miks ma seda räägin? Nüüd võivad kõik geeniused jälle ilkuda, et oioi, ma lähen i-si-kli-kult su last kooli narrima selle eest, et ta nii kaua mähkmeid kasutas, aga tegelikult sattusin mina lugema, kuidas Tikker kirjutas, et tema laps oli peaaegu kuus, kui mähkmevabaks sai ja siis ma mõtlesin, et no kindlasti on neid, kes käivad aastaselt potil, aga rohkem on neid, kes EI käi. Loomulikult need potilkäijate vanemad on oma lapse saavutuse üle uhkemad, sest võite kindlad olla, et ma küll kuskil väga uhkelt ei kuulutand, et minu neljane KÜLL öösel on mähkmega. Praegu ma räägin lihtsalt selle pärast, et kui oli Tikker ja mina, ju siis on neid vanemaid veel, kes võivad kasvõi pea peal seista ja keskööl nahkhiiri ohverdada, aga laps ikka potil käima ei hakanud, või häda peale ise öösel ei ärganud. Nii et teadke, see lõpuks juhtub nagunii ja mitte kõik inimesed ei vaata teid halvustava pilguga, mõni saab aru ka 😀

Ma nüüd ei ütle, et ah pohh, laske kõigil kooliminekuni alla teha, aga ma lihtsalt ütlen, et kõik siin ilmas ei ole teistele alati nii lihtne, kui osadele. Näiteks see potitamine on sellne asi. Ja luti kasutamine. Ja kindlasti veel midagi, mis mulle praegu pähe ei tule. Aga no pole mõtet kunagi öelda, et aga vaata MINA ju tegin nii, miks sina ei tee. Sest kõik inimesed, lapsed, elud ja olukorrad on erinevad ja individuaalsed. Mul oleks väga raske uskuda, et kõik kaua lutitajad ja pikalt mähkmeid kandvate laste vanemad on lihtsalt nii kehvad, et nad poleks iial proovinud või neid ei huvitaks. Lihtsalt see ei ole kõigile prioriteet.

Aga nagu öeldud, ma saan mõneti aru sellest esimesest “issand, tegelt v??” reaktsioonist selle mähkme ja luti värgiga. Lihtsalt… ma olen olnud ise selles olukorras ja tean, mis tunne see on. Mitte väga meeldiv ja kuidagi nagu alandav tunne jääb sisse, et ju siis ma olen kuidagi kehvemini selle emadusevärgiga hakkama saanud, või mis värk on. Ja miks peaks ühte mitte kehva lapsevanemat panema tundma kehvana lihtsalt selle pärast, et tema laps teeb midagi hiljem kui sinu oma?

Käru teemal ma ei viitsi isegi pikalt rääkida, sest ma arutasin oma juristiga ja selgub, et igal lapsevanemal on õigus lapse sünnist saadik vajadusel teda kanda kandelinas, kandekotis kui ka lapsevankris ja -kärus. Ma ei ole isiklikult kunagi aru saanud, et miks peaks olema nii, et see sekund kui laps ise jala alla saab, siis unustagu nad ära see luksus jalga puhata ära. Ma ei tuleks selle pealegi, et kui ma näen suuremat last kärus, et ma hakkaks silmi pööritama, sest me ei tea, mis need põhjused on:

*Äkki tal on liikumispuue?

*Äkki tal on käitumisraskused või mingi vaimne probleem, mistõttu on teda raskem ohjeldada (st võib joosta autoteele). Ah persse, enamik väikelapsi käituvad mõnikord ka ilma vaimse probleemita nagu segased ja võivad mingis eas autoteele joosta, sest ei pane tähele ümbrust.

*Äkki oli vanemal tolleks päevaks väga palju rändamist ja ennetades seda, et laps lõpuks väsib, võttis ta erandkorras ka suuremale lapsele käru kaasa.

*Äkki on sellel vanemal veel lapsi ja kuna väiksem on näiteks kandekotis, siis saab suurem ka vahelduse mõttes jalga puhata.

Kindlasti on neid variante veel, aga mõte kui mark oleks, kui need suured silmapööritajad lähekski päriselt ette heitma, et kuulge, miks teie VIIENE kärus on ja ema vastakski, et vabandage, tal on liikumispuue. Kas siis oleks veits häbi, või tänitataks edasi, et omal ajal saadeti sellised ikka kenasti lastekodusse, mitte siin vigaseid ilmarahvale näidata pole vaja.

Ausalt, selliseid ka on. Isegi mina kõndivat liiga imelikult, sellise kommi sain just ka:

“Nägin ka sind seal. Kas sa tead et sa kõnnid jalad sissepoole? Üllataval kombel olid sa saledam kui piltidelt tundub aga see rasedakõnnak olukorras kus sul tegelt rasedust pole ollagi? Väga inetu”

Ma ausalt naersin natukene, sest ma päris täpselt ei teagi, et mis seaduses on kirjas, et millisest raseduskuust rase naine võib kõndida nagu rase, aga kui juhuslikult keegi on veel märganud mu imelikku kõnnakut, siis ma ütlen kohe ära, et see pole rasedusega seotud, vaid mul on puusaliigesega mingi jama ja ma olen ajapikku natsa imelikult kõndima hakanud selle pärast, et vist alateadlikult raskust mitte paremale jalale panna. Igatahes, kes on märganud, palun vabandust, et sellist inetut vaatepilti eile pidite minu pere pärast nägema: kaheaastane mähkmetega, pea viiene kärus ja lõpuks veel üks üllatavalt sale ebard neile järgi liipamas.

giphy-3760480

Loe ka neid postitusi!

145 kommentaari

Jäta kommentaar

  • Avatar
    Vasta Liisi 5. juuni 2018 at 12:20

    Mina sain kurjustada ühe 90.a. mammi käest, kui mu 11-kuusel oli lutt suus. Nimelt ei püsivat tulevikus proteesid suus, kui lapsena lutti imeb 😀 😀

  • Avatar
    Vasta R 3. juuni 2018 at 23:44

    Ei, ma arvan ikka, et kui sul lapsed kõndida ei jõua, siis ära neid kodust küll välja vii. Ja kui laps ise öösel potil käia ei oska, siis las teeb alla. Sest see pole lihtsalt normaalne, mida sa teed 😀
    Meenus see, kui üks müüja poes paar aastat tagasi mu tol ajal 5-aastase käitumishäirega lapse kohta ütles, et sellistega poes ei käida! Alates sellest ajast me siis ei lase last kodust välja. Häid soovitusi tasub kuulata ma räägin!

  • Avatar
    Vasta Tikker 30. mai 2018 at 19:07

    Kurat, Mallu, just SEE mul jäigi tegemata!!! Kui ma oleks keskööl nahkhiiri ohverdanud, oleks lapsed raudselt PAUGUST öösiti pissihäda peale üles ärkama hakanud! 😀 😀 😀

    Ei, aga tegelikult on nii, et kui Plikal sai see asi korda ligi kuuesena või ma ei tea millal, igatahes juba ammu (no ta on nüüd üheksapool, eks, seega ammu unustatud) – siis Poiss tegi omakorda rekordi ja on alles nüüd, ligi kaheksasena, suuremalt jaolt öösiti kuiv. Isegi nüüd mitte 100% – vahepeal oli nädal kuiv, siis pesin nädal aega järjest iga päev pesu. Veekindlad linad ei ole seda enam ammu… Lubasin endale, et kui mõlemad täitsa kuivaks jäävad, tellin madratsitele süvapuhastuse, varsti võib sellele mõtlema hakata 😀

    No mida sa teed, kui lastel on öösiti uni nii sügav? Nojah, seda peent masinat võiks kasutada, millest ma ka bloginud olen, Plikat see aitas, aga Poisi puhul ei mõjunud. Lõpuks ma lihtsalt enam ei viitsinud. Iga asi omal ajal. Pesumasin peseb 😀

  • Avatar
    Vasta S 30. mai 2018 at 19:07

    Olen 28 ja lapsi ei ole, seega pole minu jutul väga kaalu, AGA mina ei põeks. Olin ise samuti “hiline”, küll luti-küll-poti jms “saagadega”. Sessuhtes müts maha mu ema ees (tol ajal polnud muidugi sellist “survet”, kuid siiski), kes võttis kõike rahu ja kaine mõistusega. Muidugi ei väida ma seda, et lapsevanematel peaks p*hhui olema kusmaal lapse areng omadega on, aga pidev kaagutamine ja võrdlemine jätab mulje nagu tegu oleks mingisuguse võistlusega. Live and let live. 🙂

  • Avatar
    Vasta FFF 30. mai 2018 at 14:43

    Ma ei teadnudki, et kahene ei võiks mähkudes olla…Mina pigem naeran nende üle kes 3-kuuseid potitavad, nagu midagi tobedamat ma pole veel lugenud kunagi, kui see, kuidas need 3-4-5-kuused märku annavad pissihädast :D:D:D:D Üldiselt nagu ikka väga naljakas lugemine ning las koerad hauguvad, karavan läheb ikka edasi 🙂

    Go Mallu!

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 30. mai 2018 at 16:51

      No ma ei naera isiklikult kellegi üle, miks peab siis vastupidi teisi maha tegema? las inimesed potitavad kui tahavad, ma isiklikult ei näinud mõtet.

  • Avatar
    Vasta Saarlane 30. mai 2018 at 08:38

    Mis sul selle puusaga on, kes see käib ka sul krõksuga paika, nagu mul?
    Kas vahest on tunne, et puus on blokeeritud?
    Käisin perearsti juures, tal oli suht savi, ütles ainult, et sööksin mingeid lisandeid.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 30. mai 2018 at 08:39

      Ma olen käinud arstil, kes ütles et mu puusaluu on… kulunud 😀

      • Avatar
        Vasta Saarlane 30. mai 2018 at 08:44

        Siis mul võib vist sama asi oll 🙁
        Kas puus segab sinu igapäevaseid toimetusi

  • Avatar
    Vasta Marion 29. mai 2018 at 21:21

    Elan ja kasvatan lapsi Saksamaal. Siin ei ole ausaltöeldes vist ükski laps kaheselt mähkmevaba. Arstid tsiteerivad uuringuid, mis näitavad, et ega enne 3-eluaastat polegi laps v6imeline ise omast vabast tahtest oma potilkäimist kontrollima. Minu tütar oli veidi enne kolmeseks saamist mähkmevaba – ehk oleks varemgi olnud, ent päevahoius, kus ta käis, polnud kellelgi aega temaga potil käimist harjutada, see l6i tal k6ik kodus harjutatu sassi. Sai selgeks kui hoiust ära tuli. Poisiga sama mure, hoius ei tegeleta sellega, vahet pole kui palju ma seletada v6in, viisin kunagi isegi poti neile. Tutkit.
    (P.S. Olen kah kohutav ema, mul alla kolmesed käisid/käivad 2-3 päeva nädalas hoius, et ülikoolis käia saaksin 😛 )
    Ja öist voodisse pissimist v6ib kuni kooliealiseks saamiseni aeg-ajalt ette tulla – see ei tähenda veel midagi. M6ned peaksid lihtsalt veidi rahulikumalt sisse ja välja hingama enne kui klähvima hakkavad.
    Lutist… 4-aastasel on v6ib-olla t6esti imelik, pole ju hammastelegi hea. Ent las need pisikesed lutitavad, kui see neid maha rahustab. 🙂

    Olen 100% n6us, et lapsevanem peaks veidi vaatama oma lapse pealt, milleks ta valmis on ja milleks mitte. Sundimine ei aita ju üldse.
    Käru kohapealt – minu omad pole 2seks saamisest peale kärus istunud. Aga mul veab, sest vahemaad pole nii tohutu pikad. Kui väljas6itudel käime, siis v6tab laste isa väiksema selga, kui ära väsib (ta 2,5-aastane). Ja eks see ole ka harjutamise asi, siin istuvad 5-aastasedki kärus, sest k6ndida ei viitsi 😛 (M6ni ime, kui k6ikjale autoga s6idetakse)

    Olgem üksteise vastu lahkemad! 🙂

    • Avatar
      Vasta Airi 4. juuni 2018 at 21:14

      Jumal hoia kui kehv ema ??? ma arvan et lutti ei tohiks üldse anda, kärusse ei pane enam koheselt kui ise käima hakkab ja kohe kui sünnib siis potil käimist harjutama- kohe haiglast alates. Ja jumala eest mis ema sa oled et lapse päevahoidu viid oma koolis käimise ajal ?? Ega siin muud ei aitagi kui lapsed ära võtta ?‍♀️ Loodan et saad mu sarkasmist aru ???? Minu arust lähevad osad inimesed lihtsalt asjadega hulluks 🙁

  • Avatar
    Vasta K. 29. mai 2018 at 13:20

    Etteruttavalt (pole jõudnud lõpuni lugeda)..
    Arenenud ja armastatud skandinaavia, mille poole eesti ja eestlased kangesti püüdlevad.. seal hakatakse lapsi potile “treenima” 3 eluaastal ja keegi ei vaata imelikult viiest kes veel mähkmega magab. Probleem on siis kui 8 a laps öösiti veel alla teeb!
    Lutt/pöidla imemine samuti vüiks olla neljandaks eluaastaks võõrutatud olla kuna 4-5a võib see hambumust häirima hakata.
    Eesti elab oma vene aja standardites, inimesed muutust ei taha aga samas tahaks elada nagu skandinaavias.
    Kummaline konnatiigi rahvas. Enamus selliseid kommenteerijaid pole eestist väljas käinud või on reisinud egiptusesse ja/või türki. Kogu muusika ??

    • Avatar
      Vasta Anna 29. mai 2018 at 14:00

      Mähkme- ja lutiteemal on Eesti igatmoodi Skandinaaviast arukam! Elan ise Rootsis ja mul on laps – see on lihtsalt öudne, kui kaua lastel siin lutid ja mähkmed on. Ärgu eestlased jumala eest hakaku selle jamaga Rootsi poole vaatama! Lapsele on igatpidi mugavam ja kasulikum vöimalikult varakult mähkmest lahti saada. Mähkmete kaua kasutamine on lihtsalt lapsevanematele mugavam ja kergem. Kui me enda lapse lasteaias mainisime, et meie laps käib potil, siis öeldi, et aa ei, meil siin ruhmas on köigil mähkmed veel (ruhmas kuni 2,5 aa lapsed, meil oli laps siis 1 aa).

      Ei tasu vanemate aegade tarkusi ja oskusi päris nii uisapäisa ka maha teha.

  • Avatar
    Vasta kelly 29. mai 2018 at 13:02

    Perekoolis oli just teema kiusajatest, et kõik lapsed kes teisi koolis kiusvada nende nime tuleks avalikuks teha.

    Minu ainuke mõte seoses sellega oli, et kiusajate vanemad on selles süüdi ja ongi – see sama teiste halvustamine ja komenteerimine on ju ka kiusamine. Täiskasvanud inimesed kes ütlevad teiste kohta halvasti, veel enam ütlevad halvasti laste kohta täiesti klassikaline kiusamine ja ka oma lastest oma eelavamuste ja halvasti ütlemistega kasvatatakse kiusajad.

    Minujaoks ka on palju asi imelikud või võõrastavad aga mina räägin seda kodus mehele ja siis mõtlen, et ah mis see minu asi on. Ma ei kujuta ette ka, et lähen ütlen kellegile halvasti. Oma mõtteid ja arvamusi me teatavasti muuta ei saa, küll aga saame muuta oma suhtumist KAS alati on vaja oma arvamus välja öelda kui see tegelikult midagi ei muuda ja võib kellegile haiget teha…. Tegelikult on ju tore ja huvitav, et on nii palju erinevaid inimesi ja kogemusi ja kasvatusi 🙂

  • Avatar
    Vasta meow 29. mai 2018 at 12:29

    No minu poiss imeb ikka veel pöialt (2a 3k), päris palju olen kuulnud halvustavaid kommentaare selles osas. Peaks maha lõikama?

    • Avatar
      Vasta K. 29. mai 2018 at 13:30

      Mul ka poiss imes pöialt. Kõige suurem ohkija oli mu enda ema. Küll imetav pöial saab suurem olema kui teine. Küll poiss imeb selle küüne seal peal lapikuks jne.
      Ma ise olin leppinud juba, et küll siis neljaselt võõrutama hakkame (sest hambumus). Mõtlesin ette ära juba, et kui muu ei aita panen selle käe kipsi (imevad ju vaid ühe käe pöialt, teine ei maitse sama hästi) ?? aga ei, juhtus IME ja ta ise lõpetas, aastaselt! ?

  • Avatar
    Vasta Mari 29. mai 2018 at 11:50

    Olen näinud 7aastast mähkudega. Ei ole tal puuet. Lihtsalt aeg-ajalt juhtus öösel alla pissima.
    Mul endalgi juhtus lapsena öösiti voodi märgamist. Kusjuures vanemad panid mu lina alla igaks juhuks hoopis kile, et madrats kuivaks jääks. Muidu äkki oleksin ka mähkudega olnud… Aga kui lõpuks voodi veesoonte ristumiskohalt ära liigutati, lõppes ka öine pissimine.

  • Avatar
    Vasta johhi 29. mai 2018 at 11:44

    Mõtleks ette, mis nende kriiskajate lapsed 20-25 aasta pärast teevad. Võib-olla sital käimine 1-aastaselt ongi ainuke asi mida CV-sse lisada ning ema saab oi-kui-uhke olla.

  • Avatar
    Vasta Triin 29. mai 2018 at 09:57

    Mul on üks hea nipp. Kindlasti on seda kuskil varem kah keegi kasutanud, nii et ma päris leiutajaks end tunnistada ei saa, aga kui minu lapsel oli paar kuud tagasi väike streik, siis mõtlesin sellise asja välja.
    Hoidsin vannitoas pintslit ja vesivärve, panin tühja potti mõne värvi ja siis väikese paberitüki peale, et aru ei saaks, et seal sees juba värv on. Siis läksin lapse juurde ja ütlesin talle, et me võiks vaadata, mis värvi piss tal täna tuleb. Igatahes, see töötas paari päevaga ja nüüd aegajalt ikka veel räägib, et oih, täna tuli kollane piss 😀
    siin üleval keegi rääkis, et mähkmevaba laps ei sirtsuta enam üldse? Isegi kuuestel ju vahel juhtub 🙂 ja täiskasvanutel kah. Mu laps on saab mõne kuu pärast kolm ja mähkmevaba on aastasest saadik ja tal käib ikka periooditi. Vahel mänguhoos tuleb ikka piss püksi, eriti aias olles. Linna peal või kärus ei tule kunagi ja toas jookseb ise tualetti. Ta lihtsalt nii väike veel, et imelik oleks arvata, et ta 100 protsenti end kontrollida suudab. Muidugi on kindlasti lapsi, kes mähkmevabaks saades MITTE KUNAGI püksi ei tee, aga arvan, et nad vähemuses siiski. Püksitegemine käib ikka väikelastel asja juurde 🙂
    Aga minu laps oli see päevas ühe mähkme kasutaja sünnist saadik, ehk siis hoidsin teda kausi peal ja see ikka just keskkonna ja pepu kuivuse ja odavuse pärast. mitte seepärast, et teised äkki vaatavad imelikult, kui lapsel kaua mähkud, nt tissi sai kaks aastat ja kolm kuud ja ma olen selle üle uhke pigem.
    Kärust – minu lapsel kah käru. aga me elame suures linnas, ja tee linna kulgeb mööda suhteliselt liiklusrikast tänavat, juba ohutuse pärast kasutame, teiseks, meil pole autot ja kui kuskile vaja jõuda kiiresti, siis loomulikult läheb kärru.

  • Avatar
    Vasta Siil 29. mai 2018 at 08:35

    Viimane lause just made my day ??. Aga tegelikult on uskumatu, et sellised inimesed meie seas elavad. Mis õigusega keegi selliseid asju teisele ütleb? Eks seesugused persoonid on ise nii ideaalsed, seega ju tore, et meie ühiskonda selliste indiviididega parandatakse ?

  • Avatar
    Vasta :) 28. mai 2018 at 23:31

    Puusaga käisid arsti/füsioterapeudi juures ka? 🙂

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 29. mai 2018 at 07:38

      olen käind jah, oppi vaja, aga ma ei taha minna 😀

      • Avatar
        Vasta Mari 29. mai 2018 at 11:42

        Ma loodan, et sa võtad opi ikkagi esimesel võimalusel ette. Ise see olukord ilmselt paremaks ei lähe, kui siis ajaga vaid hullemaks. Mul on 2 sugulast oma puusaliigeste opid tegemata jätnud, mis on omakorda järgmised hädad põhjustanud ja nüüd on liikumine mõlemal nii raskendatud, et kodust omal jõul ja vabatahtlikult välja ei saa 🙁

  • Avatar
    Vasta Käts 28. mai 2018 at 23:03

    Minu 2,10 teeb kõik oma lõunauned vankris ma arvan et nii kaua kui ta sinna mahub nii kaua ka ma teda kärutan. Arvan et selliseljuhul on lapse uni ikka kõige olulisem, toas lihtsalt pole nõus päeval magama.
    Potil hakkas käima 7 kuuselt ja mähku vabaks 1,3 aastaselt. Õnnetusi pole kordagi juhtunud. Lutti pole kunagi soovinud.
    Arvan siiski et potile harjutamine on natuke ikka vanema laiskus ka. Kui õigelajal harjutama hakata, harjub laps ka kiiremini. Ilmselgelt kui 3 aastane potitreeninguga algust teeb võtab see harjumine lapsel ka kauem aega. Sellegipoolest ei mõista ma kedagi hukka, iga inimene teeb oma valikud ise. Kuidas Lendel potitreeninguga läheb?

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 23:18

      Nõustun, et kui mega järjepidevalt 24/7 kogu aeg ikka potile tõsta, küll käima hakkaks. Seega ok, vanema laiskus, aga nüüd küss, MIKS seda vaja on? Et nüüd nii hull asi, millele näpuga näidata, et küll sa oled alles laisk. Et sama hea, et ma küsin suva inimeselt, et miks sa blogiga raha ei teeni? Pühenda ennast sellele ja küll sa lõpuks teenima ka hakkad! Ja isegi kui inimene punnib vastu, et ma ei taha, siis ütlen, et ahsoo, küll sa oled laisk ? igaühe eesmärk ei olw saada 7k laps potile ja igaühe eesmärk ei ole blogija ka olla, nii see elu on.

      Või kasutades sinu näidet, äkki see on ikka sinu laiskus, et ta toas ei maga? Mul nagu küll magab… 😉 äkki kui sa ikka rohkem harjutaks ja.. Saad aru küll eks, et sa vastaks lihtsalt, et sul pole raske teda ka vankrisse panna ja et see on sinu otsus. No potiga on sama asi.

      Lende mõnikord potil istub, aga 99 prssa ajast teavitab ta meid siis, kui ta on maha/püksi teind, mitte enne. Mõnikord ütleb nagu enne ka, aga potil ei tee midagi, samas kohekui tõuseb, siis teeb mähkmesse või põrandale. Aga no ju siis ta ei tunne veel vajadust potti teha, mis seal ikka.

      • Avatar
        Vasta Pihtas põhjas 29. mai 2018 at 07:33

        Väga tabav!Nii on ka minu arvates. Inimesed tahavad teisi näidata halvematena, samas oma “vigu” märkamata?

      • Avatar
        Vasta Külli 29. mai 2018 at 12:04

        Lihtsalt repliigi mõttes, et enda piiga sain pealt kaheselt potile ainult nii, et pott oli õues verandal ja pliks lippas ilma püksteta ringi, miskipärast talle see pükste kontseptsioon üldse ei sobinud potinduse mõttes (kui püksid jalas olid, tegi ka püksi või maha südamerahuga) 🙂 Paar kuud lippas nii ringi, et alukaid ei olnud (isegi hoius olles) – kusjuures ilma alukateta läks ALATI ise ilma suunamata potile. Sügiseks oli asi ka pükse kandes selge ja hilisemaid äpardusi praktiliselt ei juhtunud. Teil ka suvisel ajal kindlasti pool elu õues, proovi naljapärast Lendega ka, äkki tal ka selline kiiks? 🙂

  • Avatar
    Vasta Liina 28. mai 2018 at 22:13

    Just, minul õnneks on potitamiste ja luttidega superhästi läinud, aga kuulen siiani kõige rohkem oma oerelt, et miks mu laps ise magama ei iska jääda ja ma teda kõrus või süles magama panen. Laps 2a5k. Aga mul on suva ma tahan lihtsalt, et ta lõunaund magab ja kogu muusika, mitte mitu tundi temaga lolli mängida selle asemel, et saaksin ise puhata või panustada selle aja mõne toimetuse peale mida lapsega teha ei saa.

  • Avatar
    Vasta K 28. mai 2018 at 22:09

    Väga hea artikkel potitreeningust!
    Lihtne!

    https://visiblechild.wordpress.com/2015/09/20/toilet-training-in-one-simple-step/

  • Avatar
    Vasta G 28. mai 2018 at 19:58

    Mu laps sai 2 aastani tissi! Lihtsalt ma ootasin sinnani vabatahtlikku loobumist… ja siis see tuli. Iga ema tunneb oma last ja tema vajadusi kõige paremini.

  • Avatar
    Vasta Merilin 28. mai 2018 at 17:43

    Minu 2a 5k laps ka ei käi veel potil ja lutt on ka magamiseks, ja mina ei leia selles mingit traagikat ? Harjutame muidugi usinalt “loe: emme-issi teevad kōik maailma trikid, aga vot ei taha sinna istuda” ?, ja võibolla kõrvalt vaatajatele tundub tõesti, et vanemad ei tegele vms. Mina ikka proovin mitte välja teha sellistest kommentaaridest, kuigi kõik lapse kohta öeldu tundub alati nii isikliku rünnakuna.
    Ja kõnnaku komm-nagu midaaaaa?!?!? ??? Inimesed – kui midagi head öelda ei ole/ei oska, siis võiks vaikida.
    Mallukas, mulle tundub, et sa oled sattunud küberkiusamise ohvriks, pea püsti ja sirge seljaga edasi! ?

  • Avatar
    Vasta jaanika 28. mai 2018 at 17:06

    Loen Sinu blogi päris huviga ja ega igakord pole kirjutistega nõus.Eriti hull on kui kommenteeritakse lapsi ja nagu aru saada on sinu lastel maailma jubedaim ema.Kallid sopaga pritsiad ütlen Teile mis on õnn.Õnn on see kui laps on sündides terve,õnn on see kui lasteaias kedagi ei peksa ,hammusta jne,õnn on see kui laps huvitub koolist ja õppimisest,õnn on see kui ei hulgu ning suudab ka end maksma panna koolikiusajate kiuste,õnn on see kui laps areneb ja suudab lõpuks oma eluga toime tulla ilma,et emme ja issi tema eest probleeme lahendaksid.
    Paha on lugeda,et kellelegi ei mahu pähe kui kahene on mähkmetega,mõnikord võiks oma suu ka kinni hoida oleks elu ka ilusam.Aga sina Mallukas oled tubli.

  • Avatar
    Vasta Jansa 28. mai 2018 at 16:56

    Jah, no mis sa ikka oskad kosta!? Vbl on inimeste ainuke saavutus see, et suutsid lapse varakult potile harjutada või noh, ilmselt oli tegemist siiski lapsega, kes hakkas potil käima kerge vaevaga just siis, mil meie suur teadus on paberile pannud selle aja, mil väikelaps peaks potil käima hakkama. On need vanemad kunagi küsinud oma lapselt, et äkki sooviks 3,4, 5 või 7 aastane nautida jalutuskäiku rahulilult kärus istudes. Hmm, kas nad ise käivad jala? Äkki siis täiskasvanud inimene ei tohiks liikuda ühistrantspordis, ega autoga. Veits häbi nagu! Miks peab kõik mahtuma paljude arust kusagile raamidesse??? Teie pere on on tegelikult nii fun ja mul on kohe nii hea meel, et saan teie tegemisi jälgida.

  • Avatar
    Vasta Liis 28. mai 2018 at 16:19

    Oh vaesekesed küll kes teid pidid nägema 😀 😀

  • Avatar
    Vasta K 28. mai 2018 at 16:03

    Väga piinlik küll, aga mina pissisin ka veel 4-5-6selt püksi vahel, aga mu vanemad ei arvanud mähkemete pakkumisest küll mitte midagi 🙂 Mäletan väga selgelt seda pahandamist ja häbi pärast.

  • Avatar
    Vasta Nipitiri 28. mai 2018 at 15:26

    Pole midagi meie poiss 😀 sai lutti kuni 2,5 aastani 😀 see oli siis nii et muidu vois ilma luttita olla aga nii kui lasteaiast koju sai tahtis lutti 😀 nojah ja lahti saime tanu sellel et kass selle lihtsalt katki sõi aga see pole midagi 😀 sattusin eile vaatam soomes seriaali kus ema imetast kes oli 3.5 aastane see selleks koige imelikum aga asja juures oli see et kui see laps isa juures ööbis sai ta öösiti lutti vot see oli jube kui 3 aastane saab veel lutti

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 15:27

      Hull vahe, kas laps on 2,5 või 3?

  • Avatar
    Vasta Piret 28. mai 2018 at 15:03

    No mai saa jätta mainimata, et mu poole neljane väga naudib kärus olemist. Kui on vahest nädala sees lasteaiast vaba päev, siis nõuab kärusse magama ja ega ma vastu ka pole, saan samal ajal ju pikema kõnnitiiru tehtud. Muidu pole probleemi temaga 2-3 km kõndida koos või tasakaalurattaga teeb mul vabalt 6 kilomeetrise ringi, aga kärust ma hetkel veel küll loobuda ei plaani 😀

  • Avatar
    Vasta Kristiina 28. mai 2018 at 14:57

    No on inimestel alles probleemid?! Halleluuja…
    Kitsas silmaring ja egotsentrilisus on selliste diagnoosiks 🙂
    Teie pere on igati vahva ja lapsed täiesti tavalised!
    Ka minu plika jäi öösiti ‘kuivaks’ alles 5 aastaselt (anatoomiline eripära), samas poiss oli 2 aastaselt juba mähkmevaba. Täpselt nagu kirjutasid – individuaalne värk 🙂

  • Avatar
    Vasta D.K. 28. mai 2018 at 14:44

    Iga laps on isemoodi 🙂 Kellelgi ei ole õigust hinnanguid anda kui kellelgi ei kulge harjumustest vabanemine või areng nii nagu teistel. Iga ema teab kuna on õige aeg mingi murega arsti või muu spetsialisti poole pöörduda. Seni proovib ikka kõik variandid läbi ja on lihtsalt kannatlik.Lapsele tuleb aega anda!Minu pojal oli selline mure,et tema tegi potti ainult pissit, aga kui tuli suurem häda,siis oli vaja mähkut.Ja nii kuni 3,5 aastani. Eks see meie “väike saladus” oli ja loomulikult olime mures. Olime valmis juba selle murega spetsialisti poole pöörduma, kuna probleem tundus olevat psühholoogilist laadi. Kõik viitas sellele,et see oli seotud lasteaiaga seotud stressiga. Muidu seltsiv ja kergesti kohanev poiss, hakkas väga halvasti sööma ja sellest tingitult kannatas ka kõhukinnisuse all. Võin julgelt väita,et kogu lasteaia perioodi jooksul ei käinud ta lasteaias kordagi suurel hädal, kuigi talle oli erandkorras lubatud kodust võetud pott. Ja kuna ta alateadlikut hakkas häda tagasi hoidma,siis ilmselgelt tekitas see talle vaevusi.Ja miskipärast potil istumine oli talle vastuvõetamatu. Püüdsime teda mõista ja lubasime tal seda delikaatset asja teha nii nagu tal mugav on. Ta läks alati teise tuppa, pani ukse kinni ja samal ajal vaatas raamatut.Mõnikord seisis püsti, mõnikord oli neljakäpukil. Arvasin,et tal on valus ja seetõttu ta ei saa istudes häda teha. Aga ta ei kurtnud kunagi valu üle.Teadsin,et on lihtsalt aja küsimus kui see muutub.Ja ükskord juhtuski nii, et olime külas ja mähkut polnud kaasas aga häda oli liiga suur, et koju sõita ja ju tema jaoks saabus see tõehetk,et nüüd pole muud kui potile minna 🙂 Ja nii ta sellest valutult ja täitsa iseseisvalt üle sai. Olime kõik nii õnnelikud,et tähistasime seda “väikest võitu” ühe vahva rongikomplekti ostuga 🙂 Poisist sai suur rongisõber ja suure hädaga probleeme pole. Ainult,et siiamaani on ta harjunud meile teatama sellest kui ta number 2-le läheb 🙂 Ju tal on meie õnnistust selleks vaja, nii igaksjuhuks 🙂 Lapsed vajavad meie tuge ja mõistvat suhtumist.Meie võiksime ka üksteise suhtes olla mõistvamad 🙂 Päikest kõigile!!!

  • Avatar
    Vasta Marta 28. mai 2018 at 14:33

    Mind ajab ka see teema närvi. Vastan nüüd veidi 20-aastase stiilis 🙂

    Mul 2-aastane ei ole 100% mähkmevaba. Töökaaslased imestasid, et öösel mähkut kasutan. Lutist ma ei räägigi, sellest ta ei loobu öösel vist.

    Ma ütlesin neile: kui ma olin 23 oli mul juba kõrghariduse kraad käes, te olete 50+…siiamaani pole teil seda kraadi #losers, aga vot nende lapsed käisid potil 1-aastaselt #winner #lifegoals.

    Ma läksin autokooli 16-aastaselt ja mõnel, kes on 21 või 31 polegi lube #losers, aga vot ta laps hakkas potil käima 1-aastaselt #täielikwinner #lifegoals

    Siis mu töökaaslased jäid vait. Me kõik oleme ju nii erinevad.

    Ma võin veel pika rea asju ette lugeda, mida kellelegi ei ole, mida keegi ei oska SIIAMAANI. AGA krt potil käimise õpib peaaegu iga terve inimene ära KUNAGI (v.a meditsiinilised juhtumid muidugi). Kui sul midagi elus ette näidata pole, siis AINUS asi on see, et…

    Mis su saavutus elus on? #LapsHakkas1-aastaseltPotilKäima #win EHK #nobody cares.

    Ma muide hakkasin ka 1-aastaselt potil käima ema väitel, nojah. Tore siis #Idon’tcare #80’schild

    Ma loodan, et need “oumaigaad” loevad mu kommentaari ja mõtlevad korra ISEENDA peale, iseenda saavutuste peale, mitte selle, mitme aastaselt nende laps hakkas potil käima ja üldse kui tobe see teema on? (sest me kõik hakkame päris noorelt potil käima v.a teatud haiguste puhul).

  • Avatar
    Vasta Anonüümne 28. mai 2018 at 13:49

    Mul ka 2aastane mähkudes .. + ei r22gi normaalselt vaid oma pudi keeles .. neuroloogi juures käidud sealt abi ei saanud – ja nüüd saadeti mustamäe psyhhiaatri/logopeedi juurde laste vaimse tervise keskusesse ..
    Kui seda sugulased- kuulsid siis vaatasid kyll nägu viltu nagu MIKS?! Et ala aega on ja nii väike ei pea rääkima niu palju ..
    No juvist on ikka vaja .. parem varem kui hiljem .. mina end väga ei kõiguta sellest,et meid sinna saadeti. Arst kelle juurde lähme dr. Google järgi kyll VÄGA hirmutab .. väga negatiivne kogemus inimestel .
    Õnneks mees lubas kaasa tulla ja vastu panna arstile kui hakkab midagi ülbitsema või jaurama .

  • Avatar
    Vasta Eeva 28. mai 2018 at 13:24

    Alles paar nädalat tagasi käisin ülemistes. Viiene oli kärus ja aastane kandekotis. Kuna viiene jonnis, et ta ei jaksa enam olla ja mul oli vaja veel paar asja kiirelt ära osta, siis nii ma selle lahendasingi. Ja sain kahe lapsega poes käidud.

  • Avatar
    Vasta TD 28. mai 2018 at 13:18

    Minu kohe kohe 2.aasta sûnnipäeva tähistav laps on mähkmete ja lutiga. Mis selles imelikku? Kes viltu vaatab, ju siis ta kõõrtsilm ? suurem laps oli 3.aastane kui potile sain ja lutist lahti. Ei ole see vôõrutamine midagi nii lihtne kôigil, nagu “ideaal” emad arvavad.

  • Avatar
    Vasta Mari-Liis 28. mai 2018 at 13:16

    Lastekasvatuslikust seisukohast on mu meelest palju hullem variant näiteks kui su laps tuleb 15-aastasena sulle ütlema, et ta on rase ja pole päris kindel, kes lapse isa on, seega ma ei saa täpselt aru, mis just nende väikelaste mähkme-,luti- ja kärutemadel niipalju ohitakse :).

    • Avatar
      Vasta Marta 28. mai 2018 at 14:34

      ÕIGE!

    • Avatar
      Vasta Lisbet 28. mai 2018 at 20:45

      😀

  • Avatar
    Vasta S 28. mai 2018 at 12:53

    Väga asjalik jutt! Olen ise lapsehoidja olnud ja saanud osakest sellest ka muidugi tunda. Ma ei saa tegelikult üldse aru, kuidas inimestel puudub võime natuke sügavamale mõelda või panna ennast teise inimese olukorda. Tihti tahaks viginatele öelda, et vaatame sinu lapsed ennem üle, kui sa teisi halvustad. Keegi meist ju pole tegelikult täiuslik!

  • Avatar
    Vasta Kiivi 28. mai 2018 at 12:44

    Sellistel kommentaatoritel võib küll elu välja paista nagu ajakirjas, lapsed alati viisakad ja puhtad ja kasitud ja andekad ja kodu on ALATI korras, aga sisimas on need inimesed väga õnnetud. Ükski õnnelik ja rahulolev inimene ei hakka teisele inimesele midagi sellist ütlema/kirjutama. Sellepärast on mul neist tegelikult täitsa siiralt kahju ?.

  • Avatar
    Vasta M 28. mai 2018 at 12:29

    Minul poiss oli 1a 11 kuune kui enam lutti ei tahtnud, proovisime juba varem aga ta ei olnud valmis ja nii saigi tagasi ja loobus ise 1a11 kuuselt. Mähkmed olid tal jalas 2a 5kuuni, kui laps ikkagi potti kardab ja seal ei istu siis järelikult pole ta valmis, nüüd harjutame teist nädalat, ja ônneks enam ei karda ja teeb 60% hädasest potti. Pesumasin pesi esimene nädal 24/7 aga kuna ta polnud enam nöus mässusid panema siis tundus et käes on ôige aeg.
    Ma isegi ei viitsi kuulata ega lugeda neid haiged “raamatu emmesid”. Igal ühel oma tempo ja mina olen oma lapsele andnud iga asjaga aega nii palju kui tal täpselt vaja on. 2a 5 kuune on vankris ja luban tal olla ka vanemana, teeb siiani lôunauned vankris, kuna mulle meeldib tohutult jalutada siis las ta olla kärus!
    Igaljuhul superemmede ja superlaste jutt läheb mul ühest kôrvast sisse ja teisest välja?

  • Avatar
    Vasta J 28. mai 2018 at 12:27

    Võõrad inimesed kommenteerigu minu poolest, mida tahavad, sellest on mul ükskõik. Aga mind ajab närvi, kui nt mu oma vanaema või mõni vanatädi tuleb kommenteerima, et oioi ikka veel lutt suus jne. Minu lapsed sellel ajal olid juba ammu võõrutatud lutist ja juba 3-kuuselt hakkasime potile panema(täitsa reaalselt on mulle nii öeldud). Oma inimesed võiks nagu just toetavad olla, aga no eks see on vanemate inimeste teema, et saaks ainult ilkuda nende juhmide noorte kallal 😀

  • Avatar
    Vasta Liina 28. mai 2018 at 12:22

    Ühe 9 lapse ema kogemus on, kes kirjutanud Kooskasvamise raamatu, Anna Wahlgren vôimistaoligi.. Et lapsed 2..3 aasta vahel on küpsed ise mähkudest loobuma. Nt kui ma näen, et laps pole valmis, pissib öösel alla vms, paneks ikka mähku. No kaua vôib linu pesta… Ja kui sa temaga veel kurjustad, siis ta enesekindlus lööb kõikuma jne. Vôib tekitada tulevikus allalaskmisprobleeme jne.

    Esimene laps sai mähkuvabaks 2 aastaselt ja 8kuuselt. Ja alla ei lasknud, probleeme polnud. Vôtsin asja rahulikult.

    Tean emasid kes kuulutavad et laps mähkuvaba aastaselt juba, aga tegelikkuses laps ikkagi laseb öösel alla ja päeval aegajalt püksi. Mu arvates on mähkuvaba laps see, kes ei sirtsuta enam üldse! Pole mõtet lapsele ka stressi peale panna selle jandiga.

    Teine laps 1a 11k ja näen et ta pole veel valmis loobuma.. Tasapisi harjutame ikka, aga vôtame seda loomulikult ja stressivabalt, veel. 😀

  • Avatar
    Vasta Kertu 28. mai 2018 at 12:17

    Mul siis laos hakkab kohe saama 3 aastaseks aga lutt see on tema kindlus ja seda no kätte temalt ei saa! Maal on hea! Touseb vahetab riided ja kohinud õue! Sinna loomulikult lutti kaasa ei võeta! Siis tuduajal tuleb tuppa votab oma luti ja läheb magama!! Aasta algul oli plaan et votame ära ja läks ju nn sujuvalr oli nädal lutivaba aga siis tuli haigus ja lutt tagasi, kuna mul endal pisike beebi kelle korval pidin olema ja tüdruku kõrval ei saanud ise olla ja issil polnud piisavalt kannatlikkust! Ja nüüd mingi kuu tagasi motlesime et nüüd aitab, kõik koguaeg kommenteetisid jne! Mina utlesin ise ka tüdrukule et kole jne aga ei miskit! Ta meil raagib ise et ei ole ja see tema oma ja Nii peabki olema! Nuttis ja nuttis ja nuttis! Lohutasime elasime kaasa jne kuid kui lõpuks juba pea 2 nadalat oli ilma ikka nuttis ja me juba mehega riius ja stressis siis loobusin! Proovime nüüd Nii et ainult magamise ajal aga ikka tuleb olukordi kus käib lutt süüa ja on õnnelik! Ju siis Nii ongi !!! Mina ei viitsi! Mingu või kooli sellega! Midagi pole teha! 😉 pottitrenn läks meil sujuvalt! Aasta tagasi natuke enne 2-ks saamist, kui lõunatudust ärkas küsisin et kas paneme aluspüksid, vastas jaa ja tuli kolm korda jarjest püksi ja siis hakkas lambist Potti tegema! Kohe kui utles jooksime poti juurde ja tuli piss! Enne seda terve aasta nn proovinud et kas on pissi häda teeme potti pissi! Täielik vastane oli ja vihkas potti 😉 see tuli tõesti üleöö! Ja enne 2 saamist oligi täiesti vaba!! 1,5 kuud trenni ja Nii oligi! Vahest ikka juhtus õnnetusi aga mitte enam tihti! Ja ma arvan ka et kui ikka laps väsinud las ta olla vankris! Ma jalutan tihti oma pea 3 aastase ja 8 kuusega vankritega kui nn pikem matk vms, tean et ta ei jaksaks vms!

  • Avatar
    Vasta kristina varikmaa 28. mai 2018 at 11:57

    Ma ei tea kuidas sa ùldse viitsid kommenteerida selliseid asju aga vàga lahe on lugeda, sain kohe kòhutàie naerda. Ha-ha julge rasedakònnak 🙂

  • Avatar
    Vasta mariisc 28. mai 2018 at 11:56

    minu tütar imes uneajal lutti, kuni oli peaaegu 3. ma lihtsalt ei suutnud hakata teda treenima. ükskord nägi ühel lapsel klambreid ja ma ütlesin, et see laps võib-olla ka imes kaua lutti. laps viskas ise samal päeval luti prügikasti. potitreeningut ei viitsinud ma ka teha. kui laps oli 2a1k ja hoidu läks, muutus ta seal ühe kuuga mähkmevabaks. kodus ütles, et taha mähet ja ei pissi püksi ja nii oligi. pissised põrandad ja riided jäid olemata. käruga ma teda tõesti pärast 2-aastaseks saamist enam eriti ei vedanud, viieaastasest rääkimata, aga kui see mulle kuidagi mugavam oleks olnud, äkki oleks vedanud ka. käru ei tundu mulle lihtsalt kuigi mugav asi kaasa vedamiseks.

    ilmselgelt ei olnud asi minu tubliduses, vaid laps ise otsustas, millal ta neid asju enam ei soovi.

  • Avatar
    Vasta Regina 28. mai 2018 at 11:37

    Minu 7-aastane tegi täna voodisse… Appi, kui piinlik mul on, palun saatke mulle lastekaitse ja aasta jagu mähkmeid, võite annetada ka mähkmete ja käruostuks (ta ei viitsi väga minuga jalutamas ka käia) 😀 😀
    Laske samas vaimus edasi tibuemmed! Tänu teile on maailm parem paik.

    Ja Mallule palun annetusi uue puusaliigese tarvis.

    Ma pole tükk aega nii rumalat juttu kuulnud. Nägime eile lapsega umbes temavanust last kärus, kellel oli nähtav puue, ta vaatas mulle otsa ja ma uurisin, kas ta tahab midagi küsida. Seletasin siis talle, et see laps on haige ja ei saa ise liikuda. Laps küsis siis selle peale, et kas ta saab terveks. Ma ütlesin, et arvatavasti mitte aga laps oli ikka kindel, et küllap ta saab.
    Võtke lastest eeskuju. Ei mingit halvustavat kommentaari ega pahaks panemist, vaid lapselik uudishimu ja lootus.

  • Avatar
    Vasta L 28. mai 2018 at 11:32

    Mul on endal nii hästi meeles kui ma neljaaastasena emaga Pärnu linnas käisin ja siis ema Port Arturi juures küsis, et kas lähme pontšikuid ka sööma (sinna rüütli tänava kõrvaltänavasse) ja mulle oli alati see nii suur dilemma, sest pontšikuid oleks tahtnud küll aga samas oli see nii kaugel. Oleks isegi tahtnud hoopis kärus sõita, eriti peale pikka väsitavat päeva. Ma loodan, et ma kunagi ise emana ära ei unusta seda, et laste jalad on ju nii pisikesed ja samme tuleb nii palju.

  • Avatar
    Vasta Kätt 28. mai 2018 at 11:28

    Pikaajalise luti kasutamisega, kui ikka laps imeb lutti 24/7 ka 2-4 aastaselt, on seotud laste hambumus ja kõneareng. Antud lingil on näide, mis on juhtunud, kui laps ka 18 kuuselt lutti imenud:
    http://ec2-52-56-38-86.eu-west-2.compute.amazonaws.com/wp-content/uploads/2014/06/image4.jpg

    Siiski kahtlen, et mõni tund päevas luti imemine probleemiks saab ka vanema lapse puhul 🙂

    Ja olles rääkinud mitme noore emaga, siis on täiesti üllatav, kui paljud polegi teadlikud luti sõltuvuse kõrvalmõjudest. :/

    Praegugi enda 24 aastane tuttav oli aastaid breketeid kandnud, et hambumuse korda saada ja nüüdseks ka operatsioonil käinud.

    Kõnearengu kohalt on olnud olukordi, kus ema jookseb arstide vahet, et laps ei räägi, kas on vaimne puue, kuid tegelikkuses on laps tugevas sõltuvuses lutist olnud. Lihtsalt pole huuled ja keel saanud ilma takistuseta areneda/harjuda sõnu ütlema. Ja nii on saanud noor laps diagnoosi, mis tegelt polegi seotud puudega.

    Alla laskmise teemalt, mu enda sugulane lasi alla 11nda eluaastani, olgugi, et päevasel ajal tualeti kasutamine polnud probleem. Mõni lihtsalt ongi nii sügava unega, kuid üks hetk kasvatakse välja, kui pole tegemist arsti poolt seatud diagnoosiga (ei ole teadlik, millise haiguse/häire tulemusel võiks inimene elu lõpuni alla laskma jääda). Arvan, et kiiresti mähkmest välja on seotud pigem lasteaia teemaga, et säästa õpetajaid mähkmete vahetamisest 🙂

    • Avatar
      Vasta Elen 28. mai 2018 at 13:39

      Kõnearengut ei tasu küll lutiga seostada. Kõnearengu mahajäämuse põhjuseks võib olla sadu-tuhandeid muid põhjuseid.Minul ei võtnud laps kordagi lutti, aga siiski siiski on suu- ja keelelihased nõrgad ja räägib hästi “pehmelt”, häälikud ebaselged. Laps sai täiesti ilma takistusteta areneda.

  • Avatar
    Vasta Mirjam 28. mai 2018 at 11:26

    Ahjaa ja lutti minu omad ei tunnistanud, vanem laps loobus lõunauinakutest väga väga varakult ( u aastaselt), kärus vanem laps ei tahtnud kunagi olla. Vankris jalutamine oli vanemaga absoluutselt välistatud, nooremaga oli lihtsam 😀 tema magas vankris ja kärus ilusti.

  • Avatar
    Vasta Liina 28. mai 2018 at 11:22

    Mõnus huumorinurk ?? Mul selles suhtes vedas, et laps läks tissilt otse tassile. Kõik lutid sülitas välja ja lutipudel oli ka öäk ?. Mähkmetest saime lahti juhuse läbi, kahjuks ei mäleta enam vanust. Ühel õhtul olid külalised ja plika jauras ka kauem üleval, mingi hetk aga ronis ise oma voodisse magama. Mina teadsin, et mees pani mähkme ja mees arvas, et mina panin. Hommikul oli üllatus suur, kui mähet polnudki ja voodi kuiv ? peale seda oli mähkmetega finiito ?

  • Avatar
    Vasta Mirjam 28. mai 2018 at 11:18

    Ilmselt mina olen see nö õnnelik, kellel lapsed hakkasid potil käima 1a 10k vanuselt. Esimesega lihtsalt käisin natukene potiga järgi, kui piss põrandale tuli ja teisega läks eriti lihtsalt. Hakkas vanema lapse järgi potil käima. Aga mitte kellelgil ei ole õigust kommenteerida, millal kellegi laps potil käima hakkab v kui kaua keegi lutti võtab või millisel ajal keegi kärus on.
    See nv käisime perega laadal ja õel olid lapsed kaasas. Noorem on 1,4. Laps hakkas kärus nutma. Õde läks rahvast eemale ja võttis lapse sülle ja rahustas teda. Üks vanem naisterahvas vaatas õepoole üsna kurja pilguga ja kommenteeris, et karju veel kõvemini. Ma kuulsin seda ja ütlesin talle vastu, et pole vaja siin kommenteerida. Nagu päriselt. Mis inimestel viga on? Kõik teised on kasvatamises profid ja ütlevad, kuidas sina oma last kasvatama pead.
    Mul endal on vanem laps epilepsik ja ATH ka veel. Tava inimene ei saa aru, miks mu laps käitub nii nagu ta seda teeb ja oii ma olen saanud kommentaare ja ütlemisi ja need teebad haiget. Väga. Tänu sellele olen mina õppinud, et ei saa teha üldsitusi ja eeldusi lapse kohta. Ei saa öelda, et keegi kasvatab valesti. Äkki ongi ajus midagi viga ja laps ei oska ennast kontrollida nii nagu on ka minu lapsega. Ta ei suuda oma emotsioone kontrollida. Oeh pikk jutt. 🙂

  • Avatar
    Vasta K 28. mai 2018 at 11:16

    Ma tõesti ei mõista, mis vajadus on inimestel teisi pidevalt arvustada ja hukka mõista. Ma arvan, et siin kehtib taas see tuntud tõde: “Mari arvamus Jüri kohta ütleb rohkem Mari kui Jüri kohta”. Ma arvan, et need suured arvajad võiksid vahelduseks enda sisse vaadata ja endalt küsida, mis põhjusel on neil vajadus teisi solvata.

  • Avatar
    Vasta Mammu 28. mai 2018 at 11:11

    Käisime hiljuti Türgis ja seal oli üks inglisekeelt kõnelev pere. Ma ei tea, kui vana see tüdruk võis olla, aga kui ema tal basseini ääres riideid vahetas, muretses tüdruk, et teised näevad ta tisse ja kattis need kätega kinni. Umbes 4-5-6? Endal oli lutt suus. Kui muidu mul on savi kuidas teised oma lapsi kasvatavad, siis siis mõtlesin küll, et kui sa oled nii suur, et oma keha pärast piinlikkust tunned, võiks luti pärast ka tunda (: Kärus oli ta ka, aga see mind ei häirinud 😀

  • Avatar
    Vasta Brit 28. mai 2018 at 11:09

    :D:D suurepärane huumor, aitäh!:) ps: hea on näha (st lugeda) sind nii aktsepteerivaks persooniks kasvamas, lugesin hiljuti su kommentaare ka ühe teise blogi all kus elu väga must-valgena nähti:)

  • Avatar
    Vasta Lisbet 28. mai 2018 at 11:07

    Mu nats Lendest noorem tirts imeb ka lutti,vahepeal saime päeval ilms hakkama,aga nüüd tuleb mingi hambake ja no ausalt,üks ving käib hommikust õhtani,lutti ära võtta ei lase,siis üürgab,nagu tapetakse ja topib käed küünarnukini suhu 😀 miks ma peaks last,ennast ja naabreid piinama?! Ja mähkmed on meil ka,kuigi hakkasime potil käima aastaselt,aha tundub,et tema pole mähkmetest loobumiseks valmis lihtsalt-teeb sirtsu potti,panen riidest püksid,soristab need täis ja ei tee sellest väljagi!!!! Kakane pepu teda ka ei häiri. Et mähkmetest vabaneda,peaksime istuma 24-7 potil?! No ausalt,õues on nii ilusad ilmad ja me istuks toas potil?! Keegi teised pole midagi öelnud,aga ämm kobiseb pidevalt,ei talle meeldi miskid….ise pole oma lapsi ta kasvatanudki- vene ajal pidi mõne kuuse kõrvalt tööle minema,tema lapsi kasvatas tema ämm,aga targutama on küll kõva mutt 😉

  • Avatar
    Vasta m 28. mai 2018 at 11:06

    tee mis tahad, teised tekitavad pseudoprobleeme nagu niinemetsa shows oli telekas, kuidas ühel on parem muruniiduk, siis teisel peab ka olema, või üks ei kanna püksirihma siis on piinlik jne.

  • Avatar
    Vasta KätaR 28. mai 2018 at 10:51

    Issand jumal küll…uskumatu… päriselt! No on inimestel tahtmist ja kõike seda märgata ja veel pärast kommenteerida!
    *
    Lugesin siin muide ühte artiklit, kus oli kirjas, et psühholoogid on jõudnud sinna maale, et lükata potitamise periood 24-28 elukuu kanti.. hetkel siis 18-20. Seos oli toodud välja lapse aju ja põie töö vahel, et siis juba nagu kindlalt saab aru, et tahab potile jne.. Aga mõni hakkab juba 6 kuuselt last ahistama oma potitamisega. Ma ei tea.. mindi nõuka aegne meetod. Aga eks iga üks kasvatab oma lapsi nii kuidas tahab, onju. Tulla kellegi kallal õiendama on absurd.
    Vankrite koha pealt.. mu meelest on lapsel endal ka ikka mugav jalga puhata..ega ta selle pärast oma “kilomeetreid” käimata jäta. Mul oli siin väike näide, et üks ema, kelle poeg hetkel 1.4 a.. kiitles, et vat meie enam ei sõidagi vankriga, see eest veab ta last selle ratta moodi asjaga, millel mingi vars taga on.. mis vahe see siis on? Väljaarvatud, et laps seal mugavalt istuda ei saa ja kui tahaks magada, siis seda ammugi mitte….

    • Avatar
      Vasta Kriss 28. mai 2018 at 19:45

      Oh issand, see on ju teistpidi samasugune õelutsemine neid vanemaid maha teha kes varakult potitama hakkavad. Mina näiteks hakkasin ka oma last 6 kuuselt “ahistama”. Ei tundunud tal selle vastu küll midagi olevat. Täitsa huvitav oli talle ja 1,2 aastaselt oli koguaeg kuiv. Lollakas on sõimata vanemaid nõuka aegseks vms kuna nad otsustasid varakult potitada. Mina ka kellelegi hinnanguid ei anna kes hilja alustab.

    • Avatar
      Vasta A. 28. mai 2018 at 21:26

      Üks õelutsemine kõik jah, eriti vahet ei ole. Aga eks lapsekasvatus teemadel on alati nii palju intriige ja kõik kütab kirgi. Alustab kes millal alustab, ma mõistaks hukka vist vaid siis, kui vanem on reaalselt laisk ja hoolimatu oma lapse suhtes, valib alati kergema vastupanu tee lahendusi ja teeb oma lapsele selle kõigega vaid suure karuteene. Selliseid vanemaid ka on, aga enamasti on need vist ka asotsiaalset ja alkoholilembelist tüüpi (vähemalt niipalju, kui ise olen elus kokku puutunud taoliste peredega).

  • Avatar
    Vasta Siret 28. mai 2018 at 10:49

    Ilmselgelt pole need inimesed enda eluga piisavalt rahul.

  • Avatar
    Vasta Elis 28. mai 2018 at 10:47

    Siia kõrvale peaks panema selle postituse, kus sa rääkisid, et sa ei mõista neid vanemaid, kellele laste kasvatamine nii keeruline ja kurnav töö tundub. Sellepärast neile tundubki, et kõike tehakse raamatu, mitte lapse järgi. Väga tore, et sellise postituse kirjutasid.

  • Avatar
    Vasta sellestmison 28. mai 2018 at 10:41

    Lapsed on erinevad, nende psüühikad on erinevad ja sellest tulenevalt ka nende vajadused ja igasugused harjumised ja võõrutused. Nagu näha, siis mõne täiskasvanu psüühika vajaks ka lutti ja mähet, kui ei suudeta elada teisi enda ümber aktsepteerides. Aga selline postitus on vajalik, äkki mõni ärkab ja märkab.

  • Avatar
    Vasta Lea 28. mai 2018 at 10:40

    nüüd sain sinu postitusest küll trauma..
    naersin vist lõualuu paigast ja põie puruks… ???
    viimane lause oli eriti hea…
    Ma ei ole kunagi mõistnud mismoodi on need emad täiuslikud, kelle lapsed lutti ei söö või kelle lapsed sünnituslaualt ise potile jalutavad…. hea ema on ikka see kes annab kannatlikult lapsele aega areneda omas tempos ja kelle lapsed ütlevad, et neil on maailm parim ema. Ja seda mitte sellepärast, et ema neid meeleheitlikult potile on surunud ja neist üleöö täiskasvanut on tahtnud teha vaid ikka sellepärast, et ema on neid armastanud ja kasvatanud nii, et lapsed on uhked oma vanemate üle mitte vastupidi.
    just my opinion.

  • Avatar
    Vasta Liisu 28. mai 2018 at 10:39

    Ma viimasel ajal üha enam imestan, et inimesed ei ela oma elu. Kogu aeg on kellegi kohta vaja midagi kommenteerida. Kas tõesti iseenda elus on siis kõik nii korras ja ideaalne, et kusagile ei ole enam püüelda ja võib tegelda nn. maailmaparandamisega ja õpetada nt nimetatud blogipidajat M-i õigesti kõndima või märgates linna peal “liiga suurel lapsel” lutti suus, tuleks see kindlasti suust ära tõmmata. Jess tänase päeva heategu tehtud:) Hiljuti näiteks ma tulin kaubanduskeskusest ja üks suurem naine sõi tänaval jäätist. Minu ees olevad inimesed arutasid, et appi vaata kuidas õgib ja sellepärast ta nii paks ongi. Samuti jäi meelde hetk hiljutisest trammisõidust. Ema üritas kaksikute vankriga trammi siseneda…jah lõpuks tal see õnnestus, aga ikka oli kommenteerijaid…et miks ta küll keset päeva trammiga sõidab ja kogu ruumi enda alla võtab. Tõesti paneb imestama selline sallimatus.

  • Avatar
    Vasta Liina 28. mai 2018 at 10:37

    Mallukas, jumal tänatud, et sa sellistest asjadest kirjutad. Mul kadus kohe taak selle potiltreenimisega südamelt, sest mu omad ka ei käi potil ja nagu veits süümekad on endal, et karmi drilli lastele ei tee.

  • Avatar
    Vasta agelaa 28. mai 2018 at 10:35

    Ma ausõna ei mäleta millal mu lapsed luti- ja mähkmevabaks said (mingi peale 2a täielikult). Täiesti tähtsusetu fakt minu jaoks, mis ammu meelest läinud. Küll aga ma tean seda, et praegu, 9 ja 11 aasta vanustena on nad väga tublid lapsed, õpivad hästi, teevad trenni ja kõik klassid kiituskirjadega lõpetanud senini.

  • Avatar
    Vasta Mammu 28. mai 2018 at 10:35

    Käisin just soomes ja seal on reaalselt transport tasuta, kui reisida kärus oleva lapsega. Ja kuna lapse vanus ei paistnud oluline olevat, siis võid ette kujutada, kui suured lapsed seal kärus istusid ja see oligi normaalne 😛 Muidugi on tore, kui laps ise kõnnib või rattaga sõidab, aga kahe ja enam lapsega on suhteliselt keeruline ilma käruta ringi trippida, ikka väsitakse ju ära 😛 Ja kuigi ma ise üritan võimalikult palju ka ilma käruta liigelda, siis sellest loobuda ma kül ei kavatse, juba asjade vedamise mõttes on käru asendamatu… ükshetk peab lihtsalt viltuste nägude vältimiseks uue lapse peale vist mõtlema 😀 😀 😀 ja no 1,8 aastane mähkudes on ikka väga tavaline nähtus, tundus, et polnud lihtsalt muud millega sulle “ära panna”

  • Avatar
    Vasta Kaisa 28. mai 2018 at 10:31

    Vanem poiss sai mähkme ja lutipudeli vabaks 3-aastaselt. Keegi ei käinud kommenteerimas, et misasja, ikka veel… ? Kuulsa inimese elu on paraku jah selliseid “viisakaid” jobusid täis.
    Väiksem on septembris 2 ja rinnavõõrutus tuli aastavahetusel, lutivabaks ca 2 kuud tagasi? Öösiti on rpa peal, pudelit täidan oma 2-3 korda öö jooksul, mähkmeid kannab ikka veel, kui neid pole, laseb mõnuga põrandale. JA MIS SIIS?
    Kõik need “pareminiteadjad” võiks oma teadmised võtta ja oma urruauku pühkida nendega…

  • Avatar
    Vasta Grets 28. mai 2018 at 10:30

    See tekst on täpselt minu kapsaaeda. Esimene laps oli täpselt õpiku järgi kasvatatud (toitumine/potitamine/riietus jne) igavene peavalu. Praegu omad vitsad peksavad 7 aastane ja sööb ainult valitud toite. Teine laps kasvas hoopis muretumalt lasin sisetunde järgi, ise hakkas mingi 2+aastaselt potil käima ja lutt oli ka peaaegu 3 aastaseni(loobus ise). Ja kolmas laps praegu 1,2 ma pole mõelnudki potitamise peale ega ka luti ära vōtmise. On tuttavaid/sugulasi kes ikka viskavad mõne kommentaari, õnneks pole ma üksikvanem ja viskan vastu et seekord on mehe kord postitada ja lutimajandusega maadelda.?

  • Avatar
    Vasta Liisa 28. mai 2018 at 10:28

    Ma ikka naeran oma mehega, et kõike mida me enne lapse saamist mõtlesime, et KUNAGI ei tee, on vist tehtud. Oi kui “tark” tunne on tagant järgi. Mees oli sõbranna lapse kohta ka mitmel korral öelnud, et ISSAND nii suur laps veel kärus!? Aga nüüd. Oi kuidas me oleme õnnelikud, kui meie kahene on nõus kärru minema!:) Saame ka ise jalutada ja ei pea igat kivikest uurima! Või see, kui laps käitub nagu väike deemon 🙂 See pole kasvatamatus, kunagi ei tea, mis tuju väikesel on või mis teda päeva jooksul on stressi ajanud ja nüüd vajab välja elamist.
    Ja mis puudutab mähkmeid. Ohoho. Ettekujutus lapse potitreeningust võrreldes reaalsusga. No kaks eriasja. Meil ta nt siia maani ei küsi lihtsalt potile. Ta hakkab kummaliselt käituma kui tahab potile, aga ise ei küsi, ega ei lähe. Me peame alati ise küsima, kas härra soovib potile. Siis läheb läheb. Põit suudab edukalt kinni hoida, aga et ise läheks… Ahahahhahahahahaha!

  • Avatar
    Vasta merily 28. mai 2018 at 10:27

    mina portugalis, turismilinnas . inglase lapsel on 8selt ka veel lutt suus ja neljane kannab mähkmeid . minu laps õppis alles kaheselt potil käima . pole yldse häbi tunnistada ! ja siinsed turistid käsutavad 10-13 aastaseid kärus kuna nii on neile mugavam ja kui laps kella 10neks ära väsib siis ei pea ju pubist minema minema lihtsalt laps kärusse magama ja kõik

  • Avatar
    Vasta Astra 28. mai 2018 at 10:18

    Tavalised eesti naised. Kogu aeg on vaja närida üksteise kallal

  • Avatar
    Vasta Liivi 28. mai 2018 at 10:13

    Tsiisus, inimesed, mis teil viga on?! ?
    Ps. Minu poja (2,3) ei käi ka potil ja kannab mässusid. Ja mõtle, kui hirmus- öösel saab ka lutti ? potiga lihtsalt on nii,et istub seal kasvõi tunni, ei tee midagi ja kui peale seda püksid panen, ei tee samuti. Kui suurem pissi häda,teeb püksi. aga tundub, et muidu ikkagi hoiab kinni.
    Kui poja oli 1,3 vist, siis käisime lastega Lennumaal, Ülemistel. Üks ema koos lapsega jalutasid meile vastu ja laps küsis oma emalt, miks tital lutt suus on. Ema ütles, et ju ta on siis titt ja nutadlb,miks muidu. Nagu päriselt, väga inetu. Mina ei läinud talle ju ütlema, et ise naisterahvas, aga nii inetu suuvärgiga.

    • Avatar
      Vasta Mammu 28. mai 2018 at 10:38

      1,3 aastane ongi titt 😀 (omal mul 1,6a hetkel) ei ütle paha pärast, aga mulle see kül solvanguna ei tundunud 😀

  • Avatar
    Vasta Maris 28. mai 2018 at 10:09

    Minu laps saab varsti kolm ja kannab mähkmeid, istub kärus, kannan teda kandekotis. Ainukesed ininad tulevad konnatiigist, mujal maailmas pohhui kõigil. Inimesed muretsevad rohkem selle üle, et kodus lapsi ei peksta, vanemad ei oleks narkomaanid ega alkohoolikud. Nagu # potilkäimineontõsinekolmandamaailmaprobleem

    ????neile kes inisevad seal konnatiigis 😀

  • Avatar
    Vasta K 28. mai 2018 at 10:01

    Minu laps sai ka mähkmevabaks alles 2.5 aastaselt. Raseduse ajal mõtlesin ka, et maksimum aastaseni kannab mähkmeid ja seejärel hakkab eeskujulikult potil käima, kuid reaalsus oli hoopis teine. Sai ka varem proovitud, aga tundus, et ta polnud valmis ja ei hakanud ka teda väga sundima. 2.5slt sai asi uuesti ette võtud ja laps oli nädalaga mähkmevaba.

  • Avatar
    Vasta K. 28. mai 2018 at 09:54

    Ma alustan sellest, et MUL POLE LAPSI. 😀 Aga olen ühe preili ootel ja ma mõtlen näiteks seda, et ma käin koeraga pikkadel jalutuskäikudel (umbes 5-6 iga õhtu ja kui oleks aega, teeks isegi pikemaid ringe). Ma eeldan, et peale lapse sündi ja lapse kasvades teeb ta minuga siiski need jalutuskäigud kaasa ja mulle tundub loogiline, et väike keha ei pea jaksama minuga sammu pidada. Vanker peab ikka kaasas olema ja vajadusel peab laps saama ka jalga puhata. Mis inimestel viga on, ma ei saa aru.

  • Avatar
    Vasta Elis 28. mai 2018 at 09:53

    Ohh jahh…Ootan minagi seda aega,et millal ükskord ometi aru saadakse,et lapsed on ERINEVAD. Mul endal kaks last,mõlemad poisid. Esimene sai ka lutti 2-aastaseni ja kujutate ette,magas ka nii kaua meie kõrval.Tuli aeg,näris luti katki ja vsjoo! Teine poiss aga nagu sinu Lende,no ei tahtnud tema seda kumminärakat ? Jalad võttis alla 9-kuuselt ja keeldus ise 1,5-lt vankrisse istumast.Praegu on ta 4 ja no neid linasid pesen iga jumalama päev,sest öösel laseb rõõmsalt alla.Vahel kui eriti hästi läheb,siis kolib meie juurde üle ja laseb mul külje täis….aga no mis sa teed! Sõlme ei keera ju peale ? Ja muide,kunagi saame kōik oma sõnu süüa kasvatuse osas-kunagi vaatasin ka oma sõbranna last ja mõtlesin,et juudas kui kasvatamatu plika.Nüüd endal samast tähtkujust laps ja saan täitsa aru,et JÄÄR ongi üks võimatu tegelane. Nüüdsest hoian oma suu kinni ???

  • Avatar
    Vasta An 28. mai 2018 at 09:52

    Need kärud on nii moodi läind et on emasi kes suruvad ise oma kolme või viie aastase lapse kärusse ???

  • Avatar
    Vasta Liisa 28. mai 2018 at 09:50

    Johhaidiiii probleemid on inimestel. Kuidas keegi kõnnib ( eriti veel rase) või mis värk lastega on… seda on valus lugeda ja veel valusam mõelda, millised need inimesed oma kodus enda pereliikmetega võivad olla. Midagi head seal kindlasti ei ole… ja mis krt valu on sulle selliseid kirju saata.. uhhhh ?‍♀️?‍♀️?

  • Avatar
    Vasta Ann 28. mai 2018 at 09:47

    Ütlen sellepeale, et vahet pole, las teised kaagutavad ja räägivad. Elagu igaüks oma elu. Uskumatu, kui palju on inimesi, kes lihtsalt tulevad ja ütlevad halavasti. Mis teil viga on??? Elage oma elu.
    Sina Malluks ära tee neist väljagi?

  • Avatar
    Vasta Triin 28. mai 2018 at 09:46

    Ma näiteks pole kunagi aru saanud, kui “suured” lapsed kuskil avalikus kohas lutiga ringi jooksevad, see on alati tundunud selline veider vaatepilt ja ma olin täiesti kindel, et minu lapsest sellist ei saa. Ei saanudki – juba 6k alates ei ole lutid meie kodust väljunud (ok, on, kui kuskil mujal ööbime nt), sest ta kasutabki seda ainult magades. Ja kasutab siiani, hetkel 2a2k vanusena ja me teame küll, et peaks juba olema võõrutatud, aga otsustasime selle stressirohke asja ette võtta siis, kui elukaaslasel puhkus hakkab 😀 Aga, kui ma ei oleks teadlikult seda hakanud n-ö võõrutama autosõitudelt ja poes käikudelt jms siis jumal teab, äkki jooksekski ka õues veel ringi sellega.

    Potitreeninguga alustasime, kui oli 9k umbes ja algus oli eriti lihtne ja kõik läks hästi. Siis ca 3 kuud hiljem tuli streik ja seda ajal, kui õues oli suvi ja liikusime palju ringi = mähkmed tulid tagasi, et mitte pidevalt turvatooli ja käru pesta, rääkimata täispissitud riietega lapsega pidevalt koju/autosse tormamisest. Edasi läks kõik vaevaliselt, tegime tohutult algajatele omaseid vigu selles protsessis ja “mähkme vabaks” sai alles umbes-täpselt kaheselt (voodisse öösiti juhtub siiani aeg-ajalt, aga ma tõesti keeldun mähkmeid tagasi panema talle). Lende pole ju kahenegi, sügisel saab ju alles? Kuidas saab 1,5a nimetada kohe kaheseks? See tuleb ilmselgelt inimese suust, kelle lapsed on kas juba väga suureks kasvatatud või tal polegi neid, sest ta ei tea/mäleta, et selles vanuses võib vabalt olla a)potistreik, b)lapse areng igakuiselt on tohutu – täna ehk pole valmis selleks, aga järgmine kuu tassibki ise poti välja ja hakkab seal käima nagu poleks kunagi mähkmeid kasutanudki või c)potitreening käib, aga õue pannakse igaks juhuks jalga mähe või potitreening püksid, mis näevad ka välja nagu mähkmed, et kui juhtubki õnnetus, siis ei ole sellest midagi hullu.

    Kärudraamast ei saa üldse aru, kust see kommenteerija teab, et see varsti viiene niisama lõbu pärast sinna paariks minutiks ei istunud? Või oligi nii pikk päev, et tal ka jalad väsinud ja puhkas natuke. Küll on õudne ja kasvatamatu laps 😀 Nii lihtne on teisi arvustada ja loopida mõttetuid sõnu, kui samal ajal võiks tegeleda PÄRIS probleemidega ja aidata vaesuses kannatavaid lapsi, raskelt haigeid inimesi, hooleta jäetud vanureid, kodutuid loomi ja kõiki nendega tegelevaid organisatsioone, aga oluliselt lihtsam on ju nende ees silmad kinni panna, pöörata pea ja trükkida järgmine kommentaar sellest, kuidas sa kuskil laadal nägid viieaastast kärus istumas.

    Nagu tegelt ka – unustage oma esimese maailma probleemid ja vaadake laiemat pilti!

  • Avatar
    Vasta Keit 28. mai 2018 at 09:41

    Kulla Mallu, vabandused vastu võetud! 😀 😀
    Minu pea 3a tirts kasutab siiamaani öösel mähkmeid, ma pole viitsinud öist potitreeningut teha. Tahaks ise ka puhata kui et pool ööd ärkvel olla ja kedagi potile suruda. Lisaks ei pruugi hiljem põnn kohe uinuda. Või mine sa tea kuidas teised lapsed suudavad magades potil käia- olen proovinud ja ärkas, kiunus ja panin ruttu voodisse tagasi.

    Lisaks lutist loobus ta aasta algul vist. Või ma ei mäleta millal, lõikas lihtsalt ise katki. Vahepeal oli ka beebifaassst sõbranna beebil ju on lutt… A kui mu ema meil külas käis siis võttis ja suvalt peitis luti ära sest 2a ei kasuta ju seda enam ja kui ta lasteaeda läheb siis ei ole kena jne. selle lasteaiaga on üldse teine teema… Hiljem jäi lohutuseks siis piim enne und. Seda pudelit ma ei raatsinud ära võtta ja nii jäi kiiremini magama aga ühel päeval lõikas selle pudeli ka katki ja vaene laps enam piima ei joo. (piim maitses hea ainult lutist, tassi lükkas eemale) 😀

    A ja just ükspäev üks vanem meesterahvas kommenteeris et “nii suur laps ja ikka veel kärus. Aga tundub, et jookseb ka väledalt, et põlved katki on” Ütlesin siis viisakalt, et jookseb jah aga pikka päeva linnas vastu ei pea. Härra küsis ka, et kui vana laps on. Natukene nagu oli häbi öelda, et 3 saab aga mul on ju lihtsam kui vanker kaasas, ei pea viimaks poekotte ja väsind last süles tassima.

    Küll see emade elu on raske.

  • Avatar
    Vasta Liis 28. mai 2018 at 09:41

    Niipalju kui ma enda laste pealt järeldsnud, nemad olid ja on valmis potile minema, siis kui tunnevad, et on selleks valmis. Oma 5a ma sain ka suure õpetamisega tegema väikse poti peale, kus ta peale tegemist avastas, et see pole ikka tema jaoks ja läks suure poti peale tegema nagu mehed teevad.
    Praegu 1a10k neiu ei arva sellest potist midagi, ma panen teda istuma sinna kui ega ta seal ei püsi. Ja pmt kui postilt ära tulnud siis loetud minutid ja ta on kuskile nurka loigutanud 😀
    Ja see ninatark kes kommenteerib et Issand ikka mässudega ja kärus, siis lapsed on erinevad, mitte ühe puuga löödud.
    Ja see, et Mari kärus, siis halloo laps võib pika jalutamise peale ära ka väsida.
    Aga Mallukas sulle jõud lastega 🙂 j

    • Avatar
      Vasta Liis 28. mai 2018 at 09:43

      Hahaa ja üks asi veel OMG ma leidsin paar kirjaviga 😀 😀

  • Avatar
    Vasta Mari 28. mai 2018 at 09:41

    Ma nägin teid eile ka seal, mu lapsboleks teile Seljaku tänava nurga peal otsa jooksnud.
    Ma vaatasin ka, et su jalad saledad võiks lausa endal ja olla sellised.
    Algus vaatasin, et Kardol nii naljakas seljakott aga siis avastasin, et seal laps ka sees 😀 😀
    Eile nägin ma palju suuremaid lapsi kärus seal kui teie Mari ja kellegilt näpuga ei näidanud ja küsima ei läinud miks, ju vanemal nii mugavam. Mul oli kahju, et ma enda 9 aastat kärusse ei saa toppida ja endale meeldiva tempoga liikuda 😀

  • Avatar
    Vasta liina 28. mai 2018 at 09:39

    Mul on laps 2 aastane ja 2 kuune. Lutti ei ole,see läks kergelt aga potile minek. Tal on koguaeg mässu all,no okei ikka laseme ka palja pepuga ringi tuiata kodus aga no ei tee potti. Ta isegi istub sinna ja võib minuga raamatut vaadata ja rääkida piss piss aga ei tule midagi. Tõuseb püsti ja no on old,et laseb poti kõrvale. Mina ei hakka last traumeerima ja olen sinuga samal nõul,et küll see ikka tuleb 😀 pole keegi mähkmettesse jäänud. Jumala suva mis teised arvavad aga oma lapsele stressi ma tekitama ei hakka.

  • Avatar
    Vasta Cathreen 28. mai 2018 at 09:39

    On ikka mured inimestel 🙂
    Võin öelda, et minu 4sel ka veel ööseti mähkmed all, ma tõesti ei jaksa igal ööl majandada märgade linade ja tekkidega. Kui olin ise alles laps siis päris pikalt juhtus ka neid õnnetusi, kui voodi marjaks sai, lihtsalt nägin unes, et olen wcs ja rohkem polnudki vaja…. lõpuks kasvavad ikka kõik sellest välja. Ja neid inimesi on tegelikult väga palju, loomulikult kuulutavad need emad mähkmevabadust, kellel õnnetub mähkmetest kiirelt lahti saada, siis jääbki mulje, et teised on imelikud 🙂
    Lisaks imes lutti minu laps kuni sai 3, loovutamine luti siis päkapikkudele :)… minu meelest jälle täiesti mõttetu probleem. Ma ei näe ega ütle ka hambaarst, et see kuidagi mu last mõjutanud oleks. Ise imesin näppu peaaegu koolini, vennalaps imes veel kauem ja vot see on palju hullem ning raskem võõrutada. Igal inimesel on midagi, mis aitab tal kergemini rahuneda, miks Me siis oma lastel keelame selle ära ? Või peame seda halvaks / tabuks? Lõpetuseks inimesed elage oma elu! 🙂

  • Avatar
    Vasta Carmen 28. mai 2018 at 09:38

    Jubedalt ajavad sellised targutajad närvi. Mul endal küll ainult üks laps (3,5a) ning olen kõik asjad lasknud tal ise ära lõpetada. Potitreeningud nägid välja sellised, et näitasin talle mis see on ning panin poti nähtavasse kohta. Mingi aeg premeerisin teda tubli töö eest ning andsin maiustust potti pissimise eest. Pikalt oli mähkmetes ning mingi aeg oli meil kasutusel nii pott kui ka mähkmed. Hetkel magab ta IKKA VEEL öösiti mähkmetega. Kuigi tihti on mähe kuiv ning kui ta ise ütleb, et ta mähet ei taha, siis ma sundima ei hakka teda. Pudelit sai ta mul ka kaua ja ASENDUSPIIMAGA! Kuigi sõi juba normaalselt ise ning vajadust selleks polnud aga kuna tal see harjumus oli, siis ma ei hakanud ise seda ära kiskuma. Loobus ise lõpuks. Lutiga täpselt sama jama. Lastehoius oli kasvataja, kes mind isegi manitses ning kommenteeris, et see laps ei hakkagi normaalselt rääkima, sest ma topin talle lutti suhu. Imelikul kombel lõpetas laps ise luti kasutamise ning hakkas NORMAALSELT rääkima. Olen saanud ka kommentaare selle kohta, et millises turvatoolis mu laps istub mingis vanuses.
    Tegelikult on raske aru saada, et kelle kuradima asi see on? Mis naudingut inimesed saavad selliseid kommentaare pildudes? Arusaadav, et superemadel on raske mõista tavalisi emasi ning seda, et kuidas nende lapsed sellise elukorraldusega ellu suudavad jääda aga point on see, et tõesti ka minu laps elab ning täiesti normaalselt. Isegi kui ta veel kannab öösiti mähkmeid.

  • Avatar
    Vasta Jaana 28. mai 2018 at 09:36

    Väga hea jutt. Tegelt on kahju nendest inimestest,kellel pole tõesti midagi teha,kui jälgida teisi.
    Sul muidugi raskem ka,ikka kuulus?
    Või tehakse seda teadlikult,et sul ikka leiduks teemasi,millest blogida?

  • Avatar
    Vasta Lauriita 28. mai 2018 at 09:35

    mul fb beebigrupis oli korralik teema sellest, et minu NELJA KUUNE ei keera veel, et kindlasti on midagi viga ja miks ma ei õpeta jne..

  • Avatar
    Vasta Keiti 28. mai 2018 at 09:31

    Minu 4,5a laps on ka kärus. Käisime jaanuaris Egiptuses ja nägin ära, et mu neljane ei jaksanud õhtuti enam jalutada ja tahtis väikse venna kärru. Ei keelanud ka. Mais oli Türgi reis ja võtsin talle ka käru kaasa. Üli hea oli, kui lapsel oli lõunauneaeg ja ma ei pidanud hotellituppa jooksma, sest laps tahtis magada. Hops kärru ja ise päevitama! 😀 Nii, et tsill. Las koerad hauguvad.

  • Avatar
    Vasta Siks 28. mai 2018 at 09:27

    Aamen!

  • Avatar
    Vasta J 28. mai 2018 at 09:27

    Hâsti tuttav jutt!
    Muide, sul vôib 6 last ka olla, aga iga laps neist paneb meid korralikult paika! nad on erinevad!
    Minu esimene laps loobus ise lutist kui oli viie kuune, potil käis ise vabast tahtest, kui oli aastaseks saanud. Kôndima hakkas paar mädalat enne aastaseks saamist.
    See eest oli ta iseloomult füürer! 😀

    Teine laps ei loobununud lutist ega mähkudest… kõndima hakkas ka 1,2 -kuuselt (meie pulma aastap).
    Lutist loobus 2,1 – aastaselt(jaanipäeval), samal päeval läks lambist potile ja pärast seda saigi temast inimene! ?

    Mõni ehk ei usu, aga ma andsin ja püüdsin teha endast oleneva, et temast saaks varem see inimene, kes mähkudes pole! Luti osas vbl tôesti oleks max nädal kannatanud nuttu ja magamata öid ning oleks lutist vaba olnud, aga juu olin laisk! ?

    Ja mu sôbranna, parim sôbranna- kui tark ta oli mind ôpetama, aga kôik muutus kohe peale seda, kui ise lapse sai ? ei tahtnud küll ôel olla, aga vahel tegin ninanipsu tagasi ?
    valesti tegin kui lapsele youtubest multikaid näitasin- samas mu värske neljane vurab niimodi inglise keelt, et ma tôsimeeli jään alla.

  • Avatar
    Vasta Tirts 28. mai 2018 at 09:26

    Paar postitust tagasi: “Ma vahtisin niisama ringi ja nägin mega paljusid inimesi tittedega, kes kandekotis. Pooltel oli BB kõhukott, kus laps hargivahet pidi, nägu väljapoole rippus ja nii kahju oli vaadata. Isegi üks tuntud naine oli oma Ergobabysse lapse valetpidi sisse pannud.”
    Ei, tõesti sa ei tule selle pealegi, et silmi pööritada, kui näed suuremat last kärus, aga muude asjade peale pööritad silmagi pilgutamata 😀 Sinu meelest on õudne vaadata last Ergobabys valetpidi sees, teise meelest on õudne vaadata 5aastast kärus. Nii ongi. Sa oled täpselt samasugune ise, nagu need kommenteerijad.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 09:29

      Vaata, on vaks vahet, kas vastsündinud laps on füüsiliselt valesse asendisse surutud või puhkab kärus jalga. Aga nagu ma ka ise ütlesin, et meil on kõigil asjad, mida me arvame paremini teadvat, kui keegi teine. Kellel on see lapsekandmine, kellel kärus istumine.

  • Avatar
    Vasta K. 28. mai 2018 at 09:25

    Eks ta nii ole, et ühe imelik on teise tavapärane. Elan lõuna pool ja siin näeb kindlasti tihedamini, et 4-5sed istuvad kärus, mähkmed jalas ja lutt ees.
    Tunnistan ausalt, et minu jaoks on võõras.
    Kui ma veel mähkmetest võin aru saada, siis lutt hakkab hambumust ja rääkimist segama. Ja sellest ma ka väga aru ei saa miks 4-5 aastane ei võiks pigem ratta, tõukega sõita 😀 Endal tüdrukutel läks kuidagi sujuvalt: kaheselt jooksukas, neljaselt jalgratas ja kolmeselt tõukekad. Eks lastele pakuvad need tegevused kordades rohkem rõõmu ka. Aga no eks see kuidas mina lapsi kasvatan on ka kellegi jaoks imelik 😀

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 09:29

      Mari näiteks ei taha sõita ei jooksukaga, tõuksiga ega rattaga – keeldub 😀

      • Avatar
        Vasta K. 28. mai 2018 at 10:05

        No vot 🙂 Selle peale poleks tulnudki. Millegipärast on Mari, läbi blogi, mulle sporditüdruku mulje jätnud 😀

        • Mallukas
          Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 10:14

          Ta tahab ainult joosta ?

  • Avatar
    Vasta Tiina 28. mai 2018 at 09:17

    Ahahaaa. No olen samas paadis koos sinuga ? 1a7k on mähketes ja eelmine nv lillelaadal kasutas mu 5a vennatütar mu poja käru ?. Täitsa suva ausalt mis keegi arvab. Mul poeg võib istuda potil aga ega sinna miskit ei tule veel ? eks ma siis soiun edasi et läheme teeme piss-piss potti ? küll see piss sinna ükskord ka tuleb ?

  • Avatar
    Vasta Naine 28. mai 2018 at 09:17

    Ülemõistuse, missugusteks”terveteks ja normaalseteks” inimesteks end suur osa peab. Iluideaalid. Täiuslikud. Igasuguste veidruste ja vigadeta. Kurb on lugeda, et neid arvustajaid nii massiliselt on. Küllap ka neil on asju, mis enda juures nii väga ei meeldi ja siis otsitakse nn endasuguseid ebatäiuslikke…
    “ja suurem peksab väiksemat ja väiksem endast väiksemat..”

  • Avatar
    Vasta Karmen 28. mai 2018 at 09:17

    Jumal kui haigeid inimesi olemas on. Miks nad prääksuvad siin, normaalne inimene oleks tulnud ja näkku öelnud kui miski tõesti häiriks. Pigem praegu tahetakse lihtsalt su enesekindlust tonnide viisi alla lasta ja panna sind sitasti tunda.
    Ole tugev nende harakatega??

  • Avatar
    Vasta Evelin 28. mai 2018 at 09:16

    Minul vend oli nõus lutist loobuma alles 5- aastaselt. Praegu vaatan, et on ikka täitsa normaalseks inimeseks kasvanud. Või ega ma ei tea kah, äkki salaja siiamaani imeb lutti, kui keegi ei näe.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 09:18

      raudselt imeb!

  • Avatar
    Vasta K 28. mai 2018 at 09:16

    Minu arust see üldse imelik kui keegi tuleb kommenteerima et vot MINU laps küll teeb seda ja toda juba selles vanuses. Nagu… Mis tähtis mõõdupuu see sinu laps on et kõik teised lapsed peavad ka täpselt samamoodi tegema? Vaadatakse ainult enda mätta otsast ega saada aru, et iga inimene on erinev! Oi kui palju etteheiteid ma sain et laps jääb rinnal magama või magab kaisus.. Laps oli sel hetkel u poole aastane!!! Muudkui kommenteeriti et kooli läheb ka tiss suus ja et laps manipuleerib minuga. Praegu on ta varsti aastane ja ise jääb magama ja rinda ei vaja selleks! Ja mina ei teinud selleks midagi! Iga asi omal ajal.

    • Avatar
      Vasta xxx 28. mai 2018 at 09:42

      Kahjuks on kooli mineku ajaks mõõdupuud unustatud ja emmede maavõistlus on lõppenud. Kooli saadetakse halvasti käituv lapsuke, kellele on unustatud õpetada selgeks kõige elementaarsemad käitumisnormid. Aga selle eest hakkas ta juba 4 kuuselt potil käima ja 7 kuuselt kõndima. Hurraa! 🙂

    • Avatar
      Vasta Eve-liis 28. mai 2018 at 10:54

      Täitsa nõus sinuga. Minul kõige väiksem 10 kuune magab siiani meie kõrval kuigi voodi tal olemas ei nõustu ta seal magama. Ei näe ka vajadust teda seal magama sundida.

  • Avatar
    Vasta Triin 28. mai 2018 at 09:16

    Tunnistan, et isegi olen imestanud, kui näen “liiga suurt” last luti või mähkmetega. See nö imestus tuleb täiesti tahtmatult ja ma ei teagi, kust selline hoiak tulnud on. Pärast muidugi on piinlik selliste mõtete pärast, sest esiteks see pole minu asi, teiseks olgugi, et meil läks see luti ja mähkme teema libedalt, siis ehk lihtsalt mulle sattus selline laps, kellega oligi lihtne või tabasime õige hetke.
    Nüüd elan teises riigis ja siin on väga lahe see, et vanematele ei lähe teised lapsed nii väga korda nagu Eestis. Neil on suva, kas teise vanema laps on mähkmetes või mitte ja õnneks olen mina ka oma nö hoiakust lahti saanud, mul parematki teha, kui mõelda, kas kellegi laps on ikka veel mähkmetes või mitte.
    Aga see kõndimise teema on lihtsalt väga julm. Imelik, et polegi veel aru saadud, et kõik inimesed kõnnivad erinevalt ja kas tõesti ei tule pähe, et selle taga võib olla tervislik seisund. Sellel kommenteerijal peaks olema häbi, et ta midagi sellist üldse öelda võis.

  • Avatar
    Vasta A 28. mai 2018 at 09:15

    Mul on laps 3-aastane ja ka ikka öösel mähkmega. Kusjuures, ma pean veel öösel tal seda mähet vahetama, sest pissikogus on suurel lapsel ikka suurem kui 1-aastasel. Juua enne magaminekut ei paku (samas ei saa keelata ka, kui laps ikka seepärast nutma hakkab, et juua ei saa), pissil käib ka enne voodisse minekut ära + mõnel ööl küsib tõesti ka potile. Aga kuivasid hommikuid on olnud loetud kordi. Seega ei saa nagu mähet ära ka jätta. Olen proovinud muidugi, aga see on tähendanud, et pean mitu korda öösel linu või voodeid vahetama. Vahepeal natuke muretsen, aga siis jälle mitte. Meie lastearst ütles ka, et see on okei.

  • Avatar
    Vasta Katri Väli 28. mai 2018 at 09:14

    Minu 1,7 ka mähkmetes ja niiiiiipea ei tule see etapp ,et ainult pott,Ta läheb vabatahlikult istuma potile kui riided on seljas,Kui võtan palja pepsi peale,et mine tee piss piss ka siis seisab kõrvale potile ja kuseb ikka vaiba sisse.Kui panen ta kohe potile,et sinna teeks siis röögib segaseks.Küll oleme ju miljon korda ette näitand mida selle potiga ikka teha ja algul pott suure poti kõrval siis oli .Siis hoopis toas lasknud potiga harjuda ja tutvuda aga kui ei siis eii ja ei sunni ka.Samuti on tal lutt veel.Ja siis las siis olla,Tal otsest vajadust polegi.Topib suhu kui näeb seda vedelemas kuskil.Pigem see abimees just öösel kui mingi häda üles ajab siis selle topib suhu ja kohe magab edasi.Aga enamus ööd see lutt tal lihtsalt külje all,Väljas käime ikka ilma lutita.
    Ja täiest pohhui mida teised arvavad.Igaüks kasvatab oma lapsi nii nagu saab ja tahab ja vägisi ma oma lapsele midagi tegema küll ei hakka.

    • Avatar
      Vasta Liisu 28. mai 2018 at 10:20

      Mul ka 1,7a tütre tirts. Meil samamoodi et käib oma potil niisama istumas vahel ja noh ka siis kui mässu all ja riided seljas. Oleme siis ära võtnud ja öelnud tee siis potule piss-piss. Ei tee. Läheb mõni hetk mööda teeb põrandale. Aga ei saa ju last sundida potil istuma. Ja noh küll see aeg ka tuleb kuna ta ise tahab potil käima hakata,ega see vast tulemata jää. Iga asi oma ajal!
      Luti osas ka samamoodi et ikka tõmbab. Ja ka nii et kui kuskil seda näeb siis paneb suhu endale. Väljas käime siis ei ole lutt suus. Öösel ka kui korralikku unne jääb siis lutt vajub suust välja ja on kuskil külje all. Öösel paar korda võib juhtuda et teeb häält et lutti saada. Olen ka nii teinud et ei tee välja ja siis on ikka ise oma külje alt selle luti saanud.

      Jube on mõelda kuidas mõni inimene nii õel on ! Võiks rohkem sallivam olla ja mitte nii palju teistele näpuga näidata!

      Päikest ?

      • Avatar
        Vasta Katri Väli 28. mai 2018 at 19:30

        just nõus elagu igaüks oma elu

  • Avatar
    Vasta Nojah 28. mai 2018 at 09:13

    mu meelest see kommentaar lihtsalt piltlikustab seda, et sa kritiseerisid neid kandmiskotte ja kandmisestiili – näidates, et ka sinu elust saab mitte lõpuni perfektseid asju leida, et pole vaja õiendada teiste kallal.
    Mingis mõttes õige, aga teisest küljest ma alati ikka hoiaks lahus veidrused, mugavuse, kasvamise eripära ja hilisemaid probleeme tekitavad käitumismustrid. Sams eks see kõhukott – ikka sõltub, kas sa paned lapse sinna pooleks tunniks 1x nädalas, et mingit massiüritust külastada, või ta ripub seal kogu ärkveloleku aja – aga kes jõuaks tassida – et ses mõttes tundub veits küll, et rahunege maha selle õige koti hüsteeriaga :D, samuti nagu lutid ja mähkmed – need ükski ei ole tegelikult ju elumuutvad probleemid. Ja näiteks ütles kunagi üks sünnitushaigla õde, et tema keelaks kandelinad ära, et need teevad palju halba luustikule – arvamusi on ikka väga erinevaid iga asja kohta.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 09:15

      Arvamused tekivadki teadmatusest. Et tundub ebaloogiline, et keegi TEAB, et on parem variant, aga ei soeta. Et siin pole isegi viitsimisega ju midagi tegemist 😀 Aga no muidugi kui elus 1x on vaja pooleks tunniks, siis muidugi pole laias laastus vahet.

  • Avatar
    Vasta Ma 28. mai 2018 at 09:10

    Noh.. Targad inimesed ütlevad niikuinii, et laps ei hakka reeglina enne 2. eluaasta täitumist üldse oma häda tunnetama ja selle üle kontrolli omama. Seega enne seda tema potile tõstmine on lihtsalt tema harjutamine ja rutiini loomine, aga reaalselt oma häda laps ise ei kontrolli. Mina ei muretseks üldse, sest minu 10aastane nt käib ise potil ja enam mähkmesse ei lase. ?

  • Avatar
    Vasta Saarlane 28. mai 2018 at 09:10

    Inimesed on tänapäeval õelust ja kadedust täis, tahetakse niiväga ise parem olla kõigist.
    Sul on väga ilus ja vahva pere!

  • Avatar
    Vasta L 28. mai 2018 at 09:08

    Issand kohati on mul nii kahju lastest, kellel sellised ülipüüdlikud vanemad on ?. Samas on mul ka kahju lastest, kelle vanemad laisad on. Nt kui anda kolme-nelja-aastastele lutipudelist juua, lutti lasta koguaeg imeda- nii et lapsel juba kõnehäired. See kõik reaalne elu lapsevanemate laiskuse tõttu ?. Samas siin ma ei räägi lastest, kelle elu sõltub nt mingi lisatoidu saamisest.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 09:16

      Jah, aga ma kujutan ette, et selliseid laiskasid, et “poh mu lapse kõnehäirest” on ikka vähem. Ja kui sa tänavapildis näed, siis sa ju ei TEA, et kas on üks või teine põhjus 🙂

      • Avatar
        Vasta L 28. mai 2018 at 14:39

        Tänavapildis ei saa loomulikult mitte kunagi teada teise inimese elu, see laisa vanema näide oli mu sugulase-sugulase näide lihtsalt. Ta ise ei saa aru, et ta lapsel kõnehäire ning kuskile spetsialisti juurde pole ta läinud. Tema arvates on selline kõne areng normaalne kolmeaastasel( peagi neljaseks saaval lapsel) laps ei võta kõnelemiseks luttigi eest ära.

  • Avatar
    Vasta Marii 28. mai 2018 at 09:08

    Mu noorem tütar magas kuni kolme aastani ainult vankris lõunaund, lihtsalt ei jäänud toas magama, ise mahtus vaevu vankrisse ära ? Ja kuni kolme aastani tahtis Tuttelit ja ainult lutipudelist, viskas ise padja maja ja imes pudeli tühjaks. Praegu lõpetab teist klassi ja täitsa normaalne tüdruk on ? Pole teiste asi, kuidas igaüks oma lapsi kasvatab ?

  • Avatar
    Vasta Err 28. mai 2018 at 09:07

    Lihtsalt uskumatu, milline viha ja sallimatus inimestes on, kui keegi vähegi julgeb olla omamoodi just nii nagu meeldib ja paremaks/mugavamaks peab. Miks ei võiks inimesed olla natukenegi sallivamad?koguaeg vaja näpuga näidata
    Ja kinnitada kui hästi ise sellistes olukordades tegutsenud on…sowhat ?sina vähemalt julged olla ja elada nii nagu sulle meeldib..respect?

  • Avatar
    Vasta Monika 28. mai 2018 at 09:06

    Siin soomes istuvad 8 ja 9a ka veel kärus, sest lpsevankriga on ühistransport tasuta. Nii et ärgu kidisegu üldse. Ma ütleks et vaadaku kõigepealt ennas ja siis mind. Mu peaaegu kolmene magab ka öösel mähkuga. Vähemalt on linad kuivad ja voodi kaa ?

  • Avatar
    Vasta Sandra 28. mai 2018 at 09:05

    Mu praegu 3,8a lasi ka igal jumala faking ööl alla, küll panin ma äratust, vahel isegi mitu korda öö jooksul,lõpuks ärkasin ise alateadlikult õnnetust ennetamaks üles. Ja ma olin reaalselt zombie juba. Laps väsinud ja mina väsinud potile solgutamisest. 10 korda ütlesin, et nii nüüd aitab ja rohkem mähkmeid ei osta ja teised 10 korda, et ahh pohh, ostan mähkmeid, et saaks magada. See jant käis kindlasti üle poole aasta, vaat et rohkemgi. Lõpuks lahenes asi sellega, et käisime mehega aprillis nädalaks reisil ja peale reisi on juhtunud kaks öist õnnetust ? ma ei tea, mis seal ajukoore all siis tal juhtus, hakkas kartma, et lähme uuesti ära, kui alla pissib jälle? ?

  • Avatar
    Vasta Ingrid M 28. mai 2018 at 09:03

    Inimesed palun elage oma elu… Ma tahaks teada, mismoodi ma peaks oma pea kaheseks saavat kutti potile sundima? Kinni siduma kuni ta löpuks sinna häda teeb??? Ta võib seal vabatahtlikult istuda tükkaega, aga midagi ei tee sinna. Mis nüüd saab siis? Kopp on ees sellistest targutajatest ja omast arust kõvadest emmedest ?

  • Avatar
    Vasta Iris 28. mai 2018 at 09:02

    ohhh suva kes mida kaagutab. Mul poiss sai lutist lahti alles 2 aastaselt vist ja mähkmetest alles kuksil 3 vist. Sest ta käis mul lasteaias seal oli kõik ilus kena tore ilma mähkmeta sest teised ka ju olid ja käisid potil. nii kui koju tuli selle asemel et potti teha, lasi ta mul püksi ja kogu aeg nii ma lasin tal olla märgade pükstega tal oli jummala suva. Vihastasin ükskord sest kõik oli ju täis lastud diivan põrandad apsull kõik ja kui koju tulin pani mähkme alla ütlesin et olgu kui sai taha ja sa pole veel valmis ma ei sunni sind. Oligi nii mitu nädlat ja siis iseenesest läks potile pissile ja kakale 😛 vot siis vist oli lapselt trots mu vastu või poti vastu. Kiuste ei lähe potile vaid lasen elamie täis 😀 niiet pole siin hullu midagi. laps ju ise tunneb ära kuna tal õige aeg vähemalt avan mina nii, sest oi kui palju tiritammesid ja mai tea mis asju me ära tegime et laps potile saada ja et sinna sisse ka midagi tuleks 😀

  • Avatar
    Vasta Karina 28. mai 2018 at 09:01

    Jeesus Maria jumal halasta tule taevas appi, kas inimestel tõesti mitte kui midagi targemat siin elus pole teha, kui kommenteerida kes kuidas kõnnib või kui kaua lutt suus ringi käib. Minul on kodus pooleteise aastane ja käib ka ringi mähe jalas ja lutt suus ning pole teine seda nägugi, et neist loobuks. Ajab ikka närvi küll, kui iga teine kommenteerib “issand nii suur ja ikka lutt, minu laps ikka juba ammu kohe nii kui ühe korra ei andnud oli teine kohe virk ja kraps sellest loobuma….” “issakene mis ta sul potil ei käigi veel?”
    Ma üldse ei jaga matsu, millepärast peab koguaeg kommenteerima kellegi elu ja valikuid ja lapsi ja nende olekut ja eripära jnejne.. mina ei läheks kunagi teisele lapsevanemale ütlema nt et sa oled ikka eriti sitt ema ja minu laps oskas seda ja teist juba ammuilma, sa vist oled täiega feilind selles emaduses.

  • Avatar
    Vasta Anu Mölder 28. mai 2018 at 08:57

    Jah-elu ei käi raamatu järele ja pole ka must valge?-ônneks.?
    Muidu ju hea kuhugi protest esitada et ,kuulge manuaal ûtles et ,laps peab selles vanuses neid ja teisi asju oskama.??
    Aga noh eks peab maailmas ka neid olema kellele eluke must valge on ja manuaali järgi käib muidu ei paistaks teised erilised.
    Edu Sulle Mallukas maailma värvilisemaks muutmisel.Minu elu igal juhul palju rõõmsam iga kord kui loen su kirjutamisi.
    Aitäh.

  • Avatar
    Vasta Carmen 28. mai 2018 at 08:56

    Oeh, lugesin ka neid kommentare ja mul hakkas natuke kahju isegi sinust 😀
    Täiesti ebanormaalsed kommentarid, peaks mainima. Ei ole ju viisakas näpuga näidata ebarditele 😀
    Okei, tegelikult mul on tõesti kahju, et pead päevast-päeva sellist sitta lugema ja taluma. Ma üldse ei saa aru, mis see kellegi perset torgib, kaua teise inimese laps võtab lutti või on mähkmetega jne. Mul endal neljane laps, lutti ega mähkmeid küll ammu juba ei ole ja käru kahjuks kah mitte. Aga justnimelt kahjuks, sest mõnel sellisel üritusel kus olen lapsega käinud ma nii unistan kärust, et paneks ta sinna istuma kui ära väsib. Muidu ikka, kas pean kuulama vingumist kui väsinud jalad juba on või ise süles tassima. Kumbki variantidest pole ausalt öeldes kuigi ahvatlev.

  • Avatar
    Vasta Egle 28. mai 2018 at 08:54

    APPIMAEIVÕI!!!!
    Ma ikka imestan, et kas tõesti saab nii õelaid inimesi olla – ja no näed SAAB :/
    Aga no vähemalt midagigi positiivset – üllatavalt sale.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 08:55

      #vähemaltpolepaks 😀

  • Avatar
    Vasta Marilin 28. mai 2018 at 08:54

    Ohhh juudas – on inimestel vast mured.
    Eks ma vahel ise ka podisen kui näen 4.aastast lutti imemeas vms aga nähes enda sõbrannat selle probleemiga võitlemas kus ta üritab last nö võõrutada lutist,lutipudelist ja mähkmetest siis ma peale seda olen vait ja püüan jõua ja nõuga abiks olla ja kaitsta halbade kommide eest.
    Muidugi see ei ole ilus vaatepilt kui kolme aastane mähkmetes veel ja lutti imeb – aga kas röökiv laps kes emal kodus on 24/7 ja täis pasandav jne kõik kohad täis laseb ja elamine haiseb oleks toredam…ei oleks!!! Tuleb mõelda selle ema närvide peale ka…kõik tuleb omalajal – jah vaja on suunata ja utsitada aga küll tal ka see aeg tuleb. Laske elada teistel eks ole 🙂
    Tahaks teada kas reaalselt on ka neil nii muretu ja probleemide vaba elu olnud lastega VAEVALT

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 28. mai 2018 at 08:55

      No mõndadel ongi muretu, aga seda ei saa iseenesestmõistetavalt võtta, sest kõigil ei ole 🙂

  • Avatar
    Vasta Kuld 28. mai 2018 at 08:50

    Hahahahsh, inimesed xd
    Mul on laps ja millal mida õpetan ja mida kui kaua ta kasutab on ikka minu otsus.