AVALDAN ARVAMUST

taimetoitlus on moevärk?

27. juuni 2016

Peale seda, kui ma kirjutasin enda soovist hakata vähem (või üldse mitte) tarbima liha, on mulle siin-seal jäänud silma vähe üleolevad postitused ja sõnavõtud: “Issand jumal, mingi moevärk on see, et kõik nüüd taimetoitlased olla tahavad! Miks nad seda meile küll nina alla hõõruvad?” või “Viimasel ajal just blogijad on hakanud kas taimetoitlaseks või lausa veganiks või pürgivad sinna. Sellepärast mulle tundubki, et natuke nagu moevärk ka, sest kui inimene teeks seda muudel põhjustel, ei oleks see ju kõik samal ajal.” Olgu öeldud, et räägin siin Eveliisi blogist ja Printsessi FBist, kus need jutud olid.

Ühesõnaga, kui millestki äkki rohkem räägitakse, siis automaatselt nullib see ära põhjuse, vaid on koheselt hoopis trend. Eetilistel põhjustel mitte loomi süüa sooviv inimene EI OLEGI tegelikult nii hea südamega, kui ta siin lollikestele näidata tahab, vaid ta tahab hoopis trendikas olla. Mõelda vaid, milline rahva petmine!

Minu meelest on see sama tobe, kui…No toome sellise näite, et igal pererahval oleks kombeks oma lapsi igapäevaselt nüpeldada. See oleks jumala seaduslik ja täiesti harilik nähtus, millest keegi suuremat numbrit ei tee. Ühel hetkel hakkab mingi grupp inimesi mõtlema, et kuule jube niru on omaenda last peksta. Tal on ju valus! Mistõttu lõeptab ta oma lapse füüsilise väärkohtlemise ja leiab muud alternatiivid – ala “paha lapse toolid” ja hüvede ära võtmine.

Inimesed tema ümber näevad, et see pere on nüüd ehk õnnelikum. Nad teevad teistmoodi kui teised, aga see ei tundu vale vaid ehk hoopis isegi kuidagi õigem, kui arulage peksmine, mida nemad ka nüüd proovida tahavad. Nõnda saabki alguse see, et aina rohkem inimesi lõpetavad oma võsukeste peksmise ja julgemad julgustavad ka teisi seda proovima, kui huvi on.

Ja siis pobisevad mutid nurgas: “Ei no kujutage ette! Ei peksagi oma lapsi! Aegade algusest on lapsi pekstud ja nüüd äkki osadele ei kõlba! Ikka vaja muudkui nina alla heita, et meie oleme halvemad, et meie peksame, eksole! Tead – mina üldse ei usu, et nemad oma lapsi selle pärast ei peksa, et lastel valus on. Ma arvan, et nad on lapsepeksu katki jätnud vaid MOE PÄRAST! No kuhu see kõlbab?! Kuhu meie riik kõik need peksa saamata lapsed lõpuks paigutab, kui neist on kasvanud kriminaalid, kes ei tea, mis on vits või väike jalapeks?!”

No kas ei tundu tobe? Aga umbes sama tobe tundub praegune “izzzand, zee on ju MOEvärk” kiljatamine. Minu jaoks suures plaanis ei ole vahet, mis põhjustel soovib keegi olla parem inimene. Olgu selleks siis see, et ta PÄRISELT tahab olla parem inimene, või tahab teeselda ühiskonnale paremat inimest, või tahab ta ka moega kaasas käia aga lihtsalt riietumisel soont ei ole ja seega peab ta endale uue väjundi otsima.  Minu jaoks on põhiline see, et midagi toimub. Notsu jääb söömata. Tal vahet pole, kas ta jäeti söömata moe pärast, või eetilistel kaalutlustel või lihtsalt naljaviluks. Ta saab elada. That’s it. Nii lihtne see ongi*.

Paraku tundub mulle see veganite ja taimetoitlaste elu “trendivärgiks” tembeldamine natsakene üleolev. Aga nagu ma oma eelmises samateemalises postituses rääkisin, siis väike üleolevus on vist tavaline, sest lihasööjad tunnevad ennast ju vähe kehvasti liha söömise pärast ka siis, kui keegi neile näkku EI röögi, et kle tross, miks sa liha sööd?! Mina näiteks ei ole kellelegi nii öelnud ja ei keela ka kedagi liha söömast, aga ometi heideti ka mulle juba ette, et ma suruvat siin oma porgandinärimist peale.  Minu meelest on Vegani Päevaraamatus nii ilusti öeldud, et veganiks olemise eesmärk ei ole olla teistest parem, vaid et teistel oleks parem. Kui SINA ise ei taha olla see “parem” siis anna tuld – söö oma särisevat steiki ja teise suupoolega vitsuta verivorsti. Keegi ei keela. Ja veel vähem tuleb mõni taimetoitlane kobisema, et issand jumal, küll see lihasöömine on ikka trendivärk. Raudselt talle ei maitsegi liha, aga tahab lihtsalt lahe olla!

*Jajah, tegelikult suure tõenäosusega on see notsu juba enne meie tarbimisotsust mättasse löödud, aga ma räägin siin pikemas perspektiivis, et mida rohkem taimetoitlasi tekib  = seda vähem lihatööstusel on mõtet loomi juurde toota ja paljundada. LÕPUKS jääb see siga kuskilt ikka “alles”.

img_20141116_154707-3253160

Mina pole endiselt juba varsti nädalakese liha söönud, aga pole veel kuskil kellelegi laibapilte lehvitamas käinud ja omale jüngreid korjamas käinud. Muuseas täna õhtul tulevad meile külalised ja ma kavatsen serveerida kaht rooga – taimset ja lihaga. Eks ise teavad, kumba süüa eelistavad. Vannun käsi südamel, et ei istu terve õhtu laua taga ja küsi irooniliselt, et noh, kuidas see trendikas laip sulle maitseb, ah?!

Loe ka neid postitusi!

116 kommentaari

Jäta kommentaar

  • Avatar
    Vasta Tii Na 28. juuni 2016 at 13:31

    Õhh, kui väsitavad need vaidlused on.
    Aga miskipärast on jah nii, et
    lihasööjad kukuvad alati möirgama, et
    neile topitakse taimetoitlust peale,
    tehakse ajupesu jne. Samas on ju
    hoopis täiesti vastupidi. Telekast,
    raadiost, lehest, reklaamlehtedelt –
    igal pool ainult liha siin ja
    piimatooted seal, tule ja raba,
    kuniks kampaaniahind kehtib! Taimsest
    toidust saavad kõvemat reklaami vaid
    maasikad, arbuus jms hitid, aga
    kuskil ei hüüa keegi pasunast, et
    tomatid või kapsas, bataat või
    punapeet nii hea hinnaga.
    Raadiomängud on ka kõik lihade ümber.
    Ma oleks jumala õnnelik, kui vahepeal
    pakuks auhinna välja mõni
    köögiviljakasvataja. Saaks 10 kg eri
    saadusi või kuivained vms oleks suur
    asi! Ja asi, mida kiputakse ära
    unustama, on see, et kuivained on ka
    kõik taimetoit. Ei jäägi söögiks vaid
    lehtsalat ja porgand. Noh ja…. muru.

  • Avatar
    Vasta R 27. juuni 2016 at 23:32

    Inimene on olemuselt segatoidu sööja,seega ka
    lihasööja.Tervislik on süüa nii,et vähemalt 75% oleks
    taimsed toiduained, kuni 25% loomsed toiduained. Liha
    sisaldab aminohappeid, mida inimesel pole võimalik
    omandada taimedest. Süüa tuleb kõike mõõdukalt 😉

    • Avatar
      Vasta Zero logic 23. märts 2018 at 00:43

      *Kas vegan ei olegi omnivoor? On küll, seega Sinu definitsioon omnivoorist on vale.
      *Nimeta ainult loomset päritolu aminohapped, milleta inimene haigestub.
      *Kas LDL-kolesterooli, küllastunud rasvhappeid, “tühje kaloreid” ja rafineeritud suhkruid tuleb ka mõõdukalt süüa?

  • Avatar
    Vasta B 27. juuni 2016 at 19:11

    Mul olid veidi enam kui aasta tagasi samasugused mõtted kui sinul. Loomade kurva saatuse peale mõtlesin küll juba varem, aga ei
    osanud samuti mõelda sellele, et mida ma siis söön, kui ma liha ei söö. Tänaseks olen üle aasta elanud nii, et pole üldse liha söönud.
    Päris vegan ei ole – loomsetest toiduainetest söön endiselt natuke piimatooteid, vabalt peetud kanade munasid ja kala. Aga mu
    toidulaud on minu meelest oluliselt parem kui varem ja enesetunne on hea. Vahepeal söön igaks juhuks lisaks rauda ja B12
    vitamiini, seda aga igaks juhuks nn ennetavalt. Kusjuures mu mees sööb endiselt ka liha ja me saame koos kenasti hakkama ilma,
    et suruksime üksteisele oma põhimõtteid peale või hõõruksime neid üksteisele nina alla.
    Ma ise olen mõelnud, et meil on üsna kehvasti kättesaadavad nn free range tooted. Kui neid rohkem oleks, need oleksid paremini
    kättesaadavad, siis oleks ka see väike samm loomade parema elu poole.

  • Avatar
    Vasta Lily 27. juuni 2016 at 18:25

    Mina näiteks loodan, et see ei ole mingi moevärk ega massipsühhoos, vaid inimkonna loomulik areng. On võimalik, et kunagi
    vaatavad tulevikunimesed minevikku ja ei mõista, kuidas tol ajal üldse inimesed suutsid teisi elusolendeid süüa, kui nad seda
    ellujäämiseks ei vaja jne. Võib-olla teevad nad seda samasuguse õudusevärinaga, nagu meie praegu loeme natside massimõrvade
    kohta. See ei tundu mulle sugugi võimatu stsenaarium.

    Ja seepärast, kui mul ei õnnestu ka kunagi päris veganiks hakata (ja see on muidugi ka filosoofiline küsimus, et mida see 100%
    vegan üldse tähendab), siis kavatsen ma vähemalt oma järeltulijatele oma vaatenurgast rääkida ja pisutki kaasa aidata paremale
    tulevikule nii, nagu mina seda näen 🙂

  • Avatar
    Vasta Põnev 27. juuni 2016 at 18:10

    Küsin täiesti teadmatusest, et millest veganid
    kaltsiumi saavad? Ja kui lehmade lüpsmine on
    kurjast, sest piim on vasikale, siis kui kaua
    selle arvamusega emad oma lastele rinda
    annavad? Aasta ja siis on piimatoodetega kõik
    või imetavad mitu aastat?

    • Avatar
      Vasta Mari 28. juuni 2016 at 19:22

      Taimsed kaltsiumiallikad on rohelised lehtköögiviljad, puu-ja köögiviljad ning seemned-pähklid. Oma lapse rinnaga toitmine ei käi
      kuidagimoodi veganluse põhimõtete vastu – loodus näeb ette, et imetajad toidavad oma järglasi rinnapiimaga. Rõhk sõnal OMA.
      Lehmapiim on vasikale ja inimese oma inimlapsele. Kui lehmapiim oleks ainus ja hädavajalik kaltsiumi allikas, siis kuidas inimesed
      enne lehma lüpsmise võimaluse avastamist hakkama said? Rinda annavad veganid ikka nii nagu kõik ülejäänud emad – nii kaua kui
      saavad ja soovivad 🙂

  • Avatar
    Vasta enel 27. juuni 2016 at 15:26

    Olin mõned aastad tagasi ligi kümme
    aastat taimetoitlane, nüüd söön jälle
    kõike. Inimestel ilmselt
    vahelduvadki need perioodid ja
    tingimata ei pea sellele veganluse
    või mõnda muud silti külge panema –
    lihtsalt sööge nii, nagu paremaks
    peate ja enesetunne parem on. Palju
    sõltub muide ka aastaajast. Kas te
    pole märganud, et need taimetoidu
    lühihood ja trendid tulevad enamasti
    kevadeti, kui rohelist ja puu- ning
    köögivilju palju tulekul on. Talvel
    tahetakse rohkem liha, sest liha
    annab organismile sooja.

    • Avatar
      Vasta Zero logic 23. märts 2018 at 00:47

      Liha annab organismile kaloreid nagu suvaline energiarikas ja toitaineterikas toiduaine. Siduda liha aastaaja/kliimaga 21.sajandi heaoluühiskonnas on naeruväärne ja ebateaduslik.

  • Avatar
    Vasta Kelly 27. juuni 2016 at 15:10

    Ma ei söönud kaks aastat liha, aga päris vegan ei olnud, juustu ja piimatooteid tarbisin. Ei söönud liha sellepärast, et lihtsalt ei
    soovinud, ühel hetkel hakkas vastu ja lihtsalt ei tahtnud enam. Sama oli ka uuesti liha sööma hakkamisega- siis jälle tahtsin ühel
    hetkel, nii et hakkasin uuesti liha sööma 😀 Mind ei häirinud absoluutselt kui teised liha sõid, sest see oli nagunii minu valik,
    aga oma kogemuse põhjal võin küll öelda, et pigem häiris minu taimetoitlus MEELETULT neid, kes liha sõid. Neid hetki kui keegi
    mulle mingi šašlõkitükiga näkku ronis ja hakkas rääkima, kuidas põssal ikka nimi oli olnud ja kuidas ta alles hiljuti ringi jooksis,
    oli ikka rohkem kui ühe korra. Üks põhilisi asju, mida armastati öelda, oli see, et liha mitte söömine ajab vihaseks- no ega ikka
    ei aja küll, see debiilselt madalalaubaline mõnitamine ja suhtumine ajab vihaseks. Kusjuures, ma ei käinud ringi, suur silt “MA
    EI SÖÖ LIHA” käes, aga üldiselt ma pidin selle siiski välja ütlema, sest kui ma keeldusin mingist toidust rohkem kui ühe korra,
    siis ikka uuriti, et miks ma nüüd ei taha seda. Ja kui ma siis ütlesin, et ma ei söö liha, siis läks suur ohkimine lahti, nagu ma oleks
    seda ise kuulutama läinud 😀 Inimesed võtavad kellegi teise söömisharjumusi kuidagi nii sügavalt hinge ja suhtuvad sellesse
    nagu isiklikku solvangusse. Mind ei häirinud taimetoitlasena kui keegi teine liha sõi ja mind ei häiri lihasööjana kui keegi teine
    taimetoitlane või vegan otsustab olla. Ühesõnaga- edu sulle ja raudset närvi nende kommentaaride talumiseks (kuigi seda
    närvi sul ilmselt aastatega mitme mehe eest kogunenud 😀 )

  • Avatar
    Vasta Laura 27. juuni 2016 at 15:09

    Mina arvan, et see moeasi tulebki siis kui seda järsku hakkavad kõik tegema, aga huvitav oleks teada, paljud siis seda oma
    südameasjaks võtavad ning lihavaba elu elama hakkavad. Selliseid asju ei saa 100% tõsidusega võtta kui mingi asi on toimunud
    nädal aega. (ma ei ole nädal aega suitsu teinud ja siis hakkan teistele suitsetajatele näpuga näitama, et on ikka lollid, ikka
    suitsetavad.) Kui sa teeksid nüüd kuue kuu pärast uue postituse, et näete, pool aastat elu ilma lihata, vat siis saaks seda juba
    tõsiselt võtta ja plaksutada.
    Mina võtsin endale sellise hoiaku, et liha ei pea sööma iga päev. See ei ole minu elukvaliteeti kuidagi muutnud, aga söögilaud on
    palju huvitavamaks läinud.
    Uue elustiiliga harjumine on raske, et palju jõudu sulle! 🙂
    PS. On üks väike asi, mis muudab su blogi lugemise vahest väga raskeks…Kui sa ise kasutad karmimaid(ropumaid jne) sõnu siis ära
    heida meelt, kui keegi teine ka nii teeb.
    Väike illustreeriv näide: Kui mina pean öösel pissile mine siis mul on pissi häda, aga kui teine läheb öösel pissile siis ta on haige. 🙂

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 15:16

      Aga kus sa näed, et ma nõuan mingeid plaksutusi? Väga tore, kui ka sina ei söö liha iga päev, vahva värk ju.

      Ma su näitest ja PS osast aru paraku ei saa. Kes pissib öösel? Ah? Mida :D?

  • Avatar
    Vasta Eva 27. juuni 2016 at 14:09

    Soovitan soojalt:
    https://www.amazon.com/How-Not-Die-
    Discover-Scientifically/dp/1250066115
    Ei propageeri see taimetoitlust ega veganlust
    vaid tervislikku toitumist (mis teaduslikele
    uurimustele toetudes on just taimetoidu
    põhine).
    Ise taimetoitlane ei ole, aga püüan ka juba
    mõnda aega lihakoguseid oma menüüs
    vähendada…

  • Avatar
    Vasta Hellu 27. juuni 2016 at 13:29

    Esiteks, märgin ära, et kuigi veganlus on minu jaoks liig ekstreemne (Ei tea mina ühtki põhjust miks peaks näiteks vabalt
    kasvanud kana munad söömise asemel lihtsalt kuskile vedelema jätma vms), toetan taimetoitlust kahe käega ja mul on hea
    meel, et selliseid inimesi leidub.

    Ma olen juba päris mitut sinu selleteemalist postitust jälginud ning usun, et need negatiivsed kommntaarid tulevad peamiselt
    siiski sellest, kuidas sa ennast väljendanud oled. Kui sa oleksidki lihtsalt kirjutanud, et “mõtlesin, et teen see kord liha vabad
    jaanid” või “üritan nüüd liha vähem tarbida” oleks vast inimestel suhteliselt suva olnud. Aga kirjusid sa midagi laipade söömise
    kohta, otsin kohe üles… “Vähemalt ei söönud ma laibatükke, et tähistada enda jaoks suvalist päeva. ” (pasteeti tehakse
    enamasti maksast, mis on ka laiba tükk muide). Liha kutsmine laibaks ei ole küll otseselt vale, aga sellel kohe on selline
    halvustav ja manitsev alatoon, et see tundubki rünnakuna ja kui kedagi rünnata, saadki enamasti sama vastu.

    Ja ikka jookseb ka igalt poolt läbi see, et sa nüüd nagu arvaks, et sa teistest jube palju etem oled: “Minu jaoks suures plaanis ei
    ole vahet, mis põhjustel soovib keegi olla parem inimene. Olgu selleks siis see, et ta PÄRISELT tahab olla parem inimene, või
    tahab teeselda ühiskonnale paremat inimest, või tahab ta ka moega kaasas käia aga lihtsalt riietumisel soont ei ole ja seega
    peab ta endale uue väjundi otsima.”

    Kuigi sa oled ennast minu silmis kehvasti väljendanud, soovin sulle edu, ettevõtmine on asjalik. Aga soovitan siiski tähelepanu
    pöörata laura kommentaarile rinnapiimapankade kohta. Kommentaari sisu ju ei olnud see, et sa nüüd ei saa oma rinnapiima
    sinna pakkuma minna, vaid see, et sellel on mingi põhjus, miks seda vastu ei võeta (võibolla ei ole piisavalt toitav ja imik ei saa
    sealt kõiki sobivaid toitaineid kätte) ning sa peaksid asja põhjalikumalt uurima, sest sul ju beebi tulekul. Üleüldiselt soovitan
    ämmaemandaga läbi rääkida need asjad, võib-olla oleks tarvis mingeid toidulisandeid nüüd võtta vms, sest sinu sees areneb
    uus elu ja ilmselgelt ei saa midagi head olla selles, kui nüüd toitaineid puudu jääb.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 13:32

      Ehk tõesti olen ma ennast kehvasti väljendanud, proovin edaspidi rohkem läbi mõelda. Rinnapiimadoonoriks ei võeta vast selle pärast, et seda rinnnapiima ju ei testita kuidagi. Ainult kuumutatakse ja antakse beebidele. Äkki nende kogemus haiglas näitab, et veganitel on rohkem vitamiinipuudust? Ma ei tea, ausalt.

      Aga nagu öeldud, MINA ei ole vegan, ega isegi taimetoitlane. Nagu sa ka ütlesid, ka pasteet on “laibatükk” ja ma sõin seda 😀

    • Avatar
      Vasta J 23. märts 2018 at 01:03

      *Toidulisandeid peab iga eestlane tarbima, erilist tähelepanu nõuab D-vitamiin, mida pole Tartu Ülikooli uurimuse järgi 60%+ inimesel piisavalt.
      *Mis kanamunadesse puutub, siis kuuldavasti on kanadel kombeks enda mune süüa, et taastada munemisel kaduma läinud toitained. Parandage, kui eksin.

  • Avatar
    Vasta J 27. juuni 2016 at 13:24

    Ma arvan, et sinu puhul ei saa mõelda, et mida MINU
    muutumine ikka aitab – teised söövad edasi. Sul on
    mitmeid tuhandeid lugejaid, keda sa mõjutad iga
    postitusega ning kui sa neid veganluse poole ei suuda
    siis vähemalt tõstad teadlikkust.
    Mina ise ei ole vegan, aga mõtlen sellest iga päev. Sinu
    postitus paneb veelgi mõtlema. Seepärast ära mõtle
    endast kui ainult mina. Sinu sõnal ja tegudel on mõju 🙂
    Tubli otsus, tubli!

  • Avatar
    Vasta Liis 27. juuni 2016 at 13:07

    Väike video mõtteaineks:
    https://www.facebook.com/garytvcom/videos/98820485456
    8096/ eriti soovitan vaadata neil, kes räägivad, et nende liha
    tapetakse raudselt inimlikult ja kasvatustingimused on ka
    super.

  • Avatar
    Vasta Asdf 27. juuni 2016 at 13:07

    Minu arvates on igasugune äärmus halb (kui just pole mingit toiduallergiat või talumatust), halb on
    toituda ainult jänese kombel salatit sisse ajades ja halb on süüa suurtes kogustes liha. Taimetoitlaseks või
    veganiks ma vabatahtlikult ei hakkaks, liha mulle maitseb ja piimasaadused ka, keedumuna on ka
    hommikul väga maitsev – aga kui elaks utoopias, kus lihatööstus kui selline puuduks ja muna/piima/liha ei
    oleks poest saada, siis ma paaniliselt neid asju taga ei ajaks, aga niikaua kuni saan poeletilt need asjad
    kaasa haarata, siis ma neid ka ostan. Olen proovinud veganitest tuttavate/sõprade juures vegan toite,
    mis küll hästi maitseb, aga pole päris see, ise ei sooviks igapäevaselt kikerhernekotlette mugida. Samuti
    on minu arvates teps kummaline see, et veganid ostavad taimseid viinereid ja üritavad taimseid kotlette
    teha, sellest järeldan, et ikkagi lihatoitude järele isutab, sest organism tahab liha ja siis nad üritavad
    nende taimsete toitudega selle isu kuidagi ära petta. Samuti ei suuda ma kahjuks võtta tõsiselt inimesi,
    kes hariduselt pole toiduteadlased, ega arstid, ega viinud ise uuringuid läbi, vaid on ennast google ja
    fitloora blogi põhjal harinud ja siis hakkavad mingit ülimat tõde kuulutama, et inimene on nii ja inimene
    on naa. Kui liha ei maitse – ära söö, aga ära ka võta tervet inimkonda kokku, et meie organism liha ei vaja,
    ainuüksi meie silmahambad ja on õigustus, et inimese toidulauale on mõeldud ka mingis koguses liha.
    Asja kokkuvõttes: loodan, et ühel hetkel rahunevad nii veganid kui mitteveganid maha ja suudavad kõik
    ühe laua taga rõõmsalt söönuks saada, ilma, et keegi peaks vajalikuks liha nimetada laibaks, muna
    nimetada kana menstruatsiooniks ja lehma piima lehma tissipiimaks.

    • Avatar
      Vasta Asdf 27. juuni 2016 at 13:10

      Silmahambad ja silmade paigutus, et meie silmad on otse (nagu kiskjatel) mitte külgedel nagu
      taimetoidulistel loomadel (nagu lehmadel ja jänestel näiteks) * jäi minu kommentaarist kogemata puudu
      🙂

      • Avatar
        Vasta J 27. juuni 2016 at 13:19

        http://www.whale.to/a/frugivore_h.html
        Inimesed ei ole mõeldud sööma liha. Miks siis meie
        eelkäijad ahvid liha ei söö?

        • Avatar
          Vasta m. 27. juuni 2016 at 13:42

          Tead, on ahviliike, kes söövad ka liha, enda oma liigikaaslasi… ühest loomadokumentaalfilmis nägin ja olin väga
          üllatunud.

        • Avatar
          Vasta Agnes 27. juuni 2016 at 13:58

          Liha söömine on kohastumus nagu iga teine, see on enam kui miski muu seotud laiuskraadidega, kus inimesed on
          elanud. Soojemates piirkondades süüakse oluliselt vähem liha kui Euroopas ja Põhja-Ameerikas. Jahedamas kliimas oli
          taimse toidu kasvatamine ja säilitamine kiviajal ilmselt oluliselt keerulisem kui tänapäeval. See on ilmselt üks seletus
          lihale inimeste toidulaual – evolutsioon. Šimpansid ja orangutanid muide söövad ka loomse päritoluga toitu – sipelgaid
          jms putukaid. Aga kuna nende levila on soojades tingimustes, on enamik toidust taimne, sest see on lihtsasti
          kättesaadav. Ehk siis evolutsioon on teinud nii, et iga liik on kujunenud sööma seda, mis on tema asustuspiirkonnas
          kättesaadav ja mida tema organism suudab töödelda, et elus püsida.

          • Avatar
            Leevi 27. juuni 2016 at 16:16

            Soojemas kliimas süüakse vähem liha?
            Elan Filipiinidel ja siin ajavad inimesed
            endale korraga 500g sealiha koos
            rasvase peki ja nahaga sisse ja kui raha
            on, teevad seda 3x päevas.
            Liha on siin A ja O! Juurvilju söövad
            ainult vaesed.
            Samuti süüakse väga ohtralt liha Tais ja
            Indoneesias nt.

          • Avatar
            Agnes 27. juuni 2016 at 18:09

            Kas Kagu-Aasia on tõesti ainukene
            soojema kliimaga piirkond maailmas?
            Oleksin siis vist pidanud kirjutama, et
            ajalooliselt on soojemas kliimas
            köögiviljade söömine olnud kergem
            kui Skandinaavias näiteks. Mul ei ole
            paraku aega otsida artikleid, kus seda
            ajaloolist trendi on kirjeldatud. Kuigi
            kohe kui on võimalus uurin ja postitan.
            Inimesest nimelt ei ole omnivoor
            saanud viimase paarisaja aastaga, see
            on ikka rohkem aega võtnud. Kui
            rääkida konkreetselt sellest, et
            inimene pole liha sööma loodud.

          • Avatar
            Agnes 27. juuni 2016 at 18:13

            Aga tead ega ma ei välista, et ma
            panen oma väidetes puusse. 🙂 Olen
            seda kunagi lugenud ja tundub ka
            loogiline, kuid eksimist välistada ei
            saa.

    • Avatar
      Vasta J 23. märts 2018 at 01:13

      Sinu mõtetega haakub hästi see pilt: http://i.imgur.com/OHYfSj0.jpg
      Samast seeriast guugeldes leiad veel toredaid ja tabavaid koomikseid, mis kognitiivset dissonantsi stimuleerivad 🙂

  • Avatar
    Vasta k 27. juuni 2016 at 12:48

    Nende osade kommentaaridega meenub kohe see video 😀 https://www.youtube.com/watch?v=FPrPoeR7d6o

  • Avatar
    Vasta Stiina 27. juuni 2016 at 12:29

    Tubli Mallukas!
    Tubli oled! Isegi kui ühe nädala liha ei söö ja teisel nädalal sööd! See on teekond ja mul nii hea meel, et sellel teel oled. 🙂
    Ma olen juba 3 aastat taimetoitlane olnud, aga mu vanaema üritab mulle ikka, igakord kui talle külla lähen, liha pakkuda:D…
    Mehega on meil ka nii, et tema küspetab omale ise liha ja mina taimetoitu. Mingit probleemi pole ja kõik on oma valikuga rahul:).

  • Avatar
    Vasta kerlin 27. juuni 2016 at 12:27

    Mingil määral on tegu ikkagi ka trendiga. Pooled on
    veganid oma tõekspidamiste pärast nemad ennast
    minumeelest nii häälekalt peale ei suru või vähemalt
    teisi ei halvusta nii palju. Siis on need kes kõva häälega
    vastu rinda taovad, et mina olen tubli ja tore ja hea
    ning vähemalt osad neist on veganlusega kaasa läinud
    kuna see on n.ö moes.
    Mina olen lihasööja – seejuures ei söö tohutult aga
    ikkagi tarbin. Samas eelistaks süüa mahetootja liha
    siin aga on minujaoks määrav hind.
    Tükaega olen mõelnud sellele, et peaks ise hakkama
    oma toitu kasvatama aga seda enne teha ei saa kui
    oma maamaja korras.
    Piima kohta – kas lehma mitte pole vaja lüpsta, on ta ju
    aretatud piimaandmiseks ning toodab piima kordades
    rohkema( aastaringselt) kui vasikas vaja?
    Soja aga on suures osas ju gmo toode seega ei usu, et
    see organismile lihast parem on.
    Aga hemiglobiini liha nüüd küll ei mõjuta minu
    kolmene piiga praktiliselt ei söö liha( vahest harva 1
    ampsu jagu) aga verenäidud korras.
    Teadliku taimetoitlisega on kindlasti võimalik kõik
    ained kätte saada aga mina vist küll ilma lihata süüa
    teha ei oska. Samas just selle n.ö trendipärast olen
    mõelnud, et vahest võiks teha toitu ilma lihata aga
    täiesti ilma loomsete produktideta ma süüa teha ei
    oskakski.

    • Avatar
      Vasta Agnes 27. juuni 2016 at 12:56

      Lehma piimatootmine on seotud siiski sellega, kui palju piima tema seest välja lüpstakse. Aastaringselt niisama heast peast
      lehm piima ei tooda, kui ta poeginud ei ole. Loogika lehmade puhul on ju sama, mis igal teisel imetajal, organism toodab nii palju
      kui küsitakse. Lambist järsult lehma lüpsmist jätta kindlasti ei tohi, loom võib siis haigeks jääda, kuid vähendatakse tasapisi,
      kuni piimatootmine peatub. Samas sellist looma, kes piima ei anna keegi üldjuhul niisama ei kasvata, lehma toitmine ei ole
      odav.

      Mis sojasse puutub, siis see on minu meelest totaalne solk ja keskkonda saastatakse ja rikutakse selle kasvatamisega niivõrd,
      et ma keeldun ostmast toitu, kus koostisosaks on soja.

      Mis taimetoitlusse puutub, siis igaüks söögu mida heaks arvab, nii ka mina. Õiget vastust ei ole olemas, ma arvan, kui siis on
      teadlikud valikud, kust ja kellelt oma toit ostetakse. Kes ei soovi liha süüa, ärge sööge, aga õigetel põhjustel ja teadlikke
      valikuid tehes. Lääne maailmas on kahetsusväärne ületootmine, ka liha toodetakse üle, see on kohutav ja see on äri. Mina söön
      liha, mul ei ole kavas seda muuta. Olen maal kasvanud ja tean täpselt, mis ja kuidas toimub, ei peida pead liiva alla. 🙂 Minu
      toitumine on ometi minu valik ja seda ma kellelegi peale ei suru ja ei lase endale ka teiste põhimõtteid pähe suruda.

      • Avatar
        Vasta J 23. märts 2018 at 01:34

        90%+ soja maailmas kasvatatakse loomasöödaks, seega Sinu mure keskkonna pärast on täiesti ebaloogiline.
        Mis peale surumisse puutub, siis kelleltki elu võtmine on ilmselt kõige ehedam pealesurumise definitsioon.
        Ülejäänud teksti ei hakka kommenteerima, sest on selge, et see baseerub mugavustsoonist tingitud tunnetel, mitte loogikal.

    • Avatar
      Vasta J 23. märts 2018 at 01:16

      GMO soja läheb loomasöödaks, vähemalt USA-s.

  • Avatar
    Vasta A 27. juuni 2016 at 12:19

    Mind tegelikult üldse ei huvita teiste
    söömisharjumused, aga ma ei suuda jätta
    natuke norimata. Ma ausalt ei ole selle juures
    pahatahtlik, vaid mind lihtsalt huvitab su
    mõttekäik. Sa ütled kommentaarides, et sa ei
    ole hakanud veganiks, aga sa lihtsalt hetkel ei
    soovi laipu süüa. Rõhk sõnal “hetkel”. Sellega
    sa ilmselt jätad endale tagasitee juhuks, kui
    peaksid isud sinust ikkagi võitu saama. Samas
    sa nii ilusti põhjendad seda, miks sa ei suuda
    loomi süüa. Miks sa peaksid järsku uuesti
    ümber mõtlema? Miks sa siis ei hakkagi
    veganiks? Kuidas sa (teades, mida sa tead)
    suudaksid kunagi enam liha süüa? Kas järsku
    saaks loomaarmastus otsa..

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 12:47

      Eks ma proovin siis sulle natukene seletada. Mind on hakanud need teemad viimasel ajal huvitama. Olen nende kohta rohkem lugenud ja ennast rohkem kurssi viinud. Loomaarmastus ei saaks otsa ka siis, kui ma liha sööks, sest ma olen terve elu loomaarmastaja olnud. Lihtsalt viimasel ajal olen ma avastanud palju uusi retsepte ja mõtteid, mida ma katsetada soovin. Vanasti jäid mu mõtted selle taha, et no aga mida ma siis süüa teen, kui ma liha ei söö? Nüüd ma siin vaikselt vaatan ja proovin ja kasetan.

      Kas sulle meeldiks rohkem, kui ma ütleks, et NII, KÕIK! Enam KUNAGI ma liha ei söö? Kas mul oleks siis õigus rohkem neid mõtteid mõlgutada? 🙂

      • Avatar
        Vasta Banaan 27. juuni 2016 at 13:02

        Ega selline mõttekäik hoopis kokaraamatuga seoses pole tekkinud, et raamatut mitmekesisemaks muuta, ikka tuleb
        katsetada ju kõik retseptid läbi ja vaadata, mis maitseb mis mitte, mis esteetiline ja käepärane ja mis mitte.

        • Mallukas
          Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 13:08

          Ei, ei ole.

      • Avatar
        Vasta A 27. juuni 2016 at 13:12

        Sain vastuse ja olen sellega rahul. 😀
        Mõlguta julgelt, sest huvitav on lugeda.
        Usun, et suudad nii mõnegi lugeja panna
        vähemalt teadlikumalt tarbimagi.

  • Avatar
    Vasta laura 27. juuni 2016 at 12:15

    No mina küll ennast absoluutselt kehvasti ei
    tunne, et liha söön 😀
    Aga tahtsin sulle mainida, et rinnapiimapangad
    ei võta vastu veganite rinnapiima, ma ei tea
    miks see nii on aga kas see sind mõtlema ei
    pane?

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 12:48

      Ma ei kavatsenudki minna rinnapiimapanga ukse taha oma piima pakkuma 😀 Seega ei pane muretsema.

      • Avatar
        Vasta ML 27. juuni 2016 at 14:49

        Ta küsis MÕTLEMA ei pane, mitte MURETSEMA. Tahad, et teised sinu teksti oskaksid lugeda…siis õpi ise ka lugema 😀

        • Mallukas
          Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 15:01

          Tõesti, lugesin ise valesti. Aga ei pane ei mõtlema, ega muretsema, tänud küsimast 😀

  • Avatar
    Vasta Nipitiri 27. juuni 2016 at 12:12

    Mina arvan, et mõistlikkus on igal pool piiriks. Mina söön kõike, nii liha, kala kui ka taimi..
    Samas saan aru, kui üritatakse kasvõi 1 põrsakest hakklihamasinasse minekust säästa.. kuid mina usun
    seda, et tegelikult elu ..võib küll uskumatuna kõlada.. aga elu toitubki elust. Niiet seetõttu ei kurvasta ma
    sellepärast nüüd, et mõhh-väike-siga-läks-inimestele-lihaks.. kuivõrd seepärast, mis tingimused
    loomade kasvatamisel on. Aina ja enam laekub neid teateid, kus põllumajandusliku väärtusega loomi
    väärkoheldakse – näljutatakse, lastakse lämbuda, hoitakse janus jne. Seega protestima peaks tungivalt
    hoopis tingimuste parandamisele, mitte rõhuda sellele nagu inimene liha ei vajaks. Inimene on
    bioloogiliselt segatoiduline. Teaduses on palju vaieldud B12 vitamiini üle – kas seda ikka tõesti organism
    ei omasta taimedest vaid ainult lihast jne…aga siiani on vähemalt arvamus selline, et täisveganid peaksid
    kindlasti lisandiks B12 vitamiini võtma .

    Teine asi mis mind ennast hämmastab on see, et paljudel täisveganitel on kodus kiskjalised
    lemmikloomad (kiisud, kutsud). Ja pühendudes täielikult enda toitumisharjumuste muutmisele, ostavad
    nad poest ikka lemmikloomadele lihasisaldusega krõbinaid, konserve, närimiseks pullipeeniseid jne.
    Seega seda enam – võiks keskenduda sellele, et tingimusi parandataks, sest koerad/kassid vajavad liha.

    Jaa kolmas asi millest tahaks ka rääkida. Kuigi ma taimetoitu väga propageerin, siis soja(tofu jne) mina ei
    kannata. Kes tahab, uurigu sojast veidi täpsemalt. Mind hirmutab see, et väga suur osa sojast on
    geneetiliselt muundatud. Mina oma geneetika õppejõult jäin kord pärast loengut selle kohta küsima ja
    uurima.. Seega peale selle, et ta lihtsalt ei maitse oma maitse poolest, siis on ta ka tegelikult ohtu
    kujutav. Teaduses on sellega palju katseid tehtud ja tulemused pole tepski nii ilusad. Võib-olla kunagi
    areneb see tehnoloogia niivõrd palju, et inimene päriselt suudabki ühe genoomi sisse teisi geene panna,
    ilma et tähelepanuväärsed kõrvalmõjud esineks.

    Niiet kokkuvõtteks. Mina olen väiketalus kasvanud, näinud tingimusi, loomi ja seda, mismoodi nad on.
    Ning ma ei kurvasta, kui loomade saatuse lõpetab surmav elektrilöök, kui neil on olnud mõnus ja
    looduslähedane elu. Samas jällegi, mulle kaa, lihtsalt ei maitse loomaliha (ainult kanaliha on OK),
    seetõttu pigem eelistan taimetoitu ja väljas söömas käies ei telli liha. Aga loom toitub loomast, kas
    kaudselt või otseselt. Nii on looduses sätitud ja inimene lihtsalt ei suuda iialgi olla loodusest targem.

    • Avatar
      Vasta Vegani päevaraamat 27. juuni 2016 at 13:00

      Ükski taim B12-vitamiini ei sisalda,
      sest taimedel pole neid enda
      elutegevuseks vaja. B12-vitamiini
      toodavad bakterid. Suur osa
      loomasöödast on tänapäeval samuti
      B12-ga rikastatud, sest muidu poleks
      ka loomsetest toodetes piisavalt B12
      vitamiini, seega ei saa mitte-veganid
      B12-vitamiini kuidagi loomulikumal
      kujul. Varem said inimesed seda
      peamiselt n-ö saastumise tõttu
      näiteks loodusest vett juues ja
      mullaseid köögivilju süües, aga
      tänapäeval on kõik väga hügieeniline,
      seetõttu on keeruline loomulikul
      kujul piisavalt B12 saada. Samas on
      hügieen ikkagi hea, sest lisaks
      B12-ga said vanasti inimesed
      puhastamata toitu ja vett tarbides
      kaasa ka igasuguseid halbu baktereid
      ja haigusi.

      Soja söömine ei ole veganina
      kohustuslik. Aga 75% maailmas
      kasvatatavast sojast läheb
      loomasöödaks. Loomseid tooteid tarbiv
      inimene sööb kaudselt igal aastal 61
      kg soja. Isegi hea tahtmise juures ma
      veganina seda ei suudaks.
      http://hiddensoy.panda.org/ Soja
      tervislikkuse mõttes liigub aga ringi
      väga palju valeinfot. Hea artikkel
      selle kohta on nt siin:
      http://vegan.ee/soomine-elustiil/toitumisinfo/muud-toitumisteemad/soja-suua-voi-mitte/

  • Avatar
    Vasta Lalala 27. juuni 2016 at 11:37

    Mallukas, telli omale toda musta melassisiirupit
    (Meridian blackstrap molasses) organics. com
    lehelt või mine Pärnu mnt-le poodi kohale. 🙂 1 spl
    sisaldas vist sama palju rauda kui 1.3 kg veiseliha ja
    sama palju kaltsiumit kui 1.1 l lehmapiima. 7 eurtsi
    maksis umbes kahe kuu ports. Kuskilt üle
    kontrollida praegu ei viitsi, loodan, et faktid on
    õigesti meeles. Sellise lagritsase maitsega on too,
    mulle isiklikult väga meeldib ja limpsin toda
    niisama, osadele aga ei meeldi maitse ja panevad
    siirupit ntks musta tee sisse, et kuidagi alla saada..
    Igatahes, proovida tasub. Rauaaallikaid on muidugi
    mitmeid, aga olen ka ise vegan ja minul on seda
    siirupit igapäevaselt tarbides ikka väga muretu
    olla.

  • Avatar
    Vasta Printsess 27. juuni 2016 at 11:31

    Hehe, oled minu Facebooki postitust kasutanud ( ““Viimasel ajal just blogijad on hakanud kas taimetoitlaseks või lausa
    veganiks või pürgivad sinna. Sellepärast mulle tundubki, et natuke nagu moevärk ka, sest kui inimene teeks seda muudel
    põhjustel, ei oleks see ju kõik samal ajal.”).

    Lugesin enamik kommentaare läbi ja mingit alaväärsuskompleksi neis otsides, kes ei plaani taimetoitlaseks ega veganiks
    hakata, on küll natuke mööda värk. Jah, ma tean, et ma olen hoolimatu ühiskonna suhtes (hetkel siis nagu loomade suhtes,
    sest ma söön neid), aga ma olen paljude teiste asjade suhtes ka hoolimatu 😀 Võib-olla mõnedel on see tõesti mingi see
    teema, et nad on nagu kapiveganid, kes pole veel julgenud ise selle maailmaga liituda ning siis teevad teisi maha. Kuid teised
    lihtsalt armastavad liha ja ongi kõik. Olen näinud seda filmi “Earthling” (vist oli), kurb oli muidugi vaadata, aga kui film läbi sai,
    oli unustatud teema ka. Mõnel lihtsalt silm ei pilgugi selliste asjade peale, sest nad on kord sellised… pohhuistid,
    ebahumaansed, pange ise siia see sõna. Mina olen üks neist 🙂

    Iseenesest maha ma ei tee kedagi, aga kutsusin seda trendivärgiks, sest nii ühel ajal on see kõigini jõudnud. Eriti
    omapäraseks teeb selle asja aga just sinu enda käitumine, Mallukas. Minu meelest oled sa alati suur lihaarmastaja olnud ja
    hetkel katsetad alles lihavabaaega, aga räägid nagu sa oleksid viis aastat juba vegan olnud 😀 Kujutan ette, et umbes kuu
    aega tagasi oleksid sa veel täiesti teises paadis olnud 🙂

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 11:37

      Ma ei räägi küll taotluslikult, nagu ma oleks viis aastat vegan olnud, ma ei tea, milles see sinu jaoks väljendub 😀

      • Avatar
        Vasta Printsess 27. juuni 2016 at 11:45

        Lihtsalt meenuvad need kommentaarid, et kui sul Milvi oli, siis mõned mainisid sulle, et kas sul imelik pole, et sa ise
        sealiha sööd, samas kui sul endal üks on kodus. Ja sa suht vastasid, et see pole sama asi, sest sa armastad sea liha jne,
        ei loobuks sellest. Ja nüüd tundub notsu söömine nagu suurim ilmapatt, millega sa enam hakkama ei saaks 😀

        Kuid samas jah, eks muutumine saab millestki alguse. Ja kui see lihavaba olemine inimesele endale meeldib, siis pole
        tõesti vist vahet, kas on eetilistel põhjustel või mingitel muudel põhjustel ( a la moe- või trendivärk). Mõnel võib tekkida
        muidugi ka see emotsioon, et kui teised suudavad ja tahad nii head loomadele olla, siis miks mina ei suuda – ja teevad
        sellepärast sellega ka algust. Ise ei kuulu ega hakka kuuluma ühtegi sellisesse eelnevasse gruppi (kui tõesti just liha
        poes otsa ei lõppe :D).

        • Avatar
          Vasta Printsess 27. juuni 2016 at 11:45

          sealiha ikka, tahtsin öelda 😀

  • Avatar
    Vasta nt 27. juuni 2016 at 11:16

    Ma pole kunagi eriline loomaliha fänn
    olnud, aga see on minu jaoks vaid
    osaliselt põhimõtte küsimus, teine
    külg on see, et minu arust on see
    lihtsalt rõveda tekstuuri ja vastiku
    maitsega. Korralikku taist ahjuliha
    mõnikord natukene söön, kui ema seda
    pidupäevadel valmistab aga üldiselt
    eelistan taimseid toite. Aga kana ja
    vahel harva kala söön ka, seega pole
    sugugi mitte taimetoitlane.
    Kuid kui mõnes seltskonnas julgen
    mainida, et liha ei soovi, aitäh,
    algab pea alati nokkimine stiilis
    “mis sa oled mingi taimetoitlane
    vää?”, “dieedil oled või?”, “kuidas
    sa siis liha ei söö?”, “kas mu liha
    ei kõlba või?” jne. Üsna tüütu.
    Ja sellepärast suhtungi sügava
    põlastusega paadunud lihasööjate
    väitesse, justkui taimetoitlased
    suruvad oma eelistusi peale.
    Kuna mõne arvates on juba see
    taimetoitluse propageerimine, kui
    lauas endale liha ei tõsta, siis no
    andke andeks, aga nii hella hingega
    inimesi ei olegi võimalik mitte
    solvata. Ja näib, et liha meelt
    siiski tugevaks ei tee 🙂

  • Avatar
    Vasta Kr 27. juuni 2016 at 10:59

    Heh, seda juma ammu korrutatud jah! Umbes 5 aastat tagasi kui sugulane liha pakkus ja kuulis, et ma seda ei söö, tegi suured
    silmad ja küsis: mis huvitav moevärk SEEEE siis nüüd on? 😀

  • Avatar
    Vasta ... 27. juuni 2016 at 10:55

    Mulle su blogi meeldib , aga … “Minu meelest on Vegani Päevaraamatus nii ilusti öeldud, et veganiks olemise eesmärk ei ole olla
    teistest parem, vaid et teistel oleks parem. Kui SINA ise ei taha olla see “parem” siis anna tuld – söö oma särisevat steiki ja teise
    suupoolega vitsuta verivorsti. ” Really ? Kas sellest pole mitte NÄDAL möödas, kus sa ise ka liha sõid ? 😀

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 11:01

      Ma ei saa su küsimusest aru? On jah – just nagu ma ütlesin.

  • Avatar
    Vasta Killukene 27. juuni 2016 at 10:54

    “Minu jaoks suures plaanis ei ole vahet, mis põhjustel soovib keegi olla parem inimene. Olgu selleks siis see, et ta PÄRISELT
    tahab olla parem inimene, või tahab teeselda ühiskonnale paremat inimest, või tahab ta ka moega kaasas käia aga lihtsalt
    riietumisel soont ei ole ja seega peab ta endale uue väjundi otsima.”

    Ma loen end ka üldiselt loomasõbraks inimeseks kuid päris taimetoitlaseks hakanud ei ole. Ning ma ei pea kuidagi inimesi, kes
    on taimetoitlased paremateks inimesteks kui neid kes ei ole (ja vastupidi). Väga tore kui sa ei sö liha, sama ok on see kui sa
    sööd. See ongi kogu iva asja juures mis nende kahe grupi vahel konflikti tekitab. Ühed peavad end paremaks kui teised, ühed
    arvavad, et nad teevad kuidagi õigemini ja paremini kui teised. Kui me lõpetaks sellise mõtteviisi, et minu valikud on õiged ja
    sinu omad valed, oleks meil siin ühiskonnas palju vähem konflikte. Täpselt sama probleem on ka usuga. Inimene kes usub, arvab
    et temal on õigus, et põrgu ongi olemas ning abordi tegijad lähevadki sinna ning tema moraalne kohus on kaitsta jne. Inimene
    kes ei usu arvab et eelmine inimene on täis loll.

    Miks ei võiks inimesed ise oma elu elada ilma teiste inimeste valikuid porri tampimata? Sina ei söö liha eetilistel kaalutlustel –
    super sinu jaoks ja mul on su üle hea meel. Mina söön mõõdukalt liha kuid see ei tee minust sinust halvemat inimest ning kui sa
    seda mõtled, siis sa kaotad suure osa sellest respektist, mis mul sinu vastu oli. See ei ole nagu inimesed (normaalsed neist
    vähemalt) käiksid ringi ja hõiskaks iga tapetud sea üle. Sööks seda liha ja mõnuleks selle mõtte üle et jee, näe surnud loom. Ei,
    nad on harjunud liha sööma, see on neile loomulik ning ma usun, et kui enamikule inimestele anda valik kas tarbida liha, mis
    pärineb humaanselt kasvatatud ja tapetud loomalt, siis nad eelistaks seda piinatud ja puuris peetud looma söömisele.

    See, et keegi sööb liha, ei tee temast automaatselt halvemat inimest. See, et keegi ei söö liha, ei tee temast paremat inimest,

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 11:03

      Sa võtad seda valesti. Ma ei arva, et sina oleksid halvem inimene – mina lihtsalt tunnen ENNAST paremini ja see, mis teised teevad või ei tee, sellesse ju ei puutu 🙂

  • Avatar
    Vasta netz 27. juuni 2016 at 10:51

    Kas Kardole teed eraldi lihaga toidud või talle sobib
    see lihavaba menüü?

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 11:03

      Ma siiani ei ole talle midagi eraldi teinud, tal endal kaks kätt küljes, teeb ise kui tahab 😀

  • Avatar
    Vasta K. 27. juuni 2016 at 10:49

    Minu meelest on ka tore, et järjest rohkem inimesi on hakanud tervislikult lihavabalt toituma ja hästi palju värsket kraami
    sööma. Lihtsalt teatud inimeste puhul on õhus suur küsimus- kui poleks võimalust iga päev oma avokaadovõileibadest ja muust
    sellisest Instagrami pilte üles panna ja selle abil laike koguda, siis kas nad ikka oleks NII häälekad veganluse pooldajad…
    Nõustun, et vahet pole mis põhjusega keegi veganluse rongile peale hüppab, kui eesmärk (mitte loomi tappa) on saavutatud,
    aga lihtsalt mõnikord häirib see, kui keegi on toidu pärast kuidagi nii uhkeks läinud, et on isegi raske temaga millestki muust
    rääkida. Nagu nende elu keerlekski vaid toidu ümber. (T-särgid millel suur kiri VEGAN ja kellelgi oli isegi selle sõnaga
    kaelatatoveering). Ma arvan, et iga inimene peab ise jõudma selle otsuse või valikuni, et ta nüüd enam teatud asju süüa ei
    soovi. Just siis kui tema jaoks on see õige aeg. Siis on suurem tõenäosus, et see jääb kestma (ka siis, kui ei tehta oma toidust
    Instagrami pilte ning blogipostitusi).

    Analoogsena toon välja kaht tüüpi heategevusega tegelevaid inimesi- ühed annetavad iga kuu regulaarselt osa oma palgast
    enda poolt valitud heategevustele ning löövad ka ise regulaarselt vabatahtlikuna kaasa, seda kellelegi teisele mainimata.
    Teised annavad ühe korra kodutule mehele euro, teevad siis temast Facebooki jaoks pildi ning jäävad siis ootama 150-t
    kommentaari oma sõpradelt stiilis “OMG sa oled ikka niiii lahke inimene, nagu ema Teresa” 😀 Mõlemad annetasid raha, aga
    erinevus on olemas.

  • Avatar
    Vasta k 27. juuni 2016 at 10:41

    Mul tuleb ausalt natuke nutt peale kui ma osa kommentaaridest loen.

    a) “Ma olen jube loomasõber küll. Lihtsalt ühtesid viin jalutama ja kutsun sõbraks, teiste tapmise eest maksan iga päev ja siis
    söön nende surnukehasid”
    b) “Inimene on kiskja! Mis siis, et kiskjad ajavad saaki taga, tapavad ta küüniste ja kihvadega ja siis söövad toorelt, mina aga
    võtan selverist paki kana, kallan selle marinaadiga üle ja küpsetan seda, sest toores liha on ju rõve. Aga ikkagi. Ma olen kiskja,
    pole midagi parata”
    c) “Veganid suruvad ennast NIIIIIIIIIIIIIIII peale, mis sest, et kui vaadata telekat, tuleb sealt lõputult lihareklaame,
    munareklaame, piimareklaame, aga mitte ühtegi reklaami, et “Söö seda, see on vegan”. Lihtsalt kui mina ütlen, et need veganid
    on lollid murusööjad ja vegan vastab, et ta tegelt ei söö muru, siis see ON ju pealesuruv.”
    d) “Eestis küll loomi niimoodi ei piinata nagu kuskil teisel pool maakera, Eestis tapetakse loomad humaanselt” Kui mõrtsukas
    ütleb, et tapps inimese ju humaanselt, ühe noahoobiga, siis ei tohiks ka nagu probleemi olla. Kuidas üldse käib humaanselt
    tapmine?
    e) “Tehku, mida tahavad, peaasi, et lastele veganlust peale ei suru” Loogiline on, et kui vanem on ise vegan, arvab ta, et see on
    parim valik. Sama hästi võib öelda, et miks omnivoorid sunnivad oma lapsi liha sööma, miks nad ei lase lasel ise valida, äkki nad
    ei taha laipu süüa. https://www.youtube.com/watch?v=j3dfoqtdOmw&t=0s ja ühtlasi https://www.youtube.com/watch?
    v=xTj8NFSRrRI Need lapsed ei näe just väga õnnetud välja.
    f) “Okei ärge sööge liha, aga kuidas PIIM kahju lehmale teeb???” Lehmapiim on mõeldud vasikale. Inimese piim inimbeebile.
    Kassipiim kassipojale jne. Piimatööstuses seemendatakse lehm kunstlikult, võetakse vasikas kohe peale sündi ema juurest ära
    ja lehma hakkatakse lüpsma. Kujutage ette kui inimestel oleks nii, et naisi viljastatakse kunstlikult kuni nad viljakad on, peale
    sündi viiakse laps minema ja sind hakkatakse lüpsma ja nii sa siis elad ja sünnitad ja annad piima kuni sa enam rasedaks ei jää
    ning siis viiakse sind tapamajja, sest sinust pole enam kasu. Lisaks on inimene ainus liik, kes joob teiste imetajate piima.
    g) ” mind lihtsalt ei veena ümber mitte mingi valemiga, et see inimene saab kõik vajalikud ained kätte, sest see on peaaegu et
    suurema osa toidulauast ära jätmine (konkreetne kommentaar Britti blogist)” Peaaegu suurema osa SINU toidulaiast. Usu
    mind, et veganite toidulaud on mitmekesisem. Ainus aine, mida taimsest toidust ei saa, on b12, aga sellega on ka lihasööjatel
    probleeme. Muud ained saab kõik taimsest toidust väga edukalt.

    Õõõõh shit hit the fan natuke, vabandust. Lihtsalt ma ei hakka mitte iialgi aru saama, kuidas inimesele saab nii palju korda
    minna kui keegi on otsustanud loomade piinamist ja tapmist mitte toetada sellega ,et ei joo lehma tissipiima või ei söö laipa, et
    seda peab kuidagi naeruvääristama. Nagu KUIDAS see halb on kui inimesed tahavad loomadele head, sellega kellelegi teisele
    kuidagi liiga tegemata?

    • Avatar
      Vasta m 27. juuni 2016 at 12:19

      Vähemalt c) tundub ilmselge iroonia.

    • Avatar
      Vasta K 27. juuni 2016 at 13:04

      Ma ei ütleks, et inimene on ainus liik, kes joob
      teiste imetajate piima. Nt lautades on alati
      kassid koos lehmadega üles kasvanud ja ka
      lehmade piima joonud päris isukalt. 🙂

  • Avatar
    Vasta Katrin 27. juuni 2016 at 10:40

    Naljakas on aga see,et sul oli aastaid
    koduloomaks siga ja sa sõid sel ajal ikka ju
    sealiha ? miks sa just nüüd avastasid,et
    tahad veganiks hakata?kui kõik teised
    blogijad veganiteks hakkavad?
    Kust kavatsed rauda oma kehale saada?
    eriti rasedatel on raua omastamisega
    raskusi ja sa paned oma elu niimoodi
    ohtu,et mõni siga ei sureks?julge samm
    või puhas lollus?
    Tahaks täitsa näha kaua see sul kestab ?

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 10:47

      Ma kirjutasin sellest siin:
      http://www.mallukas.com/2016/06/24/ai-ai-porgandil-on-valus/

      Rõhutan veelkord – ma EI OLE hakanud ei taimetoitlaseks, ega veel vähem veganiks. Ma lihtsalt hetkel ei tunne, et lihatüki sisse õgimine mulle nii hädavajalik oleks, et ilma kohe üldse ei saa. Nädalake olen üle elaud, eks tõesti näha ole, kaua see kestab. 100% mingeid muutusi ma tegama ei hakka, proovin lihtsalt liha vältida, kui keeruline seda mõista on? 😀

      Kuna, nagu sa siin välja tood, ma tõesti olen rase, siis ma olen kindel, et minu rauataset veres mõõdetakse tihemini, kui näiteks sinul. Milllal sul seda viimati mõõdeti? Aga järgmine kord? Mul mõõdeti eelmine kuu ja sel nädalal annan uued analüüsid. Järgmine kuu jälle uued. Kui probleem tekib, on seda ju kohe näha ja “elu ohtu panekust” ma siinkohal siiski ei räägiks.

    • Avatar
      Vasta K 27. juuni 2016 at 13:11

      Kui veidike uurida, siis liha ei ole ainus kust
      saab rauda. Lihtsalt lihast on seda kergem
      omastada. Teadlikult toitudes saab ka
      taimetoitlasena täisväärtuslikult elada. Ja
      selleks, et üldse kusagilt midagi omastada,
      peavad ka muud asjad paigas olema. Nt
      keskmine eestlane ei söö kindlasti nagu peaks
      sööma ja ei arvesta oma toitainete ja
      vitamiinide vajadust. Nt et rauda omastada
      paremini, siis tuleks tarbida rohkem Cvitamiini,
      ma arvan, et taimetoitlane tarbib seda rohkem
      kui segatoiduline. See on igatahes väga lai
      teema ja kui inimene on piisavalt tark, siis saab
      ta igasuguse toitumisega hakkama nii, et see
      tervisele ei hakkaks.

  • Avatar
    Vasta Banaan 27. juuni 2016 at 10:31

    Minu arvates on tarbimise ja toitumise juures palju olulisem puhas toit, st mahekaubandus, kui seda üldse eksiteerib, ning
    ausa kaubanduse märgiga seotud toodete propageerimine. Ma ei ütle, et loomad pole tähtsad, aga minu arvates on olulisem
    probleem erinevaid kemikaale, maitselisandeid, säilitusaineid jne täis tooted, nii liha kui taimetooted, mistõttu on ka
    tänapäeval kuidagi plahvatuslikult suurenenud erivajadustega laste hulk (kui vaadata lasteaedade erivajadustega laste arvu
    aastate lõikes). Igasugu ärevushäired, keskendumisprobleemid (võimalik, et vanasti klassifitseerusid need lapsed raskete
    laste alla), aga mingi osa sellest probleemist on kindlasti väga palju muutunud toit, mis tasapisi avaldub ka inimese
    organismis/käitumises toimunud muutuste näol. Samas jälle on palju ebaõiglust maailmas just kolmandas maailmas, kus
    tootjad/kasvatajad ei saa oma toodete eest õiglast hinda (vili/kohvi/kakao jne) ja seetõttu tuleks propageerida fair trade
    kaubamärgiga tooteid, kui see läheks massidesse toimuks vast ka tootmise/kokkuostu poole peal muutused, seni kuni
    inimesed ajavad taga odavust ja mittekvaliteetset toitu, ei muutu siin maailmas ei loomadel ega inimestel mitte midagi. Ma ise
    katsun jälgida just põhimõtteid, et looduslik ja õiglane, aga maal on seda muidugi lihtsam teha ka, kui naabrinaise käest kõik
    saab.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 10:35

      Ma nõustun sinuga – loomulikult peab toit olema puhas! Ja iga kell ma pigem soovitaks sedasama “naabrinaise käest saadud” liha, kellel vähegi võimalik on.

  • Avatar
    Vasta L 27. juuni 2016 at 10:21

    Veganlus on minu jaoks kahe otsaga asi. Loomi ja loodust ma armastan väga ning põhimõte loomade elu paremaks teha on
    kindlasti kiiduväärt. Looduse ja loomade huvi tõttu valisin ka bioloogia erialaks ülikoolis. Minu jaoks on siiski erinevad asjad, kas
    tegu on piinatud looma lihaga või heas mahetalus kasvanud õnneliku looma lihaga. Lihatööstusi ei toetaks hea meelega. Mida
    suurem tööstus, seda jamamaks lähevad alati tingimused nii töötajate kui loomade jaoks ning kedagi ei huvita muud kui kasum.
    Õnnelikult elanud ja humaanselt tapetud looma liha tarbimises ei näe ma probleemi, kuivõrd selliseid kohti veel säilinud on. Üks
    asi, mis veganlusega tihti kaasneb on soja. Sellega oleks ettevaatlik tervise mõttes ning samuti on selle kasvatamine planeedile
    väga kurnav. Lisaks kaasneb sellise toitumisviisiga maru palju planeerimist, et saada kätte kõik vajalikud toiduained.
    Mineraalainetest eelkõige raud ka jood, seleen, vitamiinidest D ja B grupi vitamiinid (B12, mis ongi vaid loomses). Ehk siis eeldab
    ka kindlasti mõningate toidulisandite söömist. Praegu on toitumine selline kõigest natuke ja enam-vähem tasakaalus ainete
    poolest. Ehk siis omad plussid ja miinused minu jaoks. Kui nüüd vaadata, siis see kirjeldus meenutab maailma a la paarsada aastat
    tagasi. Kus peamine taimetoit ja vahepeal sekka liha. 100% veganiks ega taimetoitlaseks ma ei hakka kunagi, küll, aga pooldan
    vähem liha tarbimist ning lausa kõvasti vähem, alla 500g nädalas. Andis selle soovituse ju ka WHO (Maailma
    tervishoiuorganisatsioon), eriti töödeldud liha puhul.

  • Avatar
    Vasta Mia 27. juuni 2016 at 10:07

    Eks see ongi, et infot aina rohkem levib selle kohta ning mõned tunnevad vist ennast puudutatuna 😀 Isegi kui keegi pole neil
    käinud röökimas nina all, et miks nad laipasid sisse ajavad. Ja siis on ju hea mõelda üleolevalt, et “ah mingi TREND näe, lambad
    jooksevad trendiga kaasa” ja siis on enda südametunnistusel rahulikum olla 😀

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 10:08

      Just, et siis ei pea ennast halvasti tundma, vaid saab hoopis lausa PAREMINI tunda, et ise see “lammas” ei ole 😀

    • Avatar
      Vasta ... 27. juuni 2016 at 11:06

      Oma sõpradele julgete ka näkku öelda, et nad lambad on, kes liha söövad või julgete ainult internetis nii sõimata lihasööjaid ?

      • Mallukas
        Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 11:11

        Lambaks on siin kommentaaris kutsutud ikka taimetoitlasi, et ehk preili “…” proovib enne teksti läbi lugeda, kui kaela kargab
        🙂

  • Avatar
    Vasta Saskia 27. juuni 2016 at 10:07

    Mina tegelikult väga sooviksin olla taimetoitlane, aga keha ei kiida seda mõtet kahjuks heaks. Oskan teha väga häid ja toitvaid
    taimetoite ja võin mõnikord endalegi märkamata mitu päeva järjest liha mitte tarbida, aga siis annab keha märku, et loomset valku
    on ikka vaja. Olemine läheb kuidagi õõnsaks ja veresuhkur madalaks ja lihtsalt paha ja väsinud on kogu aeg olla. Olen kuulnud küll
    versioone sellest, kuidas see on mingi toksiinide kehast lahkumise märk vms, aga ma olen elu jooksul piisavalt palju oma keha
    ebameeldivatest enesetunnetest läbi surunud ja neid ignoreerinud, nii et enam midagi uut katsetada ei tahaks 🙂
    Sellegipoolest, respekteerin väga sinu ja kõigi teiste veganite/taimetoitlaste eluviisi ja eesmärke ning katsun omalt poolt midagi
    ikka “maailma parandamiseks” ära teha. Näiteks võin sinuga paari superhead retsepti jagada, kui soovid, sest jah, ma tegelikult
    jumaldan taimseid toite! 🙂

  • Avatar
    Vasta Katrin 27. juuni 2016 at 10:03

    Ma ei ütleks, et veganlus, gluteenitalumatus jne mingi
    moevärk on, inimesed on tänapäeval lihtsalt teadlikumad.
    Info on palju kergemini kättesaadavam kui nt meie
    vanavanemate aegadel, kui mõni gluteenitalumatu lihtsalt
    vaikselt kannatas ja oma hädadest ei rääkinud. Aga vot
    tolerantsust jääb meie ajal kahjuks ikka vajaka…

  • Avatar
    Vasta piuks 27. juuni 2016 at 09:57

    Minu jaoks võrdub liha ikkagi eluks vajaliku raua saamise allikana ja nii on. Tean, teadlikult toitudes saab taimedest ka vajalikud
    ained kätte, kuid massiliselt taimsete toitude söömine kasvatab ka nende masstootmist, mis pole sugugi vähem küüniline, kui
    loomade söömine. Sea söömata jätmine sind vast paremaks ei tee, sest selle asemel ostad sa midagi muud, mis toiduks toodetud,
    kuid kui see tõesti su enesetunnet parandab, siis lase käia. Igaühe oma valik 🙂 Maailmapäästjad ei tohiks ilmselt vett ka juua, sest
    seda on nii vähe maailmas järgi ja taimede kasvatamiseks kulub seda omajagu 😛

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 10:00

      Miks praegu seda maailmapäästmist siia tooma hakata? Mina konkreetselt mõtlen väikesele notsule, kes kuskil masstoodangufarmis ühest otsast mädaneb ja keda mina pärast hakklihapastana sisse söön – ei taha. Mul pole plaani maailma päästa, ma ei taha loomadele kurja lihtsalt.

      • Avatar
        Vasta Cowspiracy 27. juuni 2016 at 10:15

        “Kuid massiliselt taimsete toitude
        söömine kasvatab ka nende
        masstootmist.” Enamus taimi, mida
        kasvatatakse, söödetakse sisse
        loomadele, mida siis meie omakorda
        sööma. Loomakasvatus on üks kõige
        rohkem keskkonda saastavamaid
        tegevusi. Ka vett kulub loomade
        kasvatamiseks palju. Selle koha on
        hea film olemas – Cowspiracy.

        • Avatar
          Vasta piuks 27. juuni 2016 at 11:39

          Praegu tõesti söövad ka loomad taimi, aga kui lihasööjaid enam pole, siis tuleks ju taimi massiliselt toota? Saba lahti,
          nokk kinni.

          Igal juhul kirjutasin ma oma kommentaari läbi huumori (kahju, et see arusaamatusk jäi) ja ütlesin ju et kui enesetunne
          on hea, siis igaühe oma valik.

      • Avatar
        Vasta piuks 27. juuni 2016 at 11:41

        See päästmise lause oli kellegi eelneva kommentaarist ajendatud, justkui sa püüaksid maailma päästa. Mina ei arva, ega usu,
        et sa seda teed või teha saad, kui notsu söömata jätad.

    • Avatar
      Vasta LJ 27. juuni 2016 at 10:09

      Piuks, sul on väike loogikaviga. Taimi toodetakse oluliselt rohkem loomade kui inimeste jaoks. Isegi kui kõik söögiks mõeldud
      loomad kaoks maa pealt ära, toodetaks ikkagi inimeste jaoks vähem taimi kui varem loomade jaoks, olgugi et nüüd toodetaks
      neid inimestele rohkem kui varem.
      Ilmselt polnud ju küsimus selles, kas inimtööjõudu kulub endiselt. Küsimus oli selles, kas lehmi, sigu, kanu jms meie nimel
      piinatakse.
      Rauaallikas… hmm, oleksid siis öelnud vähemalt B12 vitamiin vms, aga rauda sa saad ju küll paljudest taimedest – läätsed, oad,
      seemned, brokoli, peet jms.

      PS! Ise söön ka liha, kuid olen vägagi kursis, mis on tervislikum valik.

      • Avatar
        Vasta LJ 27. juuni 2016 at 10:09

        Aa ja see pisiasi ka, et loomad saastavad keskkonda rohkem kui kõik masinad ja autod 🙂

        • Avatar
          Vasta piuks 27. juuni 2016 at 15:42

          Nagu ma oma esimeses kommentaaris kirjutasin, siis teadlikult toitudes saab jah vajalikud ained ka taimedest, tean
          seda. Aga suurim rauaallikas minu jaoks on ikkagi liha ja sellest saab inimene raua kõige kergemini kätte. MINU
          jaoks on liha rauaallikas, ma ei suru seda kellelegi peale, vaid kirjutasin oma arvamuse.

          Inimene on algusest peale liha söönud, lihtsalt algselt küttis seda otse loodusest, mitte ei ostnud poest. Selle
          loogika järgi peaks taimetoitlased kõik oma toidu korjama otse loodusest, mitte poest ostma. Sellisel juhul oleks
          asjal juba täitsa mõtet 🙂

          • Avatar
            J 23. märts 2018 at 02:03

            “suurim rauaallikas minu jaoks on ikkagi liha” – Suurim rauaallikas Sinu jaoks on rauasüst. Lihale omistada unikaalseid omadusi kuulub pigem sinna religiooni, mitte teaduse valdkonda.

            “ma ei suru seda kellelegi peale” – Maksta kolmandale isikule kellegi tapmise eest on faktuaalselt tapetule pealesurumine.

            “Inimene on algusest peale liha söönud, lihtsalt algselt küttis seda otse loodusest, mitte ei ostnud poest.” – Lükkasid omaenda konstrueeritud argumendi praegu ümber.

            “Selle loogika järgi peaks taimetoitlased kõik oma toidu korjama otse loodusest, mitte poest ostma.” – Elame 21. sajandil, korilus metsikust loodusest ei ole enam vajadus ellujäämiseks. Mul on raske midagi adekvaatset vastata nii rumala argumendi peale.

    • Avatar
      Vasta Liis 27. juuni 2016 at 11:55

      Heh, naljakas et paljud arvavad, et taimetoitlase/vegani suurim probleem on raua saamine. Seda olen kuulnud väga paljudelt
      juba varem 🙂 Seda saab väga hõlpsasti kaunviljadest, pähklitest-seemnetest, täisteratoodetest, rohelistest lehtköögiviljadest,
      mustast melassisiirupist, kuivatatud aprikoosidest, värsketest maasikatest ja paljudest muudest asjadest. Olles ise
      taimetoitlane juba 5 aastat (mitte vegan veel), siis siiani küll raua omastamisega probleeme ei ole, käin edukalt verd ka
      annetamas. Muidugi on inimesed erinevad ja osadel ongi raua omastamisega probleeme, siis ei aita ju kaasa liha tarbimine vaid
      välja selgitada miks selline probleem üldse eksisteerib. Taimedest toitainete omastamine on kehale palju kergem , lihtsam! Kui
      on sellega probleeme, peaks muidugi arsti poole pöörduma.
      Veganid muidu toituvadki teadlikult ja see on elustiil, kus üritatakse enda jalajälge võimalikult väikseks saada. Üritatakse osta
      ilma pakenditeta tooteid, palju asjad on korduvkasutatavad, poekotid on riidest jne. Ning ka see on äge, et süües taimetoitu, on
      ju taldrik täis nii huvitavaid ja erinevaid asju! Keha saab kätte ka muid kasulikke aineid, mida nt tavaline eestlane ei saa.
      Enamasti on ju eestlase taldrikul liha(kana, siga, kala või hakkliha kaste) ja kartul. Või juustune ja/või lihane pasta.
      Taimetoitlane/vegan teab, et see on ju maitsev, keegi ei üritagi vastupidist väita. Aga me lihtsalt näeme vaeva, et leida
      tervislikke alternatiive, et endale head toitu valmistada ning samas ka vajalikud vitamiinid kätte saada. See ongi teadlik
      toitumine, mis võtab aega ning palju uurimist, kuid meie arust on see vajalik nii meile endile kui loomadele ja planeedile.
      Kindlasti on neid, kes teevadki seda et olla trendikas, aga väga paljud siiski mitte. See peab olema enda tahe, et olla parem. Meil
      on selleks kõik võimalused olemas, lihtsalt peab natuke vaeva nägema.
      Ning minu vastus su väitele, et taimede kasvatamiseks kulub palju vett ja seda meil niigi pole. Nagu me kõik teame, siis kanad,
      sead, lehmad, veised jne söövad ju ka taimi? Kas see on siis mõistlikum, et kasvatame suurtele loomadele taimi, mille nad ära
      söövad, ja siis anname neile igasugu rohtusid ja hormoone ka. ja siis laseme neil elada piinarikastes oludes, siis tapame nad ära,
      kasutame ka seal vett ja muid ressursse, siis pakime ära ning saadame poodidesse laiali? Ning siis ostame Selverist pakitud
      lihakäntsakaid nagu siin üks teine kommenteerija ütles. Et nii teevadki ju õiged kiskjad, nagu me inimloomad oleme? 🙂

      Seega minu arvamus kõigest sellest: ärge olge nii laisad, et olete oma vana arvamuse järgi, et laual peakski olema sealiha ja
      kartul nagu õigele muistsele eestlasele kohane. Uurige natuke ning tehke kasvõi korra nädalas retsepti järgi mõni
      vegan/taimetoit. Uskuge mind, see saab harjumuseks ning maitseelamus on seda väärt. Käige pakendivabas poes, kasutage
      korduvkasutatavaid kotte ning sõitke vahepeal rattaga tööle. Tehke endale ja maailmale pai! 😉

  • Avatar
    Vasta Carmen 27. juuni 2016 at 09:48

    Aga keha ju vajab liha ja alatiseks mingi tablett v siirup
    seda ka ei asenda. Täpselt nagu su kassile on vaja liha
    ja lastele. Nägin artiklit, kus üks naine tahtis tõestada,
    et veganid on sama tugevad nagu need kes liha
    söövad. Pidid mingi mäe otsa ronima, aga seda tehes
    ta suri.
    Ei öelnud, et sina oled vegan, lihtsalt nii on.

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:53

      Selle kohta, et “keha vajab liha” on niiii palju vastupidiseid tõestusi teadlaste poolt, et ma ei viitsi neid isegi linkida 😀 Googelda ise, kui huvi pakub.

      Sinu näide suvalisest mutist, kes mäe otsa ronides suri…no ma ei tea, milles see üldse kedagi veenma peaks? Maailmas on sadu tippsportlaseid, kes on veganid või taimetoitlased.

      • Avatar
        Vasta k 27. juuni 2016 at 10:09

        Kuule, see vegan suri Mount Everesti otsa ronides, mitte lihtsalt mingi künka 🙂 Mount Everesti otsa ronides on surnud u.
        280 inimest. Ma eeldan, et vähemalt 90% on neist lihasööjad nii, et statistiliselt võiks siis ju hoopis öelda, et näe kui nõrgad
        on lihasööjad, 200 ronis mingi mäe otsa ja suri, sest lihasöömine teeb siis ilmselt inimesed nõrgaks.

    • Avatar
      Vasta Kethelin 27. juuni 2016 at 10:07

      Tegelikult ei vaja keha liha. Just vestlesin sel
      teemal omal arstiga, kes rääkis, et tema üks
      rase patsient oli juba aastaid täiesti
      taimetoitlane olnud, aga ta oli toidu tehnoloog
      vms, ühesõnaga, ta teadis kuidas süüa nii, et ta
      lootel midagi puudu ei jääks. Ja ta laps sündis
      täiesti tervena. Lihtsalt veganlusega ongi see,
      et pead olema täiesti teadlik kust mingit
      toitainet saada ja siis saab ka ilma lihata
      hakkama. Aga see on ikka paras teadus küll.

      • Avatar
        Vasta LJ 27. juuni 2016 at 10:14

        Ja samal ajal keegi ei räägi, kui paljude vitamiinide puuduses vaevlevad ka need, kes söövad liha, sest oluline on ju näidata, et
        veganlus pole hea. Tegelikult on paljudel “lihasööjatel” palju rohkematest vitamiinidest puudus.. inimesed ju ei söö ikkagi
        tasakaalustatult ja ega seal lihas nüüd nii palju kasulikke aineid ka pole, et kõik kohe parlanksis oleks. Pigem on inimestele
        kolesteroolitase kõrge ja muud hädad 🙂

  • Avatar
    Vasta Marge 27. juuni 2016 at 09:47

    Ma ei ole kunagi Su kommentaare väga lugeda viitsinud, sest neid on lihtsalt liiga palju, aga viimasel ajal olen jäänud ka neid
    lugema. Issanda ristikene küll, kas Sul on igast postitusest mitu eri versiooni ja mina näen neist ainult ühte?! Sest kuidas on
    võimalik, et koguaeg on mingi hunnik kommentaare, kus Sind süüdistatakse ei tea milles (nt vastik üleolev maailmapäästja selline),
    kuigi isegi väga hea fantaasia puhul pole ridade vahelt ka võimalik seda välja lugeda. (Ise ma seejuures taimetoitlane pole, võiksin
    vabandada küll, et kaldun aneemilisusele ja seetõttu pean rauarohket liha sööma, aga tegelikult söön liha lihtsalt sellepärast, et
    olen harjunud seda sööma)

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:53

      Mul on endal mõnikord sama tunne, et ma ei saa aru MIDA nad loevad 😀

    • Avatar
      Vasta Karin 27. juuni 2016 at 10:11

      Muide, läätsedes on TUNDUVALT rohkem rauda, kui
      selles ületöödeldud lihas 🙂 googelda ja sa leiad palju
      paremaid viise oma rauataseme tõstmiseks

  • Avatar
    Vasta Kelly 27. juuni 2016 at 09:43

    Ma olen Sinuga suht alati ühel arvamusel olnud aga vot see teema ei ole küll minu “tassike teed” nii-öelda. 😀
    Jumaldan liha ja ei tunne ennast ka halvasti, et ma seda söön.

    Aga sulle jõudu sel teel, kui tunned,et nii on õige! 🙂

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:54

      No aga polegi probleemi ju 😀 Mulle ka maitseb liha, aga ma ei tunne ennast halvasti, kui ma seda ei söö 😀 Igaühele oma.

      • Avatar
        Vasta Kelly 27. juuni 2016 at 09:57

        iiiksäääkli 🙂 ma lihtsalt pidin midagigiii ütlema,sest ma pole saanud nii kaua sõna sekka öelda kommentaariumites juu 😀

  • Avatar
    Vasta kirssu 27. juuni 2016 at 09:43

    Ma olen kolm kuud ja natuke peale rase olnud ja sellega on
    kaasnenud see, et kuu aega ma olen nii minimaalselt liha
    sõönud. Lihtsalt ei lähe alla, ei hakand teadlikult selliseks.
    Olgu, olen väga minimaalselt söönud kana ja vast ühe korra
    hakkliha kastetki aga muidu mitte. Ma ei ole suurem asi kokk
    ja kuna liha ma ei söö siis normaalset toitu minu menüüs
    enam ei ole. Umbes lissalt järangi paprikat ja salateid ja noh
    lihtsamaid asju. Alla olen võtnud 5kg ja tunnen et enam ma
    püsti ei seisa sest energiat andvad toidud on menüüst väljas.
    Aga ma eisuuda. Ja taimsetest toitidest ei oska midagi teha 😀

    • Avatar
      Vasta Karin 27. juuni 2016 at 10:12

      Liha ei annagi energiat! Süsivesikurikkad toidud
      annavad 🙂

    • Avatar
      Vasta I. 27. juuni 2016 at 10:44

      Super lihtsad ja head retseptid siit:
      taimetoit.ee
      Meil lastega meeldib katsetada uusi
      retsepte ja proportsionaalselt oleme
      sealt võtnud oma kodu menüüsse kõige
      rohkem retsepte. Proovi taimseid
      hamburgereid – üüberhead.

  • Avatar
    Vasta Egle 27. juuni 2016 at 09:41

    Mõnes mõttes on ju moevärk, sest see on alles viimasel ajal nii populaarseks saanud. Samas tõesti, eesmärk on hea ja üllas ning
    igati toetan taimetoitlasi. Kuid mõnes mõttes ajab närvi ka see, kui surutakse peale seda. Enamus inimesi on segatoidulised ja kas
    see tähendab, et nad on mingid südametud jne? Kõik normaalsed inimesed armastavad ja hoolivad loomadest, kuid mõndasi loomi
    süüakse ka, kuid see ei välista seda, et sa armastad loomi, ka neid keda sa sööd. Lihtsalt evolutsioon on nii kujundanud ja tänu liha
    söömisele on inimkond nii arenenud. Ei poolda mina ühtegi äärmust ja ka taimetoitluse propagandat ja suhtumist nagu
    segatoidulised on mingid hullud südametud ja loomavihkajad või hoolimatud vms. Toetan taimetoitlasi, kes ei tee sellest mingit
    suurt numbrit ja ei käitu, nagu see teeks neist paremad inimesed ning ei vaata viltu teistele jne. Kuid üldiselt on neid vähe ja
    isiklikult elan taimetoitlastele väga kaasa ja toetan neid.

    • Avatar
      Vasta Madli 27. juuni 2016 at 10:39

      Vabandust, aga väga vastuoluline kommentaar. Pean lihtsalt sinu mõtlematuid väiteid kommenteerima. Kui sa tõesti juba tood
      välja evolutsiooni ja inimese arengu, siis tee seda täpselt. Tänapäeva inimene, kes arenes tegelikult aafrikas ( ja hiljem
      euroopasse rändas) toitus põhilisel puuviljadest, mida arvatekse olevat põhjuseks miks tänapäeva inimesel arenes välja suur
      prefronaalkoor. Suur eesaju on seotud empaatia, info analüüsimise, seostamisega ja sotsiaalsete oskuste kujunemisega.
      Loomulikult tegeleti ka küttimisega, aga alles siis kui inimene arenes piisavalt “targaks” et seda üldse teha. Liha söömine oli
      pigem harukordne- selleks valmistuti kaua. Kujutad sa ette, et kari inimesi kütiks mõne lõvi või gaselli päevas… no can do! Sina
      väidad, et tänu liha söömisele muutus inimene targaks, kuigi uuringud väidavad tegelikult vastupidist. Nii inimeste kui
      loomade puhul seostub pidev liha söömine hoopis agressiivsusega (soovitan sul lugeda raamatut „Vasaku poole varjus.
      Uurimus inimaju evolutsioonist” T. Wright, G.Gynn)
      Võib olla, see et inimesed on hakanud ühe enam taimetoitlasteks võib olla tingitud lihtsalt sellest, et ühiskond hakkab jälle
      avanema nö “ärkama”. Nõukogude aja lõppemisest on kõigest 24 aastat möödunud- see on väga üürike aeg muutuste
      toimumiseks ja need muutused on toimunud ka eestlaste toidulaual. Vene ajal ei olnud inimestel üldse mingit valikut, mida nad
      söövad. Peaasi, et üldse midagi saadaval oli ja pere toidetud sai. Nüüd on aga meie toidulaud muutunud lühikese aja jooksul
      väga rikkalikuks ja reaalselt on võimalik VALIDA, mida sa suust sisse topid. Kuidas see on meieni jõudnud ja mida see sinu
      organismiga teeb. Ma usun, et toidu lihtne kättesaadavus on see, mis on hakanud inimestes rohkem küsimusi tekitama.
      Aga edu taimetoitlaste toetamisele samas, kui nad sind niiiii närvi ajavad oma pealetükkimisega 🙂

      • Avatar
        Vasta Egle 27. juuni 2016 at 13:37

        http://time.com/4252373/meat-eating-veganism-evolution/
        See ongi vastuoluline teema, kohtudes mõne veganiga läheb südame alt soojaks, sest inimene tõesti teeb rohkem kui mina ja
        mõtleb rohkem loomade peale. Samas selle propageerimise lugemine ajalehtedest, TVst jne ei meeldi. Seda on vähe, aga
        mõnikord ikka mingid artiklid ja intervjuud jne. Aga üldiselt nõus.

  • Avatar
    Vasta Käbi 27. juuni 2016 at 09:36

    Kuulun juba ammu veganite gruppi aga paraku tundub ka mulle, et kõik seal vaatelistel põhjustel küll pole. Seal on terve hulk
    inimesi, kes arvab, et veganlus on viis kõhnuda ja, et see on moekas. Ja siis päevad läbi pasundab osa veeganeid, et kuidas neile
    ikka liiga tehakse ja keegi ei mõista jne jne. Samal ajal lähevad poodi, ostavad kosmeetikat ja kannavad neid samu laipu endal
    ümber keha, toetavad hiina odavtääjõudu jne 🙂
    On ka tulihingelisi ja veendumustega veganeid ja neid ma küll austan. Nemad ei tee seda tõesti moepärast, ei suru enda vaateid
    peale 🙂 Teavad millest räägivad ja oskavad enda vaateid põhjendada ja mis kõige tähtsam, teavad mida süüa ja enda toitumist
    tasakaaalus hoida. See veganlus pole päris nii, et homme liha enam ei söö vaid üldiselt nõuab ikka palju lugemist, et sa enda ja
    lähedaste tervist pekki ei keeraks.
    Kas inimene sööb liha või mitte ei tee teda küll grammivõrd paremaks või halvemaks inimeseks. Nii nagu tavainimeste hulgas on
    halbu inimesi on ka veganite hulgas. Küll on aga veganid enamasti loomasõbralikumad 🙂

    • Avatar
      Vasta Merle 27. juuni 2016 at 10:16

      Niiiii niiiii õige!!!

    • Avatar
      Vasta Kerli 27. juuni 2016 at 11:12

      Käbi, sa oled oma kommentaariga
      justkui kuu pealt kukkunud. St. sinu
      jaoks on oluline, et inimene jätaks
      liha söömata ainult ja ainult
      eetilistel tõekspidamistel? Kas see
      esimese sammu tulemuse mõttes on
      üldse oluline? St. see liha jääb ju
      söömata, nõudlus on väiksem, mis
      omakorda vähendab turgu ning toetab
      eetilist elu. AGA põhimõtteliselt
      sulle see nagu ei meeldi….huvitav,
      isegi väga! Seda muidu nimetatakse
      põhimõtteliseks lolluseks!
      Ps. teadlikkus nagu sa isegi
      kirjutad, kasvab läbi lugemuse: info
      vastuvõtlikkus suureneb, silmaring
      laieneb, mis omakorda tähendab ja
      kinnitab, et üleminek loomselt
      toidult taimsele ei käigi üle öö.
      Samas ei saa kunagi väita, et see
      võimatu oleks, neid inimesi on küll
      ja veel, kes on oma elu- ja
      oluharjumusi muutnud päeva pealt ja
      seda väga edukalt. Täpselt samamoodi
      järk järgult jõutakse tavaliselt ka
      moe-ja kosmeetikatööstuse poolt välja
      pakutavate “halbade valikute”
      vältimiseni. Kui sa ise sellest järk
      järgulisest üleminekust aru
      saad…siis terve see sinu kommentaar
      on kokkuvõtvalt täiesti WTF!
      Iga põhimõttelise vegani jaoks on
      väga suur rõõm, kui keegi loobub
      loomsest toidust ka kasvõi ainult moe
      pärast!
      Ole hea ja loe ise ka rohkem!

      • Avatar
        Vasta Käbi 27. juuni 2016 at 12:16

        Kerli, ilmselgelt tundsid sa end puudutatuna. Kui sa nüüd kolm korda sisse hingad ja loed, millest on jutt Malluka postituses
        ja kommentaari, siis sa peaks aru saama, et ma pole väitnud, et see halb on, et inimene moe pärast liha söömisest loobub ja
        üldine lihatarbimine väheneb.
        See, mis mind häirib on silmakirjalikkus, kui inimene üritab olla, keegi, kes ta pole. Kui ta ei ole aus. Kui sa oled vegan, selleks
        et alla võtta vms põhjusel, siis ütlegi. Mitte ära mängi maailmapäästjat ja suurt kannatajat.
        Sinule soovitan aga rohkem mg rikast toitu süüa ja päikese käes viibida, ärritud vähem 🙂

        • Avatar
          Vasta Kerli 27. juuni 2016 at 20:38

          Tõeline ohvrimeelsus selle sõna
          otseses mõttes avaldub tavalisel
          inimesel üldjuhul ennekõike suht
          ainult oma lapse v laste suhtes.
          Selle mitte tunnistamine on
          iseenesest silmakirjalik. Ma ise
          jõudsin veganluseni, kuna mul tekkis
          täiskasvanu akne, mis erineb
          oluliselt teismeea nahaprobleemidest
          ning ainult piimatoodetest lõplikult
          loobumine likvideeris selle mure.
          Peale seda kui olin vaadanud filme:
          Cowspiracy, Forks Over Knives,
          Earthlings, Fat, Sick and nearly
          dead, teadsin et ei söö liha enam
          kunagi. Filmideni sattusin läbi
          erinevate vegankanalite. Vahepealse
          kahe aasta jooksul, mil minust sai
          vegan, on ka minu maailma tunnetus
          muutunud. st. ma olen täna see, kes
          ma olen justnimelt ainult
          sellepärast, et ma lihtsalt oskan
          nüüd teha teadlikke valikuid, mis
          minu maailmas minu jaoks muudab väga
          palju. Mis osa sellest jutust Sulle
          silmakirjalik on?

  • Avatar
    Vasta K 27. juuni 2016 at 09:34

    Ma arvan, et asi ei ole selles, et taimetoitlus oleks trendi v6i moe v2rk. Muidugi yha rohkem inimesi saab sellest teadlikumaks
    ja saavad aru, et 2kki ongi see midagi nende jaoks. Mis on trendiv2rk (minu silmis) sellest suurele ryhmale (pidevalt) r22kimine
    ja kuulutamine, et “ma hakkan ka nyyd v2hem liha tarbima / l6petan yldse tarbimise 2ra”. Kui inimene otsustab liha s88mise
    l6petada yksk6ik mis isiklikel p6hjustel, siis ei ole ju vaja suurele lugejaskonnale sellest kuulutada. Kuigi ma saan aru, miks
    blogijad seda teevad, sest l2bi nende teavitust88 on suurem t6en2osus, et rohkem inimesi hakkab ka m6tlema oma
    s88misk2itumiste muutmisele, mis pikas perspektiivis teenib yllast eesm2rki.

    Mis ma 8elda tahan, ja ei r22gi konkreetselt yhestki blogijast, siis taimetoitlus v[i meie s;;gilaud [ldises m6ttes, on paljuski
    isiklik teema. Minu tutvusringkonnas on ka mitmeid, kes ei s88 liha mingil viisil ning see on aktepteeritud. Kuid samas ei k2i
    nad ka ringi kuulutamas, kuidas nad ei s88 liha ehk l6ikavad trendikuse elemendi, v2hemalt minu silmis, 2ra. Loodan et
    m6istad, mida ma 8elda tahan 😉

  • Avatar
    Vasta Leevi 27. juuni 2016 at 09:28

    Amen! Tahtsin ise selle jama peale samas toonis
    postituse kirjutada. Ma hakkasin seda trendi kompama
    juba ca 5a tagasi ning olen selliseid “mina kunagi
    taimetoitlaseks ei hakka” tegelasi palju näinud. Ühel
    hetkel needsamad tüübid jagavad oma FB’s
    tapamajades tehtud pilte, tellivad inglismaalt
    veganjalanõusid ja on suuremad veganid kui sa ise ?
    Põhjus, miks nad seda maha teevad (kasvõi trendiks
    nimetades) on lihtsalt suur alaväärsuskompleks. Võid ju
    mängida lolli, et sinu arust elavadki kõik su toidulauale
    jõudvad loomad OK elu ja sa ei hääleta oma rahakotiga
    loomade järjepideva piinamise poolt (sh ka nt
    kosmeetikatööstuses jne), aga reaalselt ei saa ju nii loll
    olla et seda usuks tänapäeva info juures.
    Need, kes maha teevad, topivad lihtsalt suurest
    nõrkusest ja egoismist pea liiva alla ning elavad oma
    alaväärsuskompleksi nende peal välja, kes on oma
    tahtejõuga suutnud midagi ära teha.
    Argumendid, mis veganlust maha teeksid, on ammu nii
    ümber lükatud ja ära leierdatud, et neid on juba naljakas
    lugeda… ?

  • Avatar
    Vasta Siram 27. juuni 2016 at 09:25

    Tuleb tunnistada, et ka mulle tundub hetkel, et kõik
    järjest avastavad enda jaoks seda taimetoidu teemat
    ja natuke nagu moevärk. Nagu ka kõik need gluteeni
    jms talumatused, mis järsku kõigil on.
    Mina kedagi hukka ei mõista ja nimedega ei kutsu, aga
    ise lihast loobuda ei plaani, kuna tõesti maitseb ja
    aegade algusest ju inimesed küttimisega tegelenud..
    Pead liiva alla ei peida, tean kuidas loomi koheldakse
    ja kurb on tõesti. Kuid igapäevaselt sellele ei mõtle.
    Elu on nautimiseks ja elatakse ainult üks kord, seega ei
    kavatse ennast piinata mõtetega, et söön laipu vms,
    mulle maitseb ja kogu lugu.
    Aga mulle tundub, et taimetoidulised just need, kes
    peavad ennast paremateks ja nii kui oma usku
    muudavad, siis on lihasööjad pahad ja söövad laipu,
    kuigi päev varem olid ise samasugused. Veits
    silmakirjalik mu meelest..

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:29

      Aga kas inimene ei või ennast paremini tunda? Selles suhtes, et ma tunnen ka ennast paremini, kui ma teen midagi head. Ükskõik, mida head. Mitte looma söömine tundub mulle hea, seega kas mul pole õigust ennast siis hästi tunda? Silmakirjalik on hoopis teistele ette heita, et kas nad ennast hästi või halvasti tunnevad. Mina näiteks ei taha süüa laipu, nagu sa ise siin välja tood. Mulle ka maitseb. Väga maitseb. Aga ma lihtsalt ei taha hetkel.

      Muuseas, suitsetada mulle ka meeldib, VÄGA meeldiks 😀 Aga ka ei tee seda. Miks selle pärast mind keegi ei materda? Vanasti tegid ju rasedad ka suitsu, mis moevärk see nüüd on MITTE teha. Elu on nautimiseks ju! Elame vaid üks kord! Tobid ette!

      • Avatar
        Vasta Liis 27. juuni 2016 at 12:08

        Mallukas väga hästi vastatud! 😉

      • Avatar
        Vasta Maris 27. juuni 2016 at 13:45

        Muidugi võib inimene ennast paremini
        tunda ja kui sinu jaoks on see liha
        mitte söömine, siis tore. Mul on hea
        meel, kui kõik inimesed ennast
        paremini tunneks, aga minu point oli
        see, et kui inimene enam liha ei söö,
        siis ärgu tehku neid maha, kes on
        otsustanud liha edasi süüa.
        Ja suitsetamine natuke teine teema,
        see ei ole su kehale kuidagi viisi
        kasulik, liha siiski ebatervislik ei
        ole ja sisaldab palju kasulikke
        aineid, mida inimese keha vajab.

  • Avatar
    Vasta Laura 27. juuni 2016 at 09:23

    Noh, kui me sinu näitel räägime siis oled sa ju ennegi
    selle teema enda jaoks avastanud. Seejärel aga
    rõõmsalt jälle liha söönud ja nüüd taaskord veganiks
    hakanud. Kas sina siis ei olnud vahepeal silmakirjalik,
    kui põssat küpsetasid? Miks on vaja kõiki ebaviisakalt
    tembeldama hakata kuna nad lihtsalt fakti
    konstanteerivad…
    Ok, ära söö liha. Sinu valik. Aga hakata järsku
    üleolevat maailmapaastjat mängima, not cool 🙂

    • Mallukas
      Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:26

      Ma ei ole kunagi elus veganiks (ega taimetoitlaseks) hakanud ja ei pea ennast selleks ka praegu. Üleolevat maailmapäästjat ma ka ei mängi, aga kui sulle nii tundub, siis sul endal mõttemaailmas mingi vastuolu vist su enda käitumisega 😀

      • Avatar
        Vasta Laura 27. juuni 2016 at 09:42

        Ehket see on sul esimene kord seda rida ajada?
        Tjah, meenub justkui teisiti..
        Minu mõttemaailmaga on kõik hästi 🙂 ma suudan
        aktsepteerida asju nii kuidas on, sh ka erineva
        mõttemaailmaga inimesi. Veider aga, et sina
        taaskord nii põlema lähed 🙂
        Kuna sa mu siirust ilmselt ei usu, siis soovin sulle
        sitahaisunäoga edu oma ettevõtmises 🙂

        • Mallukas
          Vasta Mallukas 27. juuni 2016 at 09:51

          Ma olen ühe korra ajakirjandusliku eksperimendi mõttes PROOVINUD olla nädala ilma lihata (mille ma ebaõnnestusin). Kordagi ei ole ma öelnud, et ma nüüd hakkan üheks või teiseks. Samuti ei ajendanud mind see “proovin nädal ilma olla” eksperiment seda ka jätkama, sest mind toona lihtsalt ei huvitanud. Tööle, ajakirja tegin. Kõik.

          Veider, et sulle tundub, et ma põlema lähen, kui ma vaid vastan su küsimusele, või lükkan ümber sinu valesid fakte. Kas seda ei tohi teha :)?

          Ma ei tea, kus ja millest ma sinu mingit siirust välja lugema peaks, kas su sitahaisunäost, mille sa endal olema väidad? 😀 Aga kui oled, siis väga vahva ju, edu siiraks olemisel 😀